kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 5 Aralık 2007, Çarşamba
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

Uçuşları normal alkol almadılar

Olcay AYDİLEK ANKARA
Isparta uçağını kullanan pilotların zorunlu süre olan haftalık 36 saatin altında uçtukları belirlendi. Pilotların alkol ve uyuşturucu kullanmadığı da ortaya çıktı..
İLİŞKİLİ HABERLER
Uçuşları normal alkol almadılar
Isparta'daki uçak kazasının ardından dikkatler pilot ve hosteslerin uçuş ve dinlenme sürelerine çevrildi. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün yayımladığı "Uçucu Ekip Uçuş Görev ve Dinlenme Süreleri ile Uygulama Esasları Talimatı"na göre, pilotlar ve hosteslerin haftada en fazla 36 saat, ayda 110 saat, üç ayda 300 saat ve yılda da bin saat uçması gerekiyor. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü yetkilileri, eleştiriler üzerine Isparta'da kazada yaşamını yitiren pilotların kasım ayı içinde bu sınırların çok altında uçtuklarını söyledi. Kaptan Serhat Özdemir haftada 34 saat 55 dakika, ikinci pilot Tahir Aksoy'un ise 16 saat 15 dakika uçtuğu belirlendi. Bu arada Adli Tıp Kurumu yetkililerinin iki pilottan aldığı kan örneklerinin sonucu belli oldu. İstanbul'da yapılan tahliller sonunda iki pilotta da alkol ve uyuşturucuya rastlanmadı.

SİGORTA ŞİRKETLERİ İÇİN ÖNEMLİ
Talimat uyarınca uçuş ekibinin, günlük (görevi aldığına ilişkin imzayı attığı andan, uçağın motorunun kapandığı saatten sonraki yarım saati kapsayan) uçuş görev süresi (UGS) de 14 saati geçemiyor. Pilot ve hosteslerin, 6 saatlik uçuş görev süresinin ardından en az 8 saat, 11 saatlik uçuş görev sürenin ardından 10 saat, 11 saatten daha fazla görevlerde de 12 saat dinlenmeleri gerekiyor. Uçuş ekibi, uzun menzilli uçuşlarda 2 yerel gece dinlenecek. Hava-İş Sendikası yetkilileri, THY uçuş ve dinlenme sürelerine uyulduğunu söyledi. THY'de çalışanların hak ve sorumluluklarının farkında olduğunu belirten yetkililer, "İşveren, THY'de zaman zaman uçakların yerde kalmaması için uçucu personelden bu yönde talepte bulunuyor. Ancak uçucu personel bu yönde gelen talepleri kabul etmiyor" dedi. Sendika yetkilileri, uçucu personelin talimatlara ve mesai saatlerini uyup uymadığının sigorta şirketleri açısından da büyük önem taşıdığını vurgulayarak, "Sigorta şirketleri, bir kazadan sonra ilk olarak personelin mesaiye uyup uymadığını inceliyor" dedi.

YAZIN SINIRLAR ZORLANIYOR
Özel hava yolu şirketlerinde uçucu personelin mesai konusu, THY'ye göre daha farklı bir çizgi izliyor. Özel şirketlerde, özellikle pik sezon olarak nitelendirilen yaz dönemlerinde yeterli sayıda uçucu personelin de bulunmamasının etkisiyle pilot ve hosteslerin mesai sınırlarını zorlayarak çalıştığı belirtiliyor. Dünyanın önde gelen havayollarından İtalyan Alitalia'da bir pilotun aylık uçuş süresi 75 saat. İspanyol İberia'da 80, Alman Lufthansa'da ise aylık uçuş süresi 75 saati buluyor. Yine Avrupa Birliği ülkelerindeki düzenlemeye göre, günlük mesai 13 saatle sınırlandırılıyor.