kapat

10.11.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
banners
Sabah İnternet
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

Teba
1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Doğru oyuncağı seçin!
Çocuğunuza doğru oyuncağı almanız çok önemli. Yaşına göre çok karmaşık oyuncaklar çocuğunuzun kendine güvenini yitirmesine neden olabilir

AÇIL SEZEN

Çocukların gelişiminde en önemli unsur oyuncak. Çocuk dünyayı oyuncakla tanıyor, konuşmayı, paylaşmayı onunla öğreniyor. Doğru yaşta alınan doğru oyuncak, çocuğun ruh sağlığında da çok etkili oluyor. Ancak Türk insanı bu konuda bilinçsiz. Oyuncağı, ançak ağlayan çocuğu susturma aracı olarak görüyor. Ya da mali gücünün göstergesi olarak çocuğa oynayabileceğinden çok daha karmaşık bir oyuncak alıyor. Böylece çocuk kendine güvenini yitiriyor. Kısacası, çocuğumuzun ihtiyacı olan oyuncakları bilmiyoruz. Bu konuda bilinci biraz daha artırmak için Intertoy Genel Müdürü Ari Duek ile görüştük.

Oyuncağın çocuğun gelişimindeki etkisini nasıl görüyorsunuz?

Bir çocuğun gelişimindeki en önemli şey oyuncak. Çünkü çocuk konuşmayı, paylaşmayı, dünyayı oyuncak vasıtasıyla öğreniyor. Bizde bu bilinç eksik. Oysa her yaşa göre oyuncak var. Çocukların yaşına göre seçilen oyuncaklar, onların gelişimine katkıda bulunuyor.

Yanlış yaşa yanlış oyuncağın sonuçları ne oluyor?

Çocuğa, anlayabileceğinden daha kapsamlı bir oyuncak almamak gerek. Çünkü o oyuncakla oynayamayan çocuk yapamadığını düşünerek sıkıntıya giriyor, oyuna küsüyor. Özellikle 3-7 yaş arasında çocuğun kendine güvenini sarsıyor. Ve sonuçta çocuk bunu kişiliğinden uzun yıllar atamıyor.

Türkiye'deki oyuncak pazarı ne durumda?

Ciddi araştırmalar var, ama sonuç yok. Oyuncak piyasası 300 milyon dolar civarında. Ama bunun içinde uzakdoğudan gelen mallar da dahil. Markalı pazar ise 30-35 milyon dolar düzeyinde. Tabii bu pazarın büyük olduğunu söylemek çok güç.

Oyuncak pazarı neden gelişemiyor?

Bu eğitim seviyesiyle alakalı. Etrafınıza baktığınızda kolunda altın saat taşıyıp çocuğuna oyuncak almayan insanlar görüyorsunuz. Bizim toplumumuzda oyuncakla susturma mantığı var. Bu mantığı yurtdışında bulamazsınız.

Ürünleriniz çocuklara yönelik. Bunun için ne gibi pazarlama stratejileri uyguluyorsunuz?

Bizim için pazarlama çok önemli. Bu nedenle satış departmanından daha büyük bir pazarlama birimimiz var. Ciromuzun yüzde 17'si de pazarlamaya dayanıyor. Pazarlamanın ilk adımı reklam. Oyuncak satıyorsanız, ürününüzü hareketli animasyonlarla çocuklara göstermeniz gerekiyor. Bunun için en etkin yol TV reklamları. Çocukların hayal gücünü harekete geçirmeye dayanan bir pazarlama stratejimiz var.

Intertoy Türk sermayeli bir firmaydı. Ürünleriniz ise yabancı patentli. Kendinizi neye göre geliştiriyorsunuz?

Intertoy Türk sermayeliydi. Ama Hasbro bu yılın başında Intertoy'un tüm hisselerini satın aldı. Yani artık yüzde 100 yabancı sermayeli bir şirketiz. Ürün gamımız ise tek bir ürüne bağlı değil, tüm 25 ürünümüz var. Onların başında ürün müdürleri bulunuyor. Her türlü geliştirme işine onlar bakıyor.

Ürün geliştirmede çocukların etkisi ne oluyor?

Çocukları büyük gibi görmek, öyle algılamak lazım. Onlara kulak veriyoruz, şikayetlerini dinliyoruz. Oyuncaklarımız diğerlerinden pahalı, ama çocuklar için hiçbir sorun yaratmıyor, onları eğitiyor. İçinde tehlikeli olabilecek hiçbir unsur yok.

Bu anlamda bir psikolojik danışmanlık hizmeti alıyor musunuz?

Ürünü kendimiz üretmediğimiz için böyle bir hizmet almıyoruz. Ancak ürünlerin üretilme aşamasında, ABD'de belirli kreşlerde çocuklara denetildikten sonra pazara sunuluyor. Çocukların sağlığı için bunlar çok önemli.

Çocuklar artık eskisi gibi bebeklerle otomobillere ilgi göstermiyor. Oyuncakta yeni trend ne?

Çağın bilgisayar çağı olduğu bir gerçek. O nedenle çocuklar CD Rom ve bilgisayarla oynamaya başladı. Ama biz bunun oyuncak döneminin kapanması olduğunu düşünmüyoruz. Bilgisayar asla gerçek oyuncağın yerini alamayacak. Çocuğun oyuncağa ayırdığı zaman azalacak belki, ama oyun süresinin önemli bir bölümü yine oyuncakların olacak. Çünkü çocuk oyuncaklarda kendini, kendi kahramanını bulur.

Çocukların şiddete yönelmesinde oyuncakların da etkili olduğu eleştirileri konusunda ne düşünüyorsunuz?

Şiddet tüm dünyada var. Ama yıllar geçse de, oyuncakların içeriği değişmiyor. Hep bir kahraman ve onun savaştığı kötüler var. Şu anda tek farklı olan oyuncakta kullanılan teknoloji. Eskiden tek bacağı hareket ederken, şimdi başını da sallıyor ya da konuşuyor. Yani değişen bir şey yok.

Lolipoptan çıkan melodi: Sound Bites

Hasbro Intertoy, geçen ay piyasaya sürdüğü Sound Bites adlı yeni ürünüyle beyinlerinizin derinliklerine farklı melodiler taşıyor. Tüm dünyada başlayan şekerli oyuncak trendinin devamı olarak Türkiye'de de piyasaya sürülen Sound Bites, bir lolipopla birlikte çalışıyor. Lolipopun sapını ısırıp oyuncağın tutma bölümündeki düğmelere bastığınızda, ses dalgaları ağzınızdan iç kulağa geçip beyninizde farklı melodi ve sesleri algılamanızı sağlıyor. Oyuncak, ABD'de satışa sunulduğu hafta 5 milyon satış yaptı.


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır