kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Euro 2004
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Servet Yildirim @ SABAH
 

Özelleştirmede halka arz dönemi

Tekel, Tüpraş ve Petkim gibi özelleştirilmesi kolay görünen şirketlerde blok satış yöntemini deneyen ancak başarılı olamayan özelleştirme idaresi tavır değiştiriyor. İdarenin önümüzdeki dönemde blok satış yerine halka arzlara öncelik vermesi bekleniyor.
Türk Hava Yolları, Petkim, Tüpraş, Türk Telekom ve Ereğli gibi dev şirketlerdeki kamu payının bir bölümünün halka arzedilmesi planlanıyor. Bu yöntem değişikliğinde geçen yılı neredeyse primsiz kapatan danışman firmaların tavsiyeleri etkili olmuş olabilir. Ancak bunun da ötesinde art arda gelen başarısızlıklardan sonra özelleştirmede son kozunu oynayan özelleştirme idaresinin halka arza yönelmesi çok da şaşırtıcı değil. Burada önemli olan piyasanın bu kadar büyük ve peşpeşe arzları kaldırıp kaldıramayacağı. Eğer dışardan para girişi olmazsa özel sektörü8n yaptığı halka arzlarda dikkate alındığında zaten sığ olan piyasanın büyük kamu arzlarını emmesi güç olabilir. Avrupa Birliğinden tarih alınır ve buna bağlı olarak Türk varlıklarına olan yabancı ilgisinde bir artış olursa özelleştirmede iş kolaylaşır.
Özelleştirme idaresinin halka arzların zamanlamasına dikkat etmesi gerekiyor. Çok kısa aralıklarla ardarda gelecek uygulamalar bir sonrakinin başarı şansını azalttığı gibi sonuçta vatandaşları ellerindeki bir türlü nemalanmayan kamu hisseleriyle başbaşa bırakabilir.
Halka arz bir yöntemdir, denenebilir. Hatta bazı durumlarda zorunlu bile olabilir. Örneğin THY'nin durumu. 11 Eylül 2001 sonrası havacılık sektörünün içine düştüğü durum ortada. Bugün THY'yi blok olarak satışa çıkarsanız kimse ilgi göstermez. Bu diğer havacılık şirketleri içinde aşağı yukarı böyle. özelleştirme idaresi bu nedenle önceliği THY'nin yüzde 10-15'lik kısmının yurt içinde halka arzedilmesine verdi. Burada belirtilmesi gereken yapılacak olan bu uygulamanın bir özelleştirme değil sadece satış olacağı. Çünkü yüzde 10-15'lik bir payı halka arzetmekle THY'de ne yönetim değişecek ne de şirket kurumsal yönetişim anlamında bir ilerleme gösterecek.
Şirket kadrolarında atamalar yine siyasiler tarafından siyasi kriterler ön planda bulundurularak yapılmaya devam edilecek. Oysa özelleştirme ile hedeflenen parasal gelir sağlamaktan çok şirketlerin ekonomiye katkı sağlayan karlı ve verimli işletmeler olarak varlıklarını sürdürmelerinin sağlanmasıdır.
Büyük kamu şirketlerini bir türlü özelleştiremeyen hükümetin yeni bir başarısızlığa da tahammülü olduğunu zannetmiyorum. Yapılması gereken halka arzların zamanlama, fiyat ve boyutu başta olmak üzere teknik detaylarının çok dikkatli bir şekilde belirlenmesi. Bunları yapmak da yetmeyebilir. Halka arz aynı zamanda güven işidir. Kredibiletiniz yüksek olacak ki halk güven duyup arz ettiğiniz hisseleri alabilsin. Türk kamu hisselerinin New York borsasında kote edilmesinin planlandığı bir dönemde Tüpraş'taki halka açık hisseleri temsil eden üyelerin yönetim kurulundan istifa ettirilmeleri gibi güveni sarsacak uygulamalardan kaçınmak gerekir.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Özelleştirmede halka arz dönemi   / 22-07-2004
 Ekonomi aşırı ısındı mı?   / 20-07-2004
 Politikacı Derviş Teknisyen Derviş   / 17-07-2004
 Müzakereye başlamak yetmez   / 15-07-2004
 YTL'nin başarısı enflasyona bağlı   / 13-07-2004
 Akaryakıtta sorun   / 10-07-2004
 Büyüme istihdama niçin yansımıyor?   / 08-07-2004
 Faiz indirimi için erken   / 06-07-2004
 Dolar ve lira   / 03-07-2004
 Merkez Bankası haklı çıktı   / 01-07-2004
SERVET YILDIRIM
"Gecekondu Proje"nin sonucu
Hızlandırılmış tren Haziran...
GÜNTAY ŞİMŞEK
Demiryolu siyaseti de raydan çıkardı
Türkiye'de ulaşım...
Hızlandırılmış temizlik!
Altyapı eksikliği, trenin haddinden fazla hızlı olması gibi sebepler...
'Bu trene izin vermedik'
Hızlı tren seferlerinin durdurulması için defalarca girişimde bulunan...
IMKB
E: 18,904 D:% 1.48
DOLAR
S: 1,463,000 D:% 0.21
EURO
S: 1,779,000 D:% -0.61
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.