Millet ve Vekilleri
Çeşitli olumsuzluklarla ilgili dünya derecelerimiz var. Bunlardan biride;
"Toplumsal yönetimle ilgili egemenlik haklarını devrettiği kişilerle en
fazla sorun yaşayan dünya milleti olmak" herhalde. Bu konuyu isterseniz
çeşitli başlıklar altında birlikte konuşalım.
MİLLETVEKİLİ MAAŞLARI
Asgari ücretin 122 milyon TL. yada 85 dolar olduğu ve milyonlarca işsizi
bulunan bir ülkenin milletvekillerinin yada herhangi bir ülkenin
milletvekillerinin maaşı ne kadar olmalı?
Bir milletvekilinin maaşı onu milletvekilliği süresince ve milletvekilliği
bittikten sonra da çok rahat yaşatabilecek düzeyde olmalı. Yaşamının her
hangi bir aşamasında herhangi bir sermaye gurubuna avuç açtıracak düzeyde
olmamalı. Ancak böyle olursa rahat karar verebilir. Toplumun her kesimindeki
görevlilerde olduğu gibi vicdanıyla cebi arasında çelişki olmamalı.
Milletvekili ancak o zaman toplum adına özgür düşünüp kararlar alabilir.
Çözüm:
Milletvekilleri için bol maaş ve (kamu oyundaki değimle) kıyak emekliliğe
evet.
MİLLETVEKİLLERİNİN SEÇİMDEN SEÇİME HALKA GİTMELERİ
Halkımızın genel şikayetidir: Milletvekilleri bize seçimden seçime
geliyorlar.
Düşünün ki Anadolu'da herhangi bir il. Bu ilin 10 ilçesi ve 50 köyü olsun.
O ilin milletvekili; bir ilçeye üç gün, bir köye 1 gün ve merkez ilçeye 10
gün ayırsın. Bu mantıkla; bu milletvekili, hiç Ankara'ya gitmese, hiç
tatil yapmasa bir yılda ancak 4 defa bir köye gidebilir. Halkımız yılda dört
defa milletvekilinin kendini ziyaret etmesini ve parlamentoya hiç
gitmemesini mi istiyor?
Çözüm:
Halkın; çeşitli kültürel, ekonomik ve toplumsal derneklere üye olması,
buralardaki aktivitelere katılması. Çeşitli demokratik ve sivil toplum
örgütlerinin milletvekilleriyle, halk arasında köprü olması.
MİLLETVEKİLLERİNİN YETKİ VE GÖREVLERİ
Toplumuzun büyük kesiminde (birazda medyanın popülist yaklaşımları sonucu
) milletvekilinin
"aspirin" olduğu kabullenilmiştir. Milletvekilinin her derde çare olması
beklenir. Milletvekilinin
asli görevi yasama ve denetleme dışında her şeyi yapması beklenir. Mesela;
milletvekilinin görevi, vatandaşın herhangi bir akrabasına iş bulmak yada
tayin yaptırmaktır. Bu arada bu istekle gelen vatandaşı Ankara'da
ağırlamaktır. Ankara'ya milletvekiliyle görüşmeye giden vatandaşlarımızın,
yüzde kaçı milletvekilinden bireysel talepte bulunmak yerine toplumsal
taleplerde bulunmuştur.
Çözüm:
Milletvekiline verilen yetkinin yasama ve denetlemeyle ilgili olduğunu
bilmek. Ve milletvekillerinden bu konuda taleplerde bulunmak.
MİLLETVEKİLLERİ SIRALAMASI
Toplumumuzun şikayetlerinden biride milletvekillerinin sıralamasını
liderlerin yapmasıdır. Bu şikayette genel kabul görür. Gerçekten de
milletvekili sıralamasını liderler yapar ama liderleri de o partinin üyeleri
seçer. Kendisinin hatta çocuklarının geleceğine damgasını vuran siyasal
partilere halkımız neden üye olmaz? Üyelik görevlerini yerine getirerek
kendi geleceklerini düzenleyecek partilere, şekil vermezler? Partilere üye
olan ( az sayıdaki) vatandaşlarımız liderleri geldiğinde neden alkışlamak
yerine parti içinde (dolayısıyla ülkede) kendi kaderlerini tayin etmek
istediklerini haykırmazlar?
Çözüm:
Kendi geleceğimizi emanet edeceğimiz siyasal partilere üye olarak o
partilerde geleceğimizi kendimiz tayin etmeliyiz.
SEÇİM İSTEĞİ
Seçimler yapılır. İki yıl geçmemiştir daha ve halkımız seçtiklerinden
memnuniyetsizliğini belirtmeye başlar. Halkımız kendisine uzatılan
mikrofonlara seçim isteklerini söylerler. Çünkü seçtikleri millet vekilleri
kendilerini kandırmışlardır. Suçludurlar. Aslında suçlu milletvekilleri
midir yoksa her iki yılda bir hata yapan halkımızda mıdır toz duman içinde
belli olmaz. Bu arada birkaç sorunun yanıtını bulmak gerekli. İl olmaya
kültürel ve ekonomik yönlerden uygun olup olmadığını düşünmeden ilçesi il,
köyü ilçe yapılsın diye oy verenlerde hiç mi suç yok? Birkaç paket gıda
yardımı için oy verenlerde hiç mi suç yok? Ailesinden herhangi birini bir
kamu kurumuna yada yerel yönetimlerde işe sokma karşılığında oy verenler de
hiç mi suç yok? Bu partinin milletvekili adayı bizim ilçeden diye hep
birlikte o partiye oy verenlerde hiç mi suç yok? Milletvekillerinin halka
ihaneti söz konusuysa halkın kendine ihaneti söz konusu değil mi?
Çözüm:
Halkın kendi oyuna ihanet etmeden seçimlerde tercihini kullanması.
HEP AYNI LİDERLER
Bir başka (genel kabul gören şikayetimizde) liderlerin değişmemesidir.
Parti üyesinin yada delegesinin kabulünü alan lider neden bir daha genel
başkan olmasın ki? Her partinin genel başkanı en geç iki yılda bir
partisinden güven tazeliyor. Burda neden lideri suçlarız ki? Parti içinde bu
kişileri oy verip genel başkan yapan biz değil miyiz? Genel seçimlerde
yıllardır genel başkanlık yaptıklarından şikayetçi olduğumuz liderlerin
partilerine oy veren biz değil miyiz? Ayrıca bilgi birikimi, deneyimi,
enerjisi kısacası donanımı yeterliyse bir kişinin yıllarca genel başkan
olmasında ne sakınca var? Partilerin tek yetkili organı "genel başkanlık"
mıdır?
Çözüm:
Partilerde kurultayları şak şakçılık alanları kullanmak yerine; üyesi
olduğumuz partileri ve kurullarını sorgulama alanları olarak kullanmalıyız.
Yetersiz gördüğümüz her düzeydeki yöneticiyi görevden alıp, yeterli
olabileceğini düşündüğümüz kişileri desteklemeliyiz. Bu arada eski görevinde
yeterliliği düşünülen yöneticiler desteklenerek daha heyecanla çalışmaları
sağlanmalıdır.
Genel sonuç:
Halkımızın milletvekilleri ve sistem ile ilgili önlerinde çeşitli tercihleri
var. Bu tercihlerden biri de milletvekillerinden şikayetçi olmak. Günümüzde
en çok tercih edilen bu milletvekillerinden şikayetin aslında en az tercih
edilmesi gereken yol olduğu kesindir.
Bizim önümüzde siyasal partilere ve çeşitli demokratik kitle örgütlerine
üye olmak ,
Üyesi olduğumuz partilere şekil vermek, şekil veremediğimiz partileri genel
seçimlerde tercih etmemek gibi başka seçeneklerimiz var. Çünkü ülkemizde
otuzdan fazla siyasal parti var. Bunların içinden, ön seçim yapan ve kendi
geleceğimizi daha iyi düzenleyeceğini düşündüğümüz bir partiye oy
verebiliriz.
Hakkı Erdoğan