kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
  » Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Teknoloji
    Otomobil
    Sinema
    Hobi
    Çizerler
Günaydın
ATV
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Tünel inşaatı çilesi
Tünel inşaatı çilesi

130 yıl önce henüz matkap bile icat edilmemişken kazma kürekle üç yılda yapılan Karaköy-Beyoğlu tünelinin aynısı, Taksim-Kabataş arasında iki yıldır bitirilemiyor.

BUNDAN tam 130 yıl önce olmayan teknolojiye rağmen 3 yılda bitirilen Beyoğlu'ndaki tünelin aynısı, en son teknolojiye rağmen Taksim-Kabataş arasında 2 yılda bitirilemedi. Taksim tarafından başlatılan kazı çalışmalarında bugüne kadar ancak üçte bir oranında yol katedildi. Kabataş tarafından başlatılan kazı çalışması ise bir milim dahi ilerlenemedi. Yapımcı firmanın verdiği bilgilere göre 640 metrelik Taksim Kabataş tüneli ancak Nisan 2005'de bitirilebilecek. Dünyanın ilk metrolarından biri olan ve 1874 yılından bu yana Karaköy-Beyoğlu arasında hizmet veren tünelin bir benzeri İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından Kabataş-Taksim arasında yapılmaya başlandı. Füniküler sistem olarak adlandırılan tünelin 18 ayda tamamlanacağı açıklanmıştı.

KABATAŞ'TA SORUN ZEMİN
12.9 trilyon lira ve 9.8 milyon dolar bedelle Yapı Merkezi İnşaat San. AŞ. Doppelmayr Ltd. Ort. Girişimi'ne ihale edilen tünel inşaatı 23 Ağustos 2002'de başladı. Taksim'de başlatılan kazı çalışmalarında 25 metrelik bir tünel açıldı. Kabataş'da ise halen zemin sertleştirme çalışmaları yapılıyor. Yıldız Üniversitesi İnşaat Fakültesi Ulaştırma Anabilim Dalı öğretim üyesi Prof. Dr. Aydın Erel bugünkü teknolojik imkanlarla, yeterli zemin etüdü yapılması kaydıyla Kabataş-Taksim Füniküler Sistemi inşaatının bir yılda bitirilmesi gerektiğini söylüyor. Tabii ki projenin finansmanı ya da buna benzer inşaatı etkileyen dışsal unsurlar da tamamsa. Yeraltının her zaman süprizlerle dolu olduğunu da belirten Prof. Erel "Bazan ne kadar iyi planlama yapsanız da öyle şeyler çıkar ki teknolojik imkanlara rağmen gecikebilirsiniz" diyor.

ÖDENEK SIKINTISI YOK
Yapımcı firmanın şantiye sorumlusu Namık Erdirek ise tünel kazılarında gecikildiği iddiasına katılmadığını belirtiyor. Projenin gerçekte 2 yılda bitirilmesinin normal olduğunu ileri süren Erdirek buna rağmen 18 ayda bitirilme şartı konulduğunu vurguluyor. İnşaatın 2002 yılında başlatılamadığını Anıtlar Kurulu'nun kararı nedeniyle 5-6 aylık bir gecikmeyle başladıklarını kaydeden Erdirek, şöyle konuştu: "Ödenekle ilgili bir sıkıntı yok. İnşaat öncesi zemin etüdü için sondajlar yaptık. Ama o bölgenin üstü hep evlerle kaplı. O nedenle bazı noktaları tahmini olarak etüd ettik. Ama Kabataş'da daha başladığımız noktada çok kötü bir zemin ortaya çıktı. Bunca zamandır o zemini sağlamlaştırmak için çalışıyoruz. Taksim'deki çalışmalarda da zorlanıyoruz, trafik çok yoğun. Gündüz çalışma yapılamıyor. Gece çalışıyoruz. Bu arada kamyonlarımız polis tarafından çevriliyor. Bölge yoğun olduğu için oraya 50 makine birden getirip çalıştıramazsınız. İnşaat bir yıl daha sürer."

Bir yılda bitmesi lazımdı
TEMMUZ
2003'de başlayan çalışmaların çoktan bitirilmesi gerektiğini vurgulayan İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Başkanı Cemal Gökçe, bugünkü teknoloji olanaklarına bakıldığında teknik olarak bu inşaatın süresi en fazla 1 yıl olacağını kaydediyor. 130 yıl öncesine göre araç ve gereçlerin çok geliştiğini ifade eden Gökçe "Yeraltında hızla ilerleyen kazı makinaları yapıldı. 130 yıl önce aynı uzunluktaki sistem 3 yılda bitirilirken bugün bitirilememesi olanaksız" diye konuşuyor.

Karaköy tüneli örneği utandırıyor

30 TEMMUZ
1871'de yapımına başlanan Beyoğlu ile Karaköy arasındaki 573 metrelik tünel 1874 yılının Aralık ayında bitirilerek hizmete açıldı. Türkiye'nin ilk metrosunun inşaatı sırasında matkap bile icat edilmemişti. Kazma kürekle yapılan kazılarda eşilen topraklar katırlarla tünel dışına atılıyordu. Oysa günümüzde "Köstebek" adı verilen ve günde 100 metrelik tünel açabilen büyük araçlar bulunuyor. Buna rağmen 23 Ağustos 2002 tarihinde yapımına başlanılan Taksim- Kabataş tüneli hala bitirilemedi. Yetkililer bunun planlamadan kaynaklanan bir hata olabileceğini söyledi.

Nevzat ATAL / HABER MERKEZİ

DİĞER GÜNÜN İÇİNDEN HABERLERİ
 Emre Can azgın sularda kayboldu
 Akciğer kanserini stand-up'la yendi
 Bu davanın seyri değişir
 Bedelli için davetiye...
 Sabıkalı hırsız infaz edildi
 Ölümü şüpheli bulundu
 Cezaevi firarileri polisle çatıştı
 Telefonla tacize dijital tuzak
 Sabıkalı hırsıza sokakta infaz
 Kaçak yapılara göz yummayın
 Karadeniz'de ortak tatbikat
 Şişli Paris gibi oluyor
 Eskişehir dört kez sallandı
 2.4 trilyon lira bir kişinin oldu
ERDAL ŞAFAK
Çağdaş Sosyal Demokrasi
CHP'de Baykal'ın -pek de haksız...
AHMET HAKAN COŞKUN
Nafile çaba
Mustafa Sarıgül, CHP'nin başına geçerse...
MEHMET BARLAS
İstanbul'da, Ayşe Taş rüzgarı esmelidir!..
Zeki Çetin'e...
NEBİL ÖZGENTÜRK
Sezen Aksu Pera'da..
Sait Faik Usta, bir sabah...
REFİK DURBAŞ
Denktaş'a haksızlık etmeyelim
Yüz sayfa, ekleriyle...
SAVAŞ AY
Kabus gibi bir gecenin anatomisi!..
Bazen sabahlara...
HINCAL ULUÇ
60 yaşında emekli olmak..
Hasan Subaşı, Arçelik'in...
Golse gol, Futbolsa futbol
Golse gol, Futbolsa futbol
50. saniyede geriye düşen F.Bahçe, Serhat (2), Tuncay ve Hooijdonk'la...
24 Saat yeter
24 Saat yeter
"F.Bahçe'nin ligin ikinci yarısındaki en iyi oyunlarından biriydi.
Baykal benim onu aramamı mı bekliyor?
Baykal benim onu aramamı mı bekliyor?
Celal Doğan seçimden sonra "Başarılıyız" diyen Baykal'a yüklendi.
Gözler AKEL partisinde
Gözler AKEL partisinde
Rumlar 'evet'e yakın. İktidar dışındaki siyasi partiler Annan planına...
Marketçiye eş dayanmıyor
Marketçiye eş dayanmıyor
İlk eşini öldürdüğü gerekçesiyle 5 ay hapis yatan, ikinci eşini ise...
Türkiye'ye AB üyeliği desteği
Almanya'nın eski Cumhurbaşkanı Richard von Weizsaecker,...
 
    Ana Sayfa | Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon
Spor | Hava Durumu | Sarı Sayfalar | Günaydın | Bizimcity | Kapak Güzeli | Astroloji | ON Magazin | Sağlık | Cumartesi | Aktüel Pazar | Teknoloji | Otomobil |Sinema | Hobi | Çizerler
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.