kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 13 Kasım 2007, Salı
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

Köprüyü geçmeyen 5 milyon kişi üç alışveriş merkezini ihya ediyor

ESEN EVRAN - MELTEM ERSOY
Anadolu yakası nüfusunun yüzde 80'i, yani 5 milyon kişi alışverişini Carrefour İçerenköy, Tepe Nautilus ve Capitol'den yapıyor. Bu alışveriş merkezlerinde mağazaların yüzde 90'ının cirosu ortalamanın üzerinde..
Avrupa yakası İstanbul'daki alışveriş merkezlerinin büyük çoğunluğuna ev sahipliği yapıyor. Hem sayılarının çokluğu hem de dağılımın merkezden çevreye doğru daha hızlı bir şekilde kayması nedeniyle Avrupa yakasındaki alışveriş merkezleri geniş bölgelere hitap ediyor. Avrupa yakasındaki bu kıran kırana rekabete karşın, Anadolu yakası sakinleri 3 alışveriş merkezini tercih ediyor. Acıbadem'deki Tepe Nautilus, İçerenköy'deki Carrefour ve Altunizade'deki Capitol alışveriş merkezleri Anadolu nüfusunun yaklaşık yüzde 80'ine hitap ediyor.

SİYASETE DUYARLI
Bu alışveriş merkezleri tarafından bağımsız bir araştırma şirketine yaptırılan araştırmaya göre, bu üç alışveriş merkezini merkez olarak kabul ederek 5 kilometrelik bir çap çizildiğinde bu çemberlerin içinde 5 milyon kişi kalıyor. Bu çemberler, alışveriş merkezlerinin 'yakalama alanı' olarak tanımlanıyor. Durum böyle olunca, bu alışveriş merkezlerindeki mağazaların cirosu da markaları memnun ediyor. Yapılan araştırmaya göre, buralardaki mağazaların yüzde 90'ının cirosu diğer yerlerdeki mağazalarının ortalamasının üzerinde. Peki, Anadolu yakasının nüfusunun bu kadar yüksek bir oranını 3 alışveriş merkezinde toplayan ne? Anadolu yakasını bu noktada Avrupa yakasından ayıran bazı özellikler ortaya çıkıyor. Bunların başında Anadolu yakasında uydukentlerin oluşmasının çok daha geç başlamış olması, bu nedenle alışveriş merkezleri gibi ortak kullanım alanlarının daha merkezi noktalarda yerleşmiş olması geliyor. Anadolu yakası sakinlerinin öteden beri alışık olduğu Bağdat Caddesi'nde alışveriş geleneği de bir diğer etken. Her 3 alışveriş merkezi de kendi ziyaretçi kitlelerinin Cadde ile aynı olduğu görüşünde hemfikir. Ziyaretçi profilleri incelendiğinde de, A ve B gelir grubuna mensup, lise ya da üniversite mezunları ile 35-45 yaş grubunun bu alışveriş merkezlerini tercih ettiği görülüyor. Ziyaretçilerin, siyasi anlamda duyarlı bir kitle olduğunu söylemek de mümkün. Örneğin, üç alışveriş merkezi de bu yaz ziyaretçi sayısının geçen yıla göre yüzde 20 arttığını dile getiriyor. Bunun nedenine bakıldığında da, oy kullanabilmek amacıyla tatile çıkmak için 22 Temmuz seçimlerinin beklenmesi olduğu fikri öne çıkıyor. Bu gözlemden yola çıkan alışveriş merkezleri, Atatürk fotoğrafları sergisi, klasik müzik dinletileri, resim sergileri gibi faaliyetlere ağırlık veriyor.