kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 22 Aralık 2007, Cumartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
Ünlü oyuncu Sienna Miller, küresel ısınma karşıtı kuruluşlarla işbirliği içinde.

'Lüks' tanımı değişmeli

Yaprak Aras ŞAHINBAŞ
15.12.2007
Kolay ulaşılan lüks mallar, cazibesini yitiriyor; parası olan bile sahte almaktan çekinmiyor. WWF (Doğal Hayatı Koruma Vakfı), büyük şirketleri 'Derin Lüks' raporuyla hem puanlıyor, hem de nasıl ayakta kalabileceklerini anlatıyor.....
"Dünyamızın kaldırabileceğinden daha çok tüketiyor ve kirlilik yaratıyoruz. Yeryüzündeki herkes doğal kaynakları Avrupalılar kadar tüketiyor olsa üç; ABD'liler kadar tüketiyor olsa, hayatta kalabilmek için beş adet gezegene ihtiyacımız olurdu." Bu bilgiler, WWF İngiltere'nin geçtiğimiz hafta yayınladığı 'Deeper Luxury' (Derin Lüks) raporundan... Bu hızla tüketmeye devam edersek, yaşayan canlı türlerinin dörtte birinin 2050 yılına kadar tükeneceğini açıklayan WWF, bu son çalışmasıyla bir ilke imza atıyor ve şirketleri, özellikle de lüks tüketim malları üreticilerini harekete geçmeye çağırıyor. 'Derin Lüks' raporuna göre bir an önce sürdürülebilir ekonomiye geçmek gerekiyor. Bunun liderliğini üstlenmesi gereken ise, doğal kaynakların en büyük tüketicileri olan büyük şirketler. Ayrıca 77 milyar pounda hükmeden lüks sektörü; Chanel, Gucci, Prada gibi markalarıyla kullanıcılarının hayat tarzlarını etkileyebilecek güçteler: "Bir ürünün nerede, nasıl ve ne zaman kullanılması gerektiğini 'öğreten' sektörün, artık çevre dostu tüketimi desteklemesi lazım." WWF, lüks şirketlerinin neden çevre ve insanlıkla dost üretim, dağıtım ve pazarlama politikaları uygulaması gerektiğini ise şöyle anlatıyor:

* 21. yüzyılın en dikkat çeken trendi, çevre bilinci ve sosyal sorunlara karşı duyarlılık. Ünlüler bile artık daha bilinçli davranıyor. Yatırımcılar da şirketlerin bu konulara daha ilgili ve saygılı olmasını istiyor.

* Günümüzün lüks tüketicileri kendilerini ifade edebilen bilinçli markaları kullanmayı tercih ediyorlar.

* Lüks markalar, eskiye göre çok daha rahatça ulaşılabildiği için eski tüketicilerine 'seçkin' gelmiyor ve 'cazibelerini' yitiriyorlar. Bu nedenle, çevreye saygılı ve sosyal konulara duyarlı, 'daha derinlikli' bir lüks kavramına ihtiyaç var.

* Sahte lüks pazarı gün geçtikçe büyüyor. Araştırmalar, parası olanların bile sahte mal alabildiğini söylüyor. Sahteyle gerçeğin ayrılamadığı; logoların anlamını yitirdiği bir pazarda, ayakta kalabilmek için 'lüks'ün anlamını değiştirmek gerekiyor.

* Gelir dağılımı arasında büyük farklılıklar olan yerlerde de lüks tüketimin artması, ülkeleri endişelendiriyor. Financial Times, Hindistan'da satılan bazı ürünlerin fiyatlarının, küçük köylerin gelirine eşit olduğunu yazdı! Bu yüzden buradaki lüks tüketim vergisi yüzde 114'e çıkarıldı. Pekin belediye başkanı ise, lüks ürünlerin açıkhava ilanlarını yasakladı. Şirketler, buralarda da var olabilmek için, sadece tüketicilerine değil, üreticilerine ve bulundukları ekonomilere de iyi olanaklar sağlamalı.
Haberin fotoğrafları