kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Euro 2004
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Bilgi ve Yaşam
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Mehmet Barlas @ SABAH
 

Fonksiyonel gazeteciliği eklerden içeriye taşımalıyız!

Demokrasi gibi "Basın" da, Türk toplumuna Batı dünyasından geldi. Amerikan gazeteciliği ile Avrupa gazeteciliği arasında, uzun yıllar yalpaladı Türk basını.
Amerikan gazetelerinin kökeninde "Fonksiyonellik" vardır. Yani haber, okuyanların işine yarar. Avrupa gazetelerinin kökeninde ise "Sınıfsallık" vardır. Sağ ve sol arasındaki çelişkiler yansımıştır Avrupa gazetelerine. Ama "Tüketim Toplumu", sonunda Amerikan ve Avrupa basınını, aynı zemine oturttu. Siyasetin sınıf çelişkilerine dayalı olmaktan çıkması ve yüzer-gezer oyların egemenliği, artık Avrupa basınını da, "Fonksiyonel Gazetecilik"e yönlendirmiş durumda. Türk basınının bu rüzgardan etkilenmemesi mümkün değil. Dikkat ederseniz, özellikle hafta sonu ekleri, okurlara neyi kaça satın alacaklarını, en iyi tatili nerede geçireceklerini, tüketim ihtiyaçlarını nerelerden nasıl temin edeceklerini, çok yoğun biçimde gösteriyor. Sonunda, hipermarketlerin, shoping mall'ların, ünlü markaların "Ucuzluk" ilanlarının, en etkili tiraj artırma araçları olduğunu, Türk gazeteleri de görecek. "Marketing Türkiye" dergisinin son sayısında, Türkiye'deki orta ve alt gelir gruplarının alım gücü üzerinde, çok ilgi çekici bir araştırma vardı. Buna göre Türkiye'deki üreticiler de, reklamcılar da, bütün çabalarını nüfusun yüzde 40'ına yönlendirmiş durumdalar. Nüfusun yüzde 60'ını oluşturan "D" ve "E" gruplarına ilişkin, ne bir pazar araştırması, ne de onları hedef alan bir marka var.
Oysa Dünya Bankası'nın 2001 yılı raporuna göre, Türkiye'de altgelir grupları olarak belirtilen D ve E sosyo-kültürel grupların cebinde, yıllık yaklaşık 150 milyar dolar bulunmakta. AC Nielsen araştırması, daha da çarpıcı bir gerçeği ortaya çıkarıyor.
Buna göre Türkiye ortalamasında yüzde 70 olan ev sahipliği oranı, D ve E gruplarında yüzde 77. Yani bu grubun "Kira Sorunu", diğer gruplardan daha az. Buna karşı Türkiye ortalamasında yüzde 32 olan otomobil sahipliği, D ve E grubunda yüzde 20.
A ve B grubunda ise, otomobil sahipliği yüzde 60 oranında. Peki bu durumda, D ve E grubunda, hangi ürün ve hizmetler "Lüks" kapsamına giriyor? Bunu kestirmek de kolay değil.
Çünkü sadece Turkcell'in GSM cep telefonu abone sayısı 20 milyonu aştı. Telsim, Aria ve Aycell'i de katınca, 18 yaşın üzerinde, cep telefonu olmayan yok neredeyse. Yine "Marketing Türkiye"den alarak gelir dağılımına göre tüketici kesimlerin tablosunu aktaralım. Kaynak Dünya Bankası Raporu. "D Grubu"nun sayısı 35 milyon kişi dolayında. Bunların kişi başına düşen yıllık gelir payı, 3760 dolar.
"E Grubu" ise 12 milyon kişi ve kişi başına gelir 1824 dolar. En üstte yer alan "A/B Grubu"nda
7.5 milyon kişi var ve kişi başına yıllık gelirleri 24 bin dolar. C-1 ve C-2 grupları 7'şer milyon kişi.
Bunlarda kişi başına düşen gelir 8417-6457 dolar aralığında. Bütün bu tablolar, sadece üreticileri ve reklamcıları ilgilendirmiyor.
Biz gazeteciler ve genel olarak "Basın", tirajlarımızı ve etkinliğimizi artırmak için, D ve E gruplarına mutlaka uzanabilmeliyiz. Bu gruplardaki tüketim davranışlarını, uzmanlar şöyle belirlemiş:
* Tüketim ve alışveriş konusunda uzmanlaşmışlar.
* Şüpheci ve araştırmacılar.
* Kaliteyi daha ucuza almak için zaman harcıyorlar.
* Sosyal ve ekonomik adaletsizliğe aşırı duyarlı...
* İhtiyaç ile lüks arasında karar alan, lükse ve gösterişe karşı tepkili...
Bu gelir gruplarına buzdolabı, çamaşır makinesi, televizyon veya çeşitli besin maddeleri satmak isteyenlerin, kesinlikle A/B/C gruplarına dönük pazarlama yöntemleri dışında stratejiler oluşturması gerekiyor. Biz gazeteler olarak da, bu gelir gruplarına girmek için, onlara "promosyon" dışında da, işe yarar bir şeyler verebilmeliyiz.
Bunu başarmak için "Fonksiyonel Gazeteciliği" yeniden keşfetmemiz ve bunu eklerden ana gazetelere taşımamız şart.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 "Sen kendine kendin gibi bir taze bahar seç"sene!   / 20-06-2004
 Fonksiyonel gazeteciliği eklerden içeriye taşımalıyız!   / 19-06-2004
 "Artık bu solan bahçede bülbüllere yer yok..."   / 18-06-2004
 Savaşın bittiğini bilmeyen Japon askerlerine özenmek!   / 17-06-2004
 Ateşkes ile Rus ruleti oynamak, hangi aklın gereğidir?   / 16-06-2004
 Tarzan daldan dala, gazete yazarı konudan konuya atlar...   / 15-06-2004
 Toplumsal fobileri acaba bir gün aşabilecek miyiz?   / 14-06-2004
 21'inci yüzyıla uyumlu yaşamak çok kolay değil!   / 13-06-2004
 Kuşkucu olmak iyidir ama işin gözünü de çıkartmayalım!   / 12-06-2004
 Vietnam'daki "Çirkin Amerikalı" Irak'ta "Aptal Amerikalı" oldu!   / 11-06-2004
ERGUN BABAHAN
Bush'un çevresi
Karbondioksit gaz emisyonu azaltımı ...
ERDAL ŞAFAK
Örnek ülke
Türkiye'ye tam üyelik perspektifinin...
AHMET HAKAN COŞKUN
Aykırı şehir dedikoduları
Diliyle kırık fay hattı...
MEHMET BARLAS
Nerede o eski sıcak Göcek haziranları?
Cuma akşamından...
ÖMER LÜTFİ METE
Akademik hilafet
Yaklaşık yirmi gün önceki 'Ankara'yı...
REFİK DURBAŞ
Öğretmenin egzersiz ücreti...
Sayın Milli Eğitim Bakanı...
SAVAŞ AY
Bu gençlik beni korkutuyor Savaş Abi!..
Adı bende gizli...
Alex imzaladı
Alex imzaladı
Türkiye'de gördüğü ilgiden memnun olduğunu söyleyen sambacı,...
Hoşgeldin Memo
Hoşgeldin Memo
Havaalanında bir basın toplantısı yapan Mehmet "Şampiyonluk yüzüğünü...
2015'te Avrupa Birliği'nin büyükler kulübündeyiz
2015'te Avrupa Birliği'nin büyükler kulübündeyiz
Rapor, AB'ye girmiş Türkiye'nin, birliğin devleri arasında yer...
Piriştina'nın yerine Kocaoğlu
Piriştina'nın yerine Kocaoğlu
Belediye Meclisi'nde bugün yapılacak Başkanlık seçimi için CHP,...
Türkiye'de kanser oranı beş yılda yüzde 60 arttı
Türkiye'de kanser oranı beş yılda yüzde 60 arttı
Gelişen teknolojinin bize sunduğu sağlıksız beslenme kültürü,...
Sebze ve meyveye 'Temiz Kağıdı'
Sebze ve meyveye 'Temiz Kağıdı'
Avrupa'daki büyük marketler, sadece tarım ürünlerin temizliğini...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.