kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
  » Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Boğaz'a batık tehdidi

İstanbul Boğazı'ndaki 19 batık geminin depolarındaki 750 tonluk yakıt sızıntısı deniz florasını tehdit ediyor.. İl Çevre ve Orman Müdürü Doç. Dr. Birpınar'a göre "Acil Müdahale Kanunu" çıkarılmalı!.

İstanbul'un incisi Boğaz büyük tehdit altında.. Son 50 yılda meydana gelen deniz kazalarında 19 dev gemi İstanbul Boğazı'nın sularına gömülürken, çoğunluğu Rus bandıralı gemilerin depolarında bulunan yaklaşık 750 ton yakıtın sızıntıları ise deniz florasını tehdit ediyor. En küçük geminin bile çıkarılma işlemlerinin 300 bin doları bulması yetkili kurumların elini kolunu bağlıyor. Uluslararası sigorta şirketleri ise uyarılara duyarsız kalıyor.

GÜNDE 140 GEMİ GEÇİYOR
Yedi ay önce göreve başlayan İl Çevre ve Orman Müdürü ve Yıldız Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi Hidroloji Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Mehmet Emin Birpınar, Marmara Denizi'nin altında 19 dev gemi batığının bulunduğunu ve bu gemilerin depolarında bulunan büyük miktarlardaki yakıtın boşaltması gerektiğini belirterek, "Boğazdan günde ortalama 140 gemi geçiyor. Her yıl ortalama 8 tehlikeli kaza oluyor. Son 10 yıl içindeki verilere bakıldığında boğazlarda bugüne kadar 170 büyük kaza meydana gelmiş. İçlerinde tonlarca zararlı yakıt bulunan 19 batık gemideki sızıntılar deniz florasına zarar veriyor" diye konuştu.

ÖNÜMÜZDEKİ YIL ÇOK TEHLİKELİ
Türk kara sularında batmakta olan bir gemiye müdahale edemediklerini belirten Birpınar, "Gemi yardım istemediği sürece müdahale edemiyoruz. Edersek masraflarını ödemiyorlar. Yapılması gereken, Acil Müdahale Kanunu çıkarılarak kaza sonrası hiç beklemeden uluslararası boyutta müdahale hakkı elde etmektir" şeklinde konuştu. Birpınar, boğazlardan taşınan petrol miktarının 2002 yılında 93 milyon ton olduğunu, 2005'te ise bu rakamın 125 milyon tona ulaşacağını da vurguladı.

12 KEZ ROTA DEĞİŞTİRİYORLAR
31 km. uzunluğunda olan İstanbul Boğazı'nın en dar yeri 700 metre. Yılda ortalama 50 bin gemi en az 12 kez rota değiştirerek Boğaz'ı geçiyor. Kazaların nedenleri ise gemi arızaları, gemi trafiği yoğunluğu, kılavuz kaptan kullanılmaması, çevre şartları ve teknik yetersizlikler şeklinde gösteriliyor. İstanbul Boğazı'nda 170'i son 10 yılda olmak üzere, son 50 yılda 500 büyük kaza meydana geldi.

İŞTE BUNLARDAN BAZILARI:
29 Aralık 1999 - Volgoneft:
Ambarlı açıklarında ADDA Denizcilik Acentası'na bağlı, Rus bandıralı Volgoneft-248 adlı tanker şiddetli fırtınanın da etkisiyle demirli olduğu yerden sürüklenerek Küçükçekmece'de parçalandı ve ikiye ayrıldı. Geminin parçalanan tankında bulunan fuel-oil'in denize yayılması sonucu, hem denizde hem de dalganın etkisi ile kıyı şeridinde büyük bir çevre kirliliği oluştu. 800 ton fuel-oil denize aktı.

8 Ağustos 2002. Çevik-2: Sintine taşımacılığı yapan Çevik-2 adlı bunker gemisi Kartal' da battı. Kaza sonucunda Set Çimento'ya ait iskele ve çevresine petrol yayıldı.

6 Ekim 2002 - M/V Gotia: Emirgan İskelesi'ne çarpan gemi deposundan hasar aldı ve yakıtın denize boşalması sonucu büyük bir çevre kirliliği meydana geldi. Arnavutköy Kazıklıyolu'nun tavanı yoğun olarak Gotia kaynaklı petrol kirliliğine maruz kaldı.

11 Kasım 2002: Akaryakıt kaçakçılığı yapıldığı gerekçesiyle Burgazada Karakol Amirliği gözetimi altında bulunan tekne, bağlı bulunduğu Burgazada Su İskelesi'nde hava muhalefetinden dolayı su alarak yan yattı. Tekne içerisinde bulunan toplam 26 ton mazot denize sızdı.

12 Şubat 2004 - Stronsy: Hava muhalefeti nedeniyle İstanbul limanı Kilyos Aslanburnu mevkiinde Rus bayraklı Strontsy isimli kuru yük gemisi karaya oturdu ve baş tarafından ağır hasar aldı. Gemide 20 Mt Gaz Oil Ve 2 Mt Lub Oil cinsinden yakıt bulunuyordu.

13 Şubat 2004 - Lujin: Hava muhalefeti nedeniyle İstanbul Kilyos Dalyanburnu mevkiinde Kuzey Kore bayraklı Lujin-1 isimli kuru yük gemisi karaya oturdu. Kaptanın beyanına göre, gemide 30 Mt Fuel Oil Ve 20 Mt Diesel Oil cinsinden yakıt bulunuyordu.

13 Şubat 2004 - Hera: Türkeli Feneri'nin yaklaşık 10 mil açığında Kamboçya bayraklı Hera isimli gemi 19 personeli ile birlikte battı. Gemide 175 Mt Fuel Oil Ve 62 Mt Diesel Oil cinsinden yakıt bulunuyordu. 73 metre derinlikteki gemide yakıt sızıntısı var.

Yıldız ATEŞ / MERKEZ

DİĞER GÜNDEM HABERLERİ
 Biz bize benzeriz
 Komiser şaşırdı: Fakir de AB istiyor
 Savcılık esrarengiz olayın peşinde
 Makiniste 30 ay hapis istendi
 Türk'ün kalbini Türk diyeti korur!
 Jetler Konya'yı salladı
 Demiryolu sabotajı son anda önlendi
 İstanbul'a 15 bin derslik daha şart
 Büyükşehir'de istasyon krizi!
MEHMET BARLAS
Verheugen'a teşekkür etmeliyiz
Avrupa Birliği Komiseri...
UMUR TALU
Ama... ve amanin!
Bir zaman Ertuğrul Özkök çok...
Avustralya elçiliği bombalandı
Avustralya'nın Endonezya büyükelçiliğine bombalı saldırı düzenlendi.
'Kontrol direnişçilerde'
Felluce, Ramadi, Necef, Samarra... Irak'ta direniş yayılıyor. ABD...
Ne destan ne hüsran
Ne destan ne hüsran
Gürcistan beraberliği sonrası bir yenilgi 2006 finallerini zora...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.