|
|
|
|
|
|
Beş bin kişi dansçı olmak için başvurdu
Yıl 2001. Birçok kültüre beşiklik yapan Anadolu'daki tarih, medeniyetler ve hatta savaşlar 'Sultans of the Dance' gösterisi ile yeniden hayat buldu. Sultanların dansı, Türkiye'de 4 milyonu aşkın seyirciyle, şimdiye kadar en fazla izlenen sahne gösterisi oldu. Yurtdışında çok sayıda örneği olan kalabalık kadrolu dans gösterileri, son iki yıl içinde artmaya başladı. Grup Ney, Hürrem Sultan ve Muziceler Komedisi... Dans gösterilerinin artması, Devlet Opera ve Balesi ile birkaç küçük grubun dışında hobi olarak yapılan dansı bir sektör haline getirdi. Dansçılar, bir gruptan diğerine transfer olmaya başlarken, mahkemelerin kapısı çalındı, hatta yurtdışından dansçı bile ithal edildi. Dans gösterileri, Mustafa Erdoğan'ın sanat yönetmenliğini yaptığı Sultans of the Dance ile başladı. Mydonose Showland ve Mustafa Erdoğan'ın birlikte kurduğu 90 kişilik grup, yurtiçi ve yurtdışında gerçekleştirdiği onlarca gösteriden sonra, ortaklık anlaşmazlığı nedeniyle dağıldı. Mustafa Erdoğan, çoğu aynı dansçılardan oluşan grubu 'Anadolu Ateşi' olarak yeniden oluşturup, yoluna kaldığı yerden devam etti. TRT eski spikerlerinden Ömer Önder ile Sultans of the Dance'ın kurucuları arasında yer alan Ali Erten, birlikte Grup Ney'i kurdular. Anadolu'nun tarihini dansla anlatan grup, 96 kişiyle 80 dakikalık bir gösteri sunuyor. Başka bir gösteri grubu ise Mydonose Showland'in hazırladığı, Ertuğrul Ateş'in genel sanat yönetmenliğini yaptığı 'Hürrem Sultan'ı sahneye koyuyor. Diğer bir gösteri grubu ise yine Mydonose Showland'de sahnelenecek olan Most Production'ın hazırladığı "Mucizeler Komedisi". Şener Şen gibi bir ustanın tiyatro yeteneğinden de faydalanılacak olan organizasyonda, yine kalabalık bir profesyonel dansçı grubu dans edecek.
BAŞVURULAR ON KAT ARTTI Dans gösterilerine gösterilen ilgi karşısında profesyonel dansçıların iş alanı da genişledi. Sultans of the Dance'ın ikinci kötü adamını oynayan Bertan Arın, şimdi Hürrem Sultan'da Kanuni Sultan Süleyman'ı oynuyor. Uzun soluklu bir dans disiplinini taşıyacak iyi dansçı eksiği ise, Hürrem rolü için yapımcıları yurtdışına yöneltti. Bu rol için İrina Panova seçildi. Bir yıldır provaları devam eden gösterinin üç dansçısı temmuz ayında Grup Ney'e transfer oldu. Hürrem Sultan'ın genel sanat yönetmeni Ertuğrul Ateş, Grup Ney'i mahkemeye verdiklerini belirterek, "Aynı işi yapan Grup Ney, bizim dansçılarımızı aldı. Olay şimdi mahkemede. Bizimle yaptıkları kontrat gereği yurtdışına çıkarıldılar. Şimdi Ukrayna'dalar. Yapımcıların birbirine destek vermesi gerekiyor. Şu an iyi dansçı sıkıntısı yaşıyoruz. Ama biz başka grupların dansçılarını ayartıp onlara zarar vermek yerine, yurtdışına yöneldik" diyor. Anadolu Ateşi'nin genel sanat yönetmeni Mustafa Erdoğan, Sultans of the Dance ile yola çıkarken, dansın ve dansçılığın hakettiği yere ulaşabilmesi için çaba gösterdiklerini belirterek, "Bu gösteri bir rüzgar yarattı ve yayılıyor" diyor. Yola çıktıklarında dansçı bulma konusunda büyük sıkıntı yaşadıklarını anlatan Erdoğan, şunları söylüyor:
BAŞLARDA SIKINTI YAŞAMIŞTIK "Dansçı yetiştiren okulların azlığı ve devletin bu konuya destek vermemesi nedeniyle sıkıntı yaşadık. Ancak böyle bir projeyi duyurduğumuzda çok talep geldi. Bin kişi başvurdu. Kendilerine güvenen kişilerdi başvuranlar. Şimdiye kadar 500'ün üzerinde dansçı geldi geçti. Şimdi başvuru sayısı 5 bin. Sıkıntıyaşadık ama artık prodüksiyonu oturttuk." Mustafa Erdoğan, kesinlikle yabancı dansçılarla çalışmayacağını belirterek, Türkiye kimliği içinde yaşamayı seçen yabancılara kapılarının açık olduğunu söylüyor. Erdoğan, son olarak gösterilerini Antalya, Almanya ve Hollanda'da izleyen Hollandalı Claudia Van Delstamp adlı bir kişinin kendilerine başvurduğunu belirterek, sözlerini şöyle sürdürüyor: "Türkiye'de yaşamak istediğine karar verdiğini söyledi. Elemelere katıldı ve kazandı. Şimdi bizimle birlikte çalışacak. Kimliğimize uygun dansçıları ekibimize dahil ediyoruz" diye konuşuyor.
***
"Dansçı var, repertuvar yok" Şu anki grupların dansçı sıkıntısı çekmelerinin bence en büyük nedeni; dansçı olmamasından çok, bir repertuvar grubu olmamaları. Yani şu an yaptıkları gösteri için bir araya gelen dansçılar, repertuvar değişince hemen uyum sağlayacak dansçı değiller. Devletteki kadrolu dansçılar da oynayabilir buralarda ama tercih etmiyorlar. Nedeni de, bu grupların 6 ayda bir repertuvarlarını değiştirebilecek yeteneğe sahip olmamaları. Bu, profesyoneller tarafından ölçü olarak görülüyor. Tan Sağtürk (Balet)
Popüler bir meslek oldu Bu grupları dansçılık mesleği açısından son derece faydalı buluyorum. Bu grupların yaptıkları işler ne kadar taklit olsa da, mesleki gelişme açısından faydalı buluyorum. Bizim mesleğe ilk başladığımız zamanlarda dans daha bireysel olarak yapılıyordu. Artık bir ekip çalışması olarak görülüyor. Aileler önceden çocuklarının futbolcu olmasını istiyorlardı, sonra popçu olmalarını istemeye başladılar. Şimdiki popüler meslek ise dansçılık. Hülya Aksular (Devlet Opera ve Balesi Sanatçısı)
Özel sektör iş imkânını artırdı Bu gruplardan önce dans mesleği sadece devlet kapısında yapılan bir işti. Dans eğitimi alan kişilerin devletten başka yerlerde iş bulma, para kazanma imkanı yoktu. Aileler artık çocuklarının baleye yönelmesine sıcak bakıyor. Eskiden böyle bakılmazdı. Artık özel sektörde yeni bir iş kolu ortaya çıkmış oldu. Bu tür kalabalık kadrolu grupların artması çok yararlı. Aslında dans ciddi bir eğitim gerektirir. Bugün bale eğitimi tıp eğitiminden daha uzun sürüyor ve hayatın boyunca bunu sürdürmen gerekiyor. Şimdi bir yılda eğitimi yapılan bir iş çıktı. Bu zarar değil, yarar getirir. Alev Baymur Özcan (Bale eski sanatçısı)
Ticari iş yapılıyor Bu gruplar bizim kültürel olarak mirasımızı tanıtma ve dansçılara iş yaratma açısından çok yararlılar. Ömrü boyunca bir kızın elini tutmamış insanların yaşamlarında, benim kursuma geldikten sonra 180 derecelik değişim oluyor. Ancak grupların yaptığı işleri biraz ticari buluyorum. Bize, bizim dansımızı gösterip para kazanma amacındalar. Daha global ve çağdaş danslar olmalı. Tolgahan (Dansçı)
Bülent İpek
|
|
|
|
|
|
|
|
|