İngiliz hükümetine sunulan rapora göre kilometre başına ücret alınırsa ülkedeki trafik sıkışıklığı yüzde 50 azalacak.
İngiliz hükümetine sunulan devrim niteliğindeki raporda trafik sıkışıklığına en uygun önlem olarak otomobillerden yaptıkları kilometre başına ücret alınması önerildi. İngiltere Ulaştırma Bakanlığı tarafından hazırlatılan raporda önerilen ücret km başına 90 pence ( 1.7 dolar, yaklaşık 2 milyon 400 bin TL). Otomobillere takılacak elektronik çiplerle tüm araçların uydu aracılığı ile takibi sağlanıp her hareketleri ücretlendirilecek. İngiltere'de şu anda 30 milyon araç olduğu belirtiliyor. Kullanılacak olan elektronik ekipmanın maliyeti 100 pound bu da projenin toplam maliyetini 3 milyar pounda çıkarıyor. İngiliz The Observer gazetesinin haberine göre bir yıldan fazladır süren rapor çalışmaları sonucunda önerilen yeni sistem ile trafik sıkışıklığı yarı yarıya azalacak. Bir yılda elde edilecek vergi gelirinin 10 milyar pound olacağı ve gecikmelerin azalması ve ulaşım ağının verimli hale gelmesiyle ekonomiye dolaylı katkısının ise 12 milyar poundu bulacağı ifade ediliyor. Rapor otomotiv sektörü temsilcileri, çevreci örgütler, hükümet yetkilileri, ekonomistler ve ulaşım uzmanlarının görüşlerinin derlenmesiyle hazırlanan raporda bu şekilde ücretlendirmenin ulaşımda yaşanan yoğunluğu aşmanın en etkili yolu olduğu belirtiliyor. Trafik yoğunluğu nedeniyle yaşanan gecikmeler ve zaman kayıpları nedeniyle tüm dikkatler hükümetin bu konuda vereceği karara çevrilmiş durumda.
ÇEVRECİLER DESTEKLİYOR Hükümetin vereceği kararın başka tartışmaları da ateşleyeceği haber veriliyor. Otomotiv sektöründen alınan vergilerin azaltılmasını isteyen sanayi temsilcileri ile ücretlendirmenin biran önce gerçekleştirilmesini talep eden çevreci örgütler ve ulaşım uzmanları arasında tartışmanın daha da alevleneceği belirtiliyor. Ortak mutabakat için orta yolun bulunması gerekiyor. Hazırlanan raporda trafik sıkışıklığını azaltmak için 10 farklı öneri daha yapılıyor. Önerilerin ücretlendirmenin büyük çoğunlukla kentsel alanlarda ve ana yollarda gerçekleşeceğini gösterdiği ve yoğun saatlerde ücretin daha yüksek olacağı ama şu an paralı yolları kullananların ödemelerinin azalacağı ifade ediliyor. Ücretlendirmenin trafik yoğunluğuna göre yapılması ve yoğun saatlerde daha yüksek ücret uygulanması olumlu olarak nitelendiriliyor. Hükümet çevreleri yeni ücretlendirme sistemi ile oluşacak maddi yükün hepsi olmasa bile büyük çoğunluğunun yakıt vergilerinde ve otomotiv vergilerinde yapılacak indirimler ile hükümet tarafından karşılanabileceğini belirtiyor. Motorlu taşıt kullanıcılarının yüzde 60'ının yapılan araştırmada motorlu taşı alım ve kullanımı ile oluşan toplam vergi yükünün çok fazla artmaması durumunda yeni ücretlendirme sistemine olumlu baktıkları belirtiliyor.
TÜRKİYE'DE DURUM 30 milyon aracın trafikte bulunduğu İngiltere ile karşılaştırıldığında Türkiye çok gerilerde. DİE'nin verilerine göre Mart ayı sonu itibariyle Türkiye'de trafiğe kayıtlı 7 milyon 813 bin araç bulunuyor. Uzmanlar, İngiltere'deki uygulamanın benzerinin Türkiye'de yaşanmasının mümkün olmadığını, Türkiye'de bin kişiye düşen otomobil sayısının henüz dünya ortalamasının çok çok altında olduğunu belirtiyorlar.