kapat
12.11.2001
 SON DAKİKA
 EDİTÖR
 YAZARLAR
 HABER İNDEKS
banner
 EKONOMİ
 FİNANS
 MARKET
 TÜRKİYE
 DÜNYA
 POLİTİKA
 SPOR
 MAGAZİN
 SAĞLIK
 KAMPÜS
 HYDEPARK
 ANKETLER
 SİNEMA
 SANAT
 MODA
 KİTAP
 MÜZİK
 TARİH
 GURME
 GEZİ
 OTOMOBİL
 YAT&TEKNE
 HIGH-TECH
 WEEKEND
 MELODİ
 ASTROLOJİ
 SARI SAYFA
 CANLI
 METEO
 TRAFİK
 ŞANS&OYUN
 ACİL TEL
 KÜNYE
 WEB REKLAM
 ARŞİV
 




Şimdi samba zamanı

Ekonomik kriz nedeniyle otomobil satışları bıçak gibi kesildi. Şirketler ellerinde biriken stoklar nedeniyle sıfır kar marjıyla satış yaparken, sonbahar kampanyalarıyla pazarı hareketlendirmeye çalışıyor. Ancak, hala hiçbirinin yüzü gülmüyor. Geçtiğimiz günlerde 1600 cc'nin altındaki araçlara uygulanan yüzde 12'lik Ek Taşıt Alım Vergisi'nin yüzde 6'ya inidirilmesi, sektörü yeterince tatmin de etmedi. Bu yıl hiçbir şekilde kar edemediklerini söyleyen yöneticiler, "Geçen yıl elde edilen karlar, pazarın yüzde 72 daralması nedeniyle sıfırlandı. Önümüzdeki yıl devlet bizden nasıl vergi toplayacak, bilmiyoruz" diye yakındılar.

ANKARA'DA VERGİ LOBİSİ
Bu gelişmeler üzerine soluğu Ankara'da alan otomotivciler, hummalı bir şekilde çalışmaya başladı. Sektör yetkilileri motor silindir hacmi 16000 cc'ye kadar olan otomobillerde yüzde 26, 1601 ve üstü motor hacmine sahip otomobillerde ise yüzde 40 olan KDV oranlarında indirim istiyor. Otomotiv Sanayi Derneği Ali İhsan İlkbahar, Türkiye'de otomobile uygulanan vergilerin çok yüksek olduğunu belirterek, devletin en kısa sürede vergiyi yüzde 25'e indirmesi gerektiğini söyledi. Dün SABAH gazetesinde başlayan "İndirin vergiyi, canlansın ekonomi" kampanyasını desteklediğini belirten İlkbahar şöyle devam etti: "Brezilya, Fransa ve İngiltere gibi ülkeler, pazarın yüzde 10-15 daraldığını görünce derhal önlem alır. Örneğin 1993 yılında Brezilya "Popüler Otomobil" kampanyasıyla 1000 cc'nin altındaki otomobillerden alınan yüzde 40'lık vergiyi üç yıl boyunca 8'e indirdi. Satışlar 20 bin adetten 240 bin adete fırladı. Bu formül Türkiye'de 1600 cc'nin altındaki araçlar için uygulanabilir. Tabii Türkiye'de satışlar bir anda 20 katına çıkmaz ama 3 katına çıksa bile yeter. Hem hükümet daha fazla vergi toplar hem de ekonomi canlanır. Ankara'dan kendilerine destek gelmediğini belirten İlkbahar, "Fabrikaları kapatıp, pikniğe mi çıkalım. Yoksa otomobilleri denize mi dökelim" diye yakındı.
Samba formülü:
"Bu yıl ilk 9 ayda 94 bin otomobil satıldı. Bu sayının yüzde 70'i olan 65 bin adedi 1600 cc'nin altındakiler oluşturuyor. Bir otomobil fiyatının ortalama 10 bin dolar olduğu düşünülürse, bunun yaklaşık 3 bin doları vergiye gidiyor. Devlet. buradan 260 milyon dolar vergi geliri elde ediyor. Ancak yüzde 52'lere varan vergi oranı yüzde 25'e çekilirse, otomobilde verginin payı bin 750 dolara inecek. Samba formülüyle ekonomi canlanacak, satışlar artacak. Satışların 3'e katlanmasıyla birlikte devletin vergi geliri yaklaşık 360 milyon dolara çıkacak."

1989 YILINA DÖNDÜK
Ekim ayının ilk üç haftasında 4 bin 52 otomobil satıldığını belirten OSD Başkanı, "Geçtiğimiz yıl aynı dönemde 48 bin adet otomobil satılmıştı. Şimdi 1989 yılı rakamlarına geri döndük. Şimdi o yılın raporlarını karşılaştırma yapmak için arşivlerden çıkartıyoruz" dedi.



<< Geri dön Yazıcıya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap
HAFTANIN SOYLEŞİSİ
Nuriye Akman'ın bu haftaki söyleşisi için tıklayınız

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır