kapat
E-gazete
|
Hava Durumu
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
English
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
13 Eylül 2008, Cumartesi
Sabah
 
Haberler Spor Günaydın Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Çocuk Kulübü Yazarlar Çizerler
Günaydın Cuma Cumartesi Pazar Emlak
 
24 Saat
24 Saat
Garanti Galeri’den Frankfurtlulara interaktif bir İstanbul ansiklopedisi... Oturup keşfetmeye hazır olanlar için.

İstanbul'u anlamak için onun dilini öğrenen sergi

11.09.2008
Frankfurt Kitap Fuarı, mimarlık kültürüne yeni bir yayın, veritabanı ve sergi kazandırdı. Kentteki Alman Mimarlık Müzesi ile Garanti Galeri'nin hazırladıkları 'İstanbullaşmak' sergisine kenti ya.ayan farklı disiplinlerden bir çok imza katılarak, güncel bir İstanbul portresi ortaya koydu..
Garanti Galeri (GG) ve Alman Mimarlık Müzesi (DAM), 15-19 Ekim 2008 arasında yapılacak, Türkiye'nin onur konuğu olduğu ve Uluslararası Frankfurt Kitap Fuarı paralelinde izlenebilecek 'Becoming Istanbul' (İstanbullaşmak) adlı sergi için işbirliği yaptı.Özgün fikri DAM mensubu Peter Cachola Schmal'e, küratörlüğü ise Pelin Derviş, Uğur Tanyeli ve Bülent Tanju'ya ait olan sergi, İstanbul'un bugününü görselleştirmek amacını taşıyor. Açılışı 6 Eylül'de Frankfurt'ta yapılan ve 9 Kasım'a kadar açık kalacak olan etkinlik, küratörlerin deyişiyle 'Kenti tanımlayıcı hale gelen çoğullaşma, çoğulculaşma ve karmaşıklaşmanın, özellikle İstanbullularda yarattığı tepkileri, kuşkuları, huzursuzluk ve kaygıları' işliyor.

ANSİKLOPEDİ YAPTILAR
Aslen mimarlık mesleği ve mimarlık tarihi donanımına sahip olan GG yöneticisi Derviş ile, mimarlık tarihçileri Tanyeli ve Tanju, etkinliği sekiz kavram çifti ve 80 ayrı alt başlık halinde sınıflanan söylemler üzerine inşa etmeye girişiyor. Bu kavramların hemen hemen tümü, küratörler için 'İstanbullulara endişeler, rahatsızlıklar ve yeni paranoyalar ilham eden değişimlere ve onlar karşısındaki tepkilere yeniden bakmayı' hedefliyor.
İstanbullaşmak sergisinin özgün logo ve sergiye paralel kitabının tasarımı ise, Bülent Erkmen imzasını taşıyor.
Serginin önemli bir kısmı, İstanbul'da düşünen, üreten, yaşayan ve çalışan, kentle ilgili üretimde bulunan ve konuyu farklı perspektiflerden yakalayan çok sayıda fotoğrafçı, sanatçı, mimar, yazar, çizer ve akademisyenin işlerinden oluşuyor. Serginin ayrıca, gazete, dergi ve TV arşivlerinde yapılan araştırmalardan elde edilen bir seçkinin yer aldığı etkileşimli bir veritabanı da mevcut.
Bu veritabanı ise, 80 ayrı kavram üzerine tasarlanan ve 371 ayrı grupta toplanan 7 binin üzerinde görsel malzemeyle oluşturulmuş.
İstanbullaşmak sergisi vesilesiyle, çok sayıda yazarın katılımıyla hazırlanan bir de ansiklopedik kitap var. 25 avro fiyatla satılan bu çok dilli yayın, son 150 yıllık zaman aralığında İstanbul'da yaşanan kentsel dönüşümü, taze bir bakışla okuma amacını güdüyor. Bu kitabın da yazarları arasında, akademisyenler, antropologlar, gazeteciler, mimarlar, sosyologlar, şairler, şehir planlamacıları, tarihçiler ile, mimarlık, edebiyat ve sinema eleştirmenleri bulunuyor.
İstanbullaşmak sergisi, beraberinde güncel sanatın kent ve insana odaklı işler üreten imzalarının gönüllü olarak sergiye kazandırdıkları yapıtlarla da göz dolduruyor. Bu anlamda fotoğraf ve videolarıyla 25'in üzerinde sanatçı da etkinliği zenginleştiriyor.
Doğası gereği mimarlıkla göbek bağı bulunan sergi, Türkiye'nin tanınmış mimarlık ofisleriyle de işbirliğinin bir ürünü. Bu anlamda Nevzat Sayın, Emre Arolat, Melkan ve Murat Tabanlıoğlu, ya da İhsan Bilgin gibi imzalar, İstanbullaşmak olgusunun örneklerinden birkaçını oluşturuyor.

KLİŞELERE KARŞI
Sergiyle ilgili olarak geçen hafta yaptığı basın toplantısında, Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Nafiz Karadere, serginin İstanbullular arasındaki farklı iletişim biçimlerinin varlığını yansıtma potansiyelinin altını çizerek şunları belirtiyor: "Sergi böylece, hem Türkiye hem de dünyadaki İstanbul algısına, mimari açıdan meydan okuyor. Sergiye Almanya'nın ev sahipliği yapması ise şu açıdan önemli: Almanya, en fazla Türk göçmenin yaşadığı ülke. Bu bakımdan biri 'Batılı', diğeri 'Doğulu' olarak tanımlanan iki topluluğun önyargılardan uzak bir iletişim kurması, serginin temasıyla da örtüşüyor.Serginin küratörleri ise, 'İstanbul, Doğu ile Batı'nın buluştuğu yer' gibi klişelerden kaçınarak, tüm 'egzotik' ve 'otantik' yaklaşımlara karşı çıkıyor. 'İstanbullaşmak' sergisi, İstanbul algısını ve dolaylı olarak Doğu - Batı düalizmini yerle bir ediyor." Bilgi: www.dam-online.de
Haberin fotoğrafları