|
|
|
|
|
|
Halıların ülkesinde halıcılar yetim kaldı
Dokuyan kadınların, ruhlarını katarak ortaya çıkardıkları hepsi birer sanat eseri kıymetindeki Türk halılarına olan ilgi azalıyor ve Asya ülkelerindeki taklitler satın alınıyor. 25 yıllık halıcı Güneş Öztarakçı, sektörün bu nedenle zor durumda olduğuna değinerek "Halılar, zamanında turistlere fazla kârla satıldı, şimdi acısını çekiyoruz" dedi.
Dünya halı otoriteleri, Türk halısını kalite ve motif açısından bir numara olarak kabul ediyor. 25 yıldır halı sektöründe olan Güneş Öztarakçı, "Bu işe başladığım zamanlarda 'Halı insana konuşur, baktıkça sana daha sıcak gelir' demişlerdi. Bu doğru, Türk halılarının böyle bir özelliği var ve bir eşi daha yok. Hepsi, dokuyan kadınların ruhunu katarak ortaya çıkardığı birer sanat eseri" diye konuştu. Sekiz yıl önce Çin, Afganistan, Pakistan ve Bangladeş gibi ülkelerin yaptıkları taklit Türk halılarının hem iç hem de dış piyasada sektöre büyük sekte vurduğunu söyleyen Öztarakçı, bu taklitlerin asla Türk halıların kalitesine ulaşamadığını ifade etti.
İSMİ TESCİL ETTİRİLMELİ Türk halılarının isminin tescil ettirilmemesinin Türk halıcılık sektörü için önemli bir sorun olduğunu belirten Öztarakçı, yurtdışında 'Uşak Halısı' adıyla Çin halılarının satıldığına dikkat çekti. Türkiye'de isim yapmış halıcıların vitrinlerinde de Türk halısı diye satılan ürünlerin taklit olduğunu söyleyen Öztarakçı, "Eskiden sahte kavramı yoktu ama şimdi her şey birbirine karıştı. Dolayısıyla tüketici de haklı bir güven kaybı yaşıyor" diye konuştu. Öztarakçı, mağazasında Pakistan, Çin ve Nepal halılarını özellikle bulundurduğunu belirtti. "Gelen müşteriye sahtesini ve gerçeğini göstererek onları bilgilendirmeye ve Türk halılarını öğretmeye çalışıyorum" diyen Öztarakçı, şöyle konuştu: "Tüketici halıcıya güvenerek geliyor. Halıcının doğru söylemesini gerektiren hiçbir şey yok. Bu tamamen satıcının vicdanına kalmış bir olay. Bu işle uğraşanlar hem kendilerinin hem de Türkiye'nin kazanmalarını istiyorlarsa dürüst olmalılar." Bugün Türk halıcılığının yapılan yanlışlar nedeniyle ölmek üzere olduğunu vurgulayan Öztarakçı, bu yanlışların başında da bilinçsiz esnaf tarafından halıların beş on misli fiyatla turistlere satılmasının geldiğini söyledi.
ÜRETİM BİTMEK ÜZERE Türk halıları fazla fiyatlara satılınca, söz konusu ülkelerdeki taklitlerin de değer kazandığını belirten Öztarakçı, "O dönemde Türkiye'de çok güzel üretimler vardı. Ama taklit halılar ucuz olduğu için fiyat politikasıyla Türkiye baş edemedi. Sonuç olarak halı üretimi her geçen sene azaldı ve artık bitmek üzere. Taklitler başladığında Türkiye'nin halı ihracatı yüzde 3.5 oranındaydı. Şimdi ise yüzde 1'in altına düştü. Oysa halıların ülkesinde halı ihracatının önemli bir yere sahip olması gerekir" diye konuştu. Öztarakçı, konuyla ilgili düşüncelerini şöyle dile getirdi: "Turist Türkiye'ye gelir gelmez halı almak istiyor. Ancak Türkiye'de, 'turistler hiçbir şeyden anlamaz' kanısı ile halılar büyük kârlarla satılıyor. Fakat yabancı meraklıdır. Ülkelerine döndüklerinde ekspertiz yaptırırlar. Bin dolarlık halıyı 10 bin dolara aldıklarını öğrendikleri zaman da çevresindeki insanlara 'Türkiye'den halı almayın, çok pahalı satılıyor' diye uyarıda bulunurlar. İşte bu da iyi ve zengin turistin artık Türkiye'den halı almamasına en büyük etkendir. 'Turisttir bilmez, satalım' mantığı, olayı bu boyutlara getirdi. Ayrıca ithal halılar, Türk halısı, diye satılmaya başlanınca Türk halıları yok olmaya yüz tuttu. Şimdi bütün halıcılar kan ağlıyor. Ama artık iş işten geçti."
PINAR ŞENGÜL
|
|
|
|
|
|
|
|
|