Tokatlı Diren Ailesi'nin meyve suyu markası Dimes, Küba'dan ABD'ye, Gambiya'dan Maritus'a kadar 38 ülkeye ulaşıyor. Hedef, 2010 yılında üretimin yarısını ihraç etmek.
Dimes,son dönemde Anadolu'nun yarattığı en güçlü markalardan biri oldu. Tokat'ın en eski girişimcilerinden Diren Ailesi'nin 1958 yılında başladığı meyve suyu üretimi, bugün cirosunun yüzde 15'ini 38 ülkeye yaptığı ihracatla kazanıyor. Batı Avrupa gibi zor pazarlara dahi ihracat yaptıklarını belirten Diren Ailesi'nin üçüncü kuşak yöneticisi ve Nobel Pazarlama Genel Müdürü Ozan Diren hedeflerinin, 2010 yılında toplam satışlarının yarısını ihracattan kazanmak olduğunu söyledi.
İLK MEYVE SUYU Sadece meyve suyu değil, süt ve süt ürünleri ile şarap da üreten Dimes'in öyküsü, 1958 yılında bir evin bodrumunda başlar. 1963'te Türkiye'nin ilk meyve suyu üretimini gerçekleştiren Mustafa Vasfi Diren, 1995'e kadar sadece meyve suyu üretir. 1995'te Orta Karadeniz'de kaybolmaya yüz tutmuş süt hayvancılığının yeniden kalkındırılması amacıyla süt işleme ve dolum tesisleri kurulur. 1997 yılından beri Türkiye'nin 500 büyük sanayi devi arasında yer alan Dimes, iç pazarda tanınan bir marka haline geldikten sonra yurtdışına açılmaya karar verir. Grubun pazarlama şirketi Nobel Pazarlama, 10 yıl gibi kısa bir sürede ihracat yaptığı ülke sayısını 38'e çıkarır. Bu arada 2000 yılında yeni bir hamle daha yapan Dimes, İzmir fabrikasını devreye sokar. Dimes, bu yatırımla Türkiye'nin meyve suyu üretiminde en yüksek kapasiteye sahip kuruluşlarından biri haline gelir.
ÇİN'E BİLE İHRACAT VAR Yeni yatırımlarla birlikte ihracata biraz daha ağırlık veren Dimes, geçen yıl üretiminin yüzde 15'ini ihraç etti. Ozan Diren, ihracat yapılan ülkeler arasında Amerika, Kanada, ve AB ülkeleri gibi bilinen ülkeler dışında Küba, Panama, Filistin, Türkmenistan, Gambiya, Maritus, Malezya, Nijerya, Çin ve Tayvan gibi ülkelerin de olduğunu belirtti. Yaklaşık 10 yıldır ihracat yaptıklarını ifade eden Diren, dünya standartlarındaki üretim sayesinde ihracatta sorun yaşamadıklarını ifade etti. Diren, ürünlerin Avrupa'ya gitmeden önce pekçok testten geçtiğini kaydederek, şöyle devam etti:
BATI AVRUPA ÖNEMLİ "İhracatta bazen spesifik sertifikalar da gerekebiliyor. Bazı ülkelerin de kendine özel etiketleri, özel standartları olabiliyor. Bugüne kadar 38 ülkeye gerçekleştirdiğimiz ihracatımızda, 'zorluk' diye nitelendirebileceğimiz bir sıkıntımız olmadı. İşimizi doğru yaptığımız sürece bir sorun yaşayacağımızı da sanmıyorum." 2010 yılı vizyonu ile ilgili de bilgi veren Diren, "Hedefimiz 2010 yılında üretimin yarısını ihraç etmek. Bunu gerçekleştirirken, Dimes için en önemli pazarlardan birisi olan Batı Avrupa bölgesinde özellikle etnik ve ulusal kanalda başarılı olmayı hedefliyoruz. Bu hedefe özel olarak ihracat departmanımızı ve bu bölgedeki bayilerimizi reorganize ediyoruz" diyor. Geçen yıl 55 milyon dolar olan grup cirosunun yüzde 15'inin ihracattan kaynaklandığına işaret eden Diren, bu yıl hedeflenen 80 milyon dolarlık toplam satışın yüzde 20'sinin ihracattan geleceğini belirtti.