|
|
|
|
|
|
'Yıldırım' temizlik
'Hızlandırılmış katliam' yeri savcı delil tespiti bile yapamadan apar topar temizlendi, geriye 'tanıdık suçlular' kaldı: İki makinist, bir şef
Pamukova'da 36 kişinin ölümüne yol açan hızlı trenin enkazı, faciadan birkaç saat sonra, gece yarısı TCDD ekipleri tarafından kaldırıldı. Parçalanan ve kazanın nedenini aydınlatacak olan 150 metrelik ray savcının olay tespit tutanağını bile beklemeden yenisiyle değiştirildi.
Savcılık 15 saat sonra durdurdu Cumhuriyet Savcılığı olaya ancak dün sabah saatlerinde müdahale edebildi ve saat 11.00 itibariyle enkaz kaldırma çalışmalarını durdurdu. Bilim adamları ve ceza hukukçuları "TCDD'nin bu telaşı delilleri karartma çabasıdır" yorumu yaptı.
'Kaza hızdan değil bozuk raydan' Faciaya yol açan trenin iki makinisti Fikret Karabulut ve Recep Sönmez'le şef Köksal Coşkun olayla ilgili olarak gözaltına alındı. Üçünün de hız sınırının aşılmadığını, kazaya rayların bozukluğunun yol açtığını söyledikleri öğrenildi.
*** Hızlandırılmış temizlik!
Altyapı eksikliği, trenin haddinden fazla hızlı olması gibi sebepler ‘hızlandırılmış katliam’a sebep oldu. Ancak olay yerinin temizliği, trenin kendisinden bile hızlı olunca ortada ne delil kaldı ne de teknik hatayı ortaya çıkarabilecek bir ipucu....
1- TCDD ekipleri, gecenin kör karanlığından günün ilk ışıklarına kadar vagonları kaldırdılar, travesterleri değiştirdiler.
2- Hasar gören rayların 150 metrelik bölümü, basın mensuplarının görüntü almasına fırsat verilmeden yenilendi.
3- Kazanın oluş nedenini açıklığa kavuşturacak olan deliller bir bir yok olurken, öğle saatlerinde savcılık, çalışmaları durdurdu.
Hızlandırılmış tren kazasının hemen ardından deliller de 'yıldırım hızıyla' yapılan temizlikle yok oldu. 37 kişinin ölümü 81 kişinin yaralanmasıyla sonuçlanan kazanın ardından deliller toplanmadan, vagonlar çekildi, raylar yenilendi. Hukukçular ve bilim adamları yapılanı 'akıl dışı' diye nitelendirdiler. Kazadan bir süre sonra olay yerine gelen TCDD'nin yol kontrol mühendisleri, gece karanlığında incelemeler yaptılar. Ancak bunların dışında olay yerine herhangi bir bilirkişi gelmedi. Buna rağmen kaza yerine gelen yol bakım ekipleri, gece saat 04.00'dan itibaren rayların üzerinde yan yatan vagonları kaldırarak, tren yolunun kenarına çektiler. Ardından da kazanın nedeninin belirlenmesini sağlayacak olan kopan parçaları tek tek topladılar. Çok kısa sürede bu işlemi yapan ekipler, zaman kaybetmeden traversleri de değiştirtirdiler. Rayların hasar gören 150 metrelik bölümü, olay yerinde bulunan basın mensuplarının görüntü alınmasına fırsat verilmeden yenilendi. Böylelikle kazayı aydınlatacak deliller bir bir yok olurken Pamukova Cumhuriyet Başsavcılığı saat 11.00 sıralarında, çalışmaları durdurdu. Kazanın hemen ardından vagonların kaldırılarak, rayların yapımına başlanması, hukukçuları ve bilimadamlarını kızdırdı. Olayla ilgili görülecek dava sürecinde teknik inceleme ve bilirkişi çalışmasının yapılabilmesi için olay yerindeki delillere ihtiyaç duyulacağını kaydeden hukukçular, bu şekilde kaza nedeninin anlaşılmasının imkansızlaştırıldığını söylediler.
'DELİLLERE İHTİYAÇ DUYULACAK' Delillerin savcılık tarafından toplanması gerektiğini anlatan Ceza Hukuku öğretim üyesi Adem Sözüer, "Savcılık delilleri toplamadan o vagonların kaldırılması ve demiryolu raylarının değiştirilmesi mümkün değildir. Eğer deliller kasten yok edilmişse bunun cezası ayrıdır" diye konuştu. 36 kişinin hayatını kaybettiği bir kazada daha ciddi çalışması gerektiğini anlatan Avukat Mustafa Gönüllü de "Soruşturma sırasında delillerin karartılması suç unsurudur. Savcılık bilgisi olmadan olay yerinde bir çalışma yapılamaz. Çünkü bu ilerde hukuki yanlışlıklara neden olabilir. Bu nedenle soruşturmayı yürüten savcının onayı gerekir. Ortada onlarca insanın hayatına mal olmuş ciddi bir kaza var. Dolayısıyla bu olayın çok ciddi bir şekilde incelenmesi gerekirdi" şeklinde konuştu.
Pervin METİN-Ali ÖZLÜER-Bekir BATU (MERKEZ)
|
|
|
|
|
|
|
|
|