kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 15 Temmuz 2007, Pazar
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
Pek çok mağaza zincirinin koleksiyonunda, ünlü modaevlerinin koleksiyonlarını ‘anımsatan’ ürünler görmek mümkün. İşin sırrı ucuza, daha çok üretim yapmak!

Ünlülere tasarım yaptırmak ya da yaptırmamak...

Esra ÇORUH
Pek çok ünlü marka artık Kate Moss ve Madonna gibi ünlü isimlere, özel tasarımlar yaptırmayı tercih ediyor. Böylece o ünlünün hayranları satışları artırıyor. Ancak bu stratejiye ihtiyaç duymayanlar da var..
Zara, Mango, Topshop, H&M... Moda ve trendleri takip edenlerin en sık uğradığı adreslerden. Uygun fiyatlarıyla dikkat çeken bu mağaza zincirleriyle diğer markaların boy ölçüşebilmesi pek kolay değil. Hatta lüks markaların defilelerinde gördüğünüz modeller, bu markaların vitrinlerinde neredeyse ışık hızıyla yerini alıyor. Her hafta girdiğinizde yeni ürünler gördüğünüz gibi, eliniz boş çıkmıyorsunuz da... Bu da onların başarısı... Son zamanların modası ise bu markaların ünlülere, özel koleksiyonlar hazırlatmaları. İngiliz zincir Topshop Kate Moss'a, H&M Madonna ve Kylie Minogue'a tasarımlar yaptırırken, bu kervana bulaşmayan tek zincir, bir İspanyol markası olan Zara. Üstelik rakipleri gibi billboard reklamları verme ihtiyacı da duymuyor. Zara'nın bir havalimanı terminalini anımsatan genel merkezi, İspanya'nın kuzeybatısında, Arteixo'da yer alıyor. 1974 yılında kurulan Zara, Inditex grubuna bağlı. Neredeyse her gün yeni bir mağaza açan Inditex grubunun sahibi 71 yaşındaki Amancio Ortega, ünlülere tasarım yaptırmaktan çekindiği gibi internetten satış yapmaya da direniyor. Bu yıl işe başlayan 23 yaşındaki kızı Marta, grupta ikinci jenerasyonun en yeni üyesi. Zara yöneticileri, markanın başarısını hızlı reaksiyona bağlıyor. Ünlülere tasarım yaptırmayı da bir heves olarak gördüklerini ve bunun onlara göre olmadığını söylüyorlar. Dünyaca ünlü trend yaratıcılarından Marian Salzman, Zara ile aynı fikirde. "Zara, ünlülerden uzak durmakta haklı. Ünlülerin koleksiyon hazırlaması ve her zaman başarılı olmaları her zaman devam edecek bir şey değil," diye durumu açıklıyor. Markaların ünlü yıldızları kullanmasını, bazı modacılar bir anlık parıltı olarak yorumluyor. Bu stratejinin satışları artırmaktaki başarısı su götürmez bir gerçek. Ama ünlülerin en ufak hataları bile markayı tehlikeye sokabiliyor. Örneğin Amerikalı marka Jill Stuart, Lindsay Lohan'ın otomobil kullanırken alkollü olduğunun ortaya çıkmasından sonra yıldızla anlaşma yapmaktan vazgeçmişti. İngiliz New Look markasının müşterileri de artık şarkıcı Lily Allen gibi giyinmek istemedikleri için onun koleksiyonundan alışveriş yapmamışlar... Tüm bunlara rağmen, ünlüleri tasarımcı yapma cazibesine pek çok marka ayak uyduruyor. İspanyol zincir Mango, Milla Jovovich'le sunduğu 10 parçalık bir koleksiyonun ardından, yeni koleksiyonunda da Penelope Cruz'la bir anlaşma yapmış. Şimdi de Penelope Cruz hayranları markaya akın edecek.

FABRİKALARI AVRUPA'DA
Zara ünlü isimlere tasarım yaptırmayı tercih etmiyor ama buna karşın Zara'nın koleksiyonlarında ünlü modaevlerinin koleksiyonlarını 'anımsatan' ürünleri görmek mümkün. Hatta Zara'dan bir parça giydiğinizde "Gucci mi?" sorusuyla karşılaşabilirsiniz. Modaevleri, koleksiyonlarını bir yıl öncesinden hazırlayıp, podyumlara çıkarttıkları halde, Zara pahalı görünümlü ama uygun fiyatlı, sezonun en hit parçalarını birkaç hafta içinde mağazalarına sokmayı başarıyor. Böylece Zara, müşterilerine hızlı koleksiyonlarıyla lüks markaların benzerlerini sunmuş oluyor. Hızlı üretim yapabilmek için de, Avrupa'daki fabrikaları tercih ediyor. Çünkü onlar için ucuz üretim değil, hızlı üretim yapmak önemli. Zara'nın deposunda, saatte 60 bin parça ürün mağazalara gitmek için stoklanıyor. Bu da hayal bile edilemeyecek kadar çok ürün anlamına geliyor. Mağazalara haftada iki kez yeni ürünler gönderiliyor. Bu nedenle beğendiğinizi anında almanız gerekiyor. Çünkü bir dahaki gelişinizde bulamama ihtimaliniz çok yüksek. Bu da markanın başka bir stratejisi: Çok ürün ama limitli üretim. Markanın stratejilerini rakipleri de takip etse de Zara, pazardaki yerini garantilemiş durumda. Bu da yapılan reklamların, ünlülere hazırlatılan özel koleksiyonların gelip geçici olduğunu göstermiyor mu? Bakalım markanın rakiplerinden başka ne atılımlar gelecek? Tabii bu duruma bizim hiçbir itirazımız yok, onlar sayesinde hiç olmazsa Kate Moss tasarımları giyebiliyoruz!
Haberin fotoğrafları