kapat

10.11.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
banners
Sabah İnternet
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

Teba
1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Ben neyi ölçüyorum?
Her kârlı şirket başarılı değildir. Arthur Andersen ve Oracle, şirketinizin iyiye gidip gitmediğini ölçmeniz için yepyeni bir felsefe sunuyor: Kurum karnesi

AÇIL SEZEN

Tüm işletme organizasyonları 'iyiye gidip gitmediklerini' yıllarca finansal değerlere bakarak ölçtüler. Eğer şirket kâr ediyorsa durum iyiydi. Ya da şirket değeri yükseliyorsa sorun yoktu. Ama sadece kâra bakan ve diğer değerlere sırtını dönen yöneticiler, bir süre sonra şirketlerinin zor durumda kaldığını gördüler. Çünkü kullandıkları uçakta sadece basınç göstergesine bakıyorlardı. Oysa diğer göstergeler de en az o kadar önemliydi. Örneğin müşteri memnuniyeti, çalışan mutluluğu, kurumun öğrenme ve gelişme durumu...

1990'lı yılların başında, Nolan Norton ve Robert Kaplan isimli iki profesör, ortaya yepyeni bir felsefe attı: Kurum Karnesi (Balanced Scorecard). Yeni yönetim felsefesinin temeli, sağlam bir veri ambarı ile gerekli olan tüm göstergeleri izlemekti. Bu göstergeler üzerine yoğunlaşmak, hem zamandan hem stratejiden kazanmak demekti.

Devler uyguladı
Dünyada Xerox, BP, Mobicom gibi pekçok büyük organizasyon bu felsefeyi uyguladı. Sonuç mükemmeldi. Sistemin içinde geliştiği başarılı bir teknik altyapı, "Çalışanlarımız mutlu", "Müşteri memnuniyetine çok dikkat ediyoruz", "Biz öğrenen organizasyonuz" türünden yuvarlak sözleri gerçeğe dönüştürdü.

Türkiye'ye ise bu felsefeyi ilk kez ünlü danışmanlık şirketi Arthur Andersen ile yazılım ve çözüm firması Oracle getiriyor. Oracle göstergelerin doğru izlenebilmesi için gerekli teknolojik altyapıyı hazırlarken, Arthur Andersen çözümlerin şirkete uygulanması için gereken yönetim danışmanlığını sağlıyor.

Oracle İş Geliştirme Müdürü Cenk Kıral ile Arthur Andersen Yönetim Danışmanlığı biriminden Nerses Keşişoğlu, uyguladıkları yeni sistemi ilk olarak İŞTE İNSAN'a anlattı.

Yeni felsefe, işletmelerde üst düzey yöneticilerin dört ana göstergeyi izlemesi esasına dayanıyor:

* Mali durum

* Müşteri memnuniyeti

* Şirket içi süreçler

* Yenilikçilik.

Denge sağlanıyor
Bu dört gösterge, şirketin mali ve operasyonel dengelenmesini sağlıyor. Göstergelerin izlenişi sektörlere göre farklılık gösteriyor. Zaten Oracle'ın sistemi de bunu sağlıyor. Seçilen göstergelerin yöneticiler tarafından izlenebilir ve kullanılabilir olması da büyük önem taşıyor. Bu sistemle oluşturulan üst düzeyde oluşturulan stratejiler alt kadrolara da tüm yalınlığıyla ulaştırılabiliyor.

Peki, değer bazlı bu yönetime geçilmesi şirketlere neler kazandırıyor? İşte Keşişoğlu ve Kıral'ın açıklaması:

* Kârdan ziyade nakit akışına yönelmeyi sağlıyor. Temettü dağıtarak şirkete değer kazandıramıyorsunuz. Şirkette ne kadar çok nakit akışı sağlanıyorsa o kadar çok artı katkı sağlanıyor demektir.

* Yatırılan sermayenin maliyetini gösteriyor. Bunların şirket kârlılığına nasıl etkide bulunduğu dikkate alınıyor.

* Mali performans sürekli olarak ölçülüyor.

* Şirket varlıklarına odaklılık sağlanayor.

* Ücret ve prim sorunlarını çözmeye destek oluyor.

Ve sistemin faydası
Peki, böyle bir sisteme neden ihtiyaç duyuldu? Yanıtını yine Keşişoğlu ve Kıral'dan alıyoruz: "Bunu aslında sektörün ihtiyacı doğurdu. Bizden önce arayan müşteriydi. Bu sistem işin başlangıcı. Çünkü hemen ardından organizasyonun yeniden yapılandırılması geliyor. Biz uygun çözümü uygun şirkete tavsiye ediyoruz. Eğer şirketin işleyişinde birtakım sorunlar varsa, bunlar da tespit edilmiş oluyor. Yani hem teknoloji sistemini hem de yönetimini değiştirmiş oluyor.

Yeni sistemin maliyetine gelince... İki büyük şirket, böyle bir sistemi kurmanın sadece birkaç yüzbin dolar olduğunu belirtiyor. Bu rakamın, alınacak geri dönüş karşısındaki maliyetini hesaplamak ise sizlere kalmış...


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır