kapat
10.12.2001
 SON DAKİKA
 EDİTÖR
 YAZARLAR
 HABER İNDEKS
banner
 EKONOMİ
 FİNANS
 MARKET
 RAMAZAN
 TÜRKİYE
 DÜNYA
 POLİTİKA
 SPOR
 GALOP
 MAGAZİN
 SAĞLIK
 KAMPÜS
 İSTANBUL
 NET YORUM
 HYDEPARK
 ANKETLER
 ŞAMDAN
 GOOOOL
 DİYET
 TATLILAR
 SAMANYOLU
 CİNSELLİK
 TELE ŞAMDAN
 WEEKEND
 MELODİ
 ASTROLOJİ
 SARI SAYFA
 CANLI
 METEO
 TRAFİK
 ŞANS&OYUN
 ACİL TEL
 KÜNYE
 WEB REKLAM
 ARŞİV
 

"Yayıncıların Sorunları" paneli hakkında

RENGİN APAYDIN

16-17 Kasım 2001 tarihleri arasında, Bilgi Üniversitesinde yapılan Yayıncıların ve editörlerin sorunları” konulu panelle ilgiligörüşlerim.

KİTAP” ve DETERJAN”
Edebiyat, yaşamın karşısında bir duruştur. Yaşama bakıştır. Kapılar, pencereler açmaktır. Yaşamda, neyin eksikliğini hissediyorsak, ona çağrıdır. Yoksulluğa direniştir; özgürlüğü düşlemektir ya da sevgiye yürümektir. Yaşamla insan arasında yollar, köprüler, kaleler kurmaktır; yaşamı dengelemeye çalışmaktır ama bazen de yel değirmenleriyle savaşan Don Kişot kahramanlığıdır.

Kafamın içinde İnsan nasıl insan olur ki?” sorusuyla ayrıldım katıldığım bir panelden. Belki de uzun zamandır hepimizi meşgül eden bir soruydu bu. Evlerimizden dışarıya adım attığımız anda, sürekli bir şeyleri eleştiren bir toplum olmadık mı? Ve edebiyat da, her zamankinden daha yoğun insan”a doğru yol almaya zorluyor sanki bizi.

İnsani bütün değerleri yeniden sorgulayıp ortaya koymamız kaçınılmaz gözüküyor giderek. İnsan ı, içinde insan olan her şeyi maddi bir dünya ile örttük çünkü. İnsanca olan her şey hızla kaybolup gidiyor; senden,benden, ondan...

Bir de, edebiyat deterjanla yan yana koyulduğunda; üstelik de Sayın Enis Batur gibi, yıllardır edebiyatla uğraşan şiirler, romanlar, denemeler sunan bir yazı adamı, bunu yapabiliyorsa, durup düşünmemiz gerekir.

Bir kitabı da deterjan pazarlar gibi düşünmeliyiz. Hazırlanan büyük reklam kampanyaları deterjan için neyse, kitap için de aynı anlamı taşır.

Bu doğru olabilir mi? Ya da ne kadar doğru olabilir?

Deterjanın içeriğinde, noniyonik aktif, katyonik aktif, polikarbosilat, fosfonat, sabun, aniyornik aktif, oksijen bazlı ağartıcı fosfat ve enzim vardır. Ve hemen hemen tüm deterjanlarda bunlar yer alır. Üstelik, Sağlık Bakanlığının onayladığı yüzdeler içinde olduğunu belirten bir açıklama da deterjanın üzerinde olmak zorundadır.

Peki, edebiyat ürünü, kitap neleri içerir?

Kitap insana dokunmaktır. İnsana yaklaşabilmektir. Bir başka insanın us ve yürek katmanlarında dolaşmaktır; görmektir; öğrenmektir. Ve kitabın özgürlüğü, içinde dolaştığı dünya, usun ve yüreğin katmanlarında yazılır. Bu kadar farklı katmanlarda dolaşan kitap , deterjan pazarlamakla aynı kefeye konulursa, hangi adil yaklaşımla bunu başarabilirsiniz acaba?

Medyada hep aynı yayınevlerinin kitap tanıtımlarını görürüz. Her kitabı göremeyiz oralarda. Ne ekranlarında, ne gazetelerinde. Hatta adım başına açtıkları kitapçı zinciri içindeki raflarda da her kitabı bulamayız. Anadolunun uzak bir köşesindeymişiz gibi, getirtelim derler sonra da. Kendi içlerinde döner her şey. Birbirlerine destek verirler. Sonra da, Elbette küçük yayınevleri de, orta halli olanları da var olacaklar ve iş yapacaklar. derler.

Şimdi, kitap ile deterjanı aynı pazarlama anlayışı içinde düşünmek o kadar garip gelmiyor değil mi? Türkiye’deki okur kitlesinin ilginç olduğunu da hepimiz biliyoruz. Sanatla buluşan insanların, daha doğrusu sanatın peşinden giden, izleyicisi olan insanların sayıları hala çok değil! Hala televizyonların garip rayting anlayışlarının göstergesi olan bir insan kitlesine çalışıyor her şey. Türkiye’de hiç reklam yapmadığı halde, okurla, hem de gerçek okurla buluşan kitaplar da vardır. Ancak herkesin bildiği gibi, reklamlarla yönlendirilip kitabı satın alanlar da vardır. Gerçek okur kitapları seçmesini, ayıklamasını bilir ama ötekiler? Edebiyatta

başarı, satmaksa söyleyecek hiç söz kalmıyor. İşte bu nedenle, maddeye dokunuyoruz giderek demek istedim az önce.

Bana, bir editörün kitaba , deterjan gibi bakabilmesi hiç doğru gelmiyor. Çünkü içinde insan olan bir ürünle karşı karşıyadır. İnsani ilişkiler içinde yol alacaktır editör de, kitap da! Kitabı sergilersiniz vitrin raflarında, tanıtım yazıları ile duyurusunuz, ama bir deterjan reklamı gibi büyük harcamalarla okuru yönlendiremezsiniz.

Haksız rekabet yapmış olursunuz.

Ama evet! Kitap ile deterjan tek bir konuda kesişebilirler; ikisi de, insanı temizlemeye, aklamaya yarar.



<< Geri dön Yazıcıya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır