kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 14 Ocak 2008, Pazartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
Birleşmiş Markalar Derneği Başkanı Ali Murad Kızıltaş

Yabancı artık giyimi paketleyip alıyor

ESEN EVRAN
Perakendede yabancı ortaklık tekliflerinin artık telefonda yapıldığını söyleyen BMD Başkanı Kızıltaş, "Fonlar ayakkabı, hazır giyim, gıdadan oluşan paketler oluşturarak büyük gruplar yaratmak istiyor" dedi... Alışveriş merkezlerinin yan yana açılmasının hata olduğunu belirten Kızıltaş "Markalar olarak biz de hatalıyız. Her açılan AVM'ye atladık. Metrekareler artıyor ama ciro ve satın alma gücü aynı hızda artmıyor" diye konuştu..
125 firmada 240 marka ve 27 binden fazla satış noktasını temsil eden Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Ali Murad Kızıltaş, "Sektörde ortaklık teklifleri telefon bazına indi, yatırım şirketlerinden arayıp, 'Ne düşünürsünüz?' diye telefonlar geliyor. Farklı gruplar var. Bir tanesi perakendeye yoğunlaşmak istiyor. Ayakkabı, kadın, erkek konfeksiyondan birkaç markayı bünyesinde toplamak isteyenler var. Ev aletleri, gıda gibi sektörlere yatırım düşünen gruplar var" dedi. Sayıları hızla artan alışveriş merkezlerinde mağaza açma konusunda sektörün tavrını eleştiren Kızıltaş, "Hepimiz sürü mantığıyla, hareket ettik bugün yanlış, yaptığımızı görüyoruz" diye konuştu. Kızıltaş, 2008'de sektörü bekleyen gelişmeleri şöyle anlattı

PAZAR DEĞİŞİYOR
* Finans, emlak, enerjiden sonra hazır giyimde de yabancı ortaklık devrini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Türkiye'de tüm firmalar organik büyümesini gerçekleştiriyor. Yeni açılan alışveriş merkezleriyle de arttı bu büyüme. Ama iş yurtdışına geldiğinde olayın boyutları değişiyor. Artık Türkiye'de başarılı olmak isteyen markanın yurtdışında da başarılı olması şart. Çünkü artık tüm dünya oyuncuları için tek pazar var. O yüzden onların pazarlarından da pay almamız lazım. Şu anda da firmalarımızın çoğunun yapmaya çalıştığı şey bu.

* Hangi ülkeler öne çıkıyor?
Romanya, Bulgaristan, Ukrayna ile başladı bu iş. Ama sadece Türk firmalarının değil, tüm firmaların sıkıntısı var. Sermaye yeterli değil. Bu nedenle pek çok firma yabancılarla ortaklık görüşmesi yapıyor. Eğer bu, Türk markalarını dünyada belli yerlere taşıyacaksa çok iyi bir gelişme. Sonuçta kimse şirketinin tamamını satmıyor. Pek çok arkadaşımız hisselerini satsa da yönetimi elinde tutuyor. Sadece Türkiye'de kalırsak ezilmeye başlayacağız. Kimsenin bu gücü yok şu anda.

TELEFONLA ORTAKLIK
* Yeni ortaklıklar var mı yakında sonuçlanacak?
Pek çok arkadaşın birtakım görüşmeler yaptığı kulağımıza geliyor. İş, yüzyüze görüşmeden telefon bazına indi. Yatırım şirketlerinden arayıp, "Ne düşünürsünüz?" diye telefonlar geliyor. Farklı gruplar var. Bir tanesi perakendeye yoğunlaşmak istiyor. Ayakkabı, kadın, erkek konfeksiyondan birkaç markayı bünyesinde toplamak isteyenler var. Ev aletleri, gıda gibi sektörlere yatırım düşünen gruplar var.