Dünyanın en büyük yatırım bankalarından Merrill Lynch, hazırladığı kitapla Koç Topluluğu'nu analiz etti ve geleceğe ilişkin kapsamlı projeksiyonlar yaptı. Aylık ekonomi dergisi Power'da yer alan habere göre, Merrill Lynch, Koç Topluluğu'nun beyaz eşya sektöründe Avrupa'da orta büyüklükte bir marka satın alacağını tahmin ediyor. Bankaya göre Koç'un inşaat ve turizm gibi sektörlerde ısrar etmesi mantıklı değil.
Rapor, Koç Grubu'nun yeni milenyumdaki görünümüne ilişkin kehanetleri içeriyor. Bankanın görüşü şöyle:
* Beyaz Eşya: Merrill Lynch, Koç'un güçlü olduğu sektörlerden biri olan otomotivde, global ekonomiye uyuma yönelik yaptığı atağı, beyaz eşya sektöründe neden yapmadığını sorguluyor.
Uzmanların iddiasına göre, Koç yönetimi Avrupa'da orta büyüklükte bir beyaz eşya markasını satın alma hedefini önüne koymuş durumda. Yönetim Avrupa'da sadece ucuz eşya pazarında rekabet eden Beko'nun yanına diğer segmentlerde de var olan bir markayı ekleyerek bölgeye ihracatını ikiye katlamayı ve 2005'te 2 milyar dolara çıkarmayı hedefliyor.
Merrill Lynch, Türkiye'nin en büyük televizyon üreticisi olan Beko'yu önümüzdeki dönemde iç pazarda sert bir rekabetin beklediğini de belirtiyor.
* Otomotİv: Beyaz eşyada yaşanan Arçelik-Ardem evliliğini olumlu değerlendiren Merrill Lynch, bundan sonraki birleşmenin otomotivde gerçekleşeceğini ve bu şirketin de yakın bir gelecekte üretim ve pazarlama şirketlerini birleştirecek Otokar olacağını belirtiyor. Bankaya göre, otomotiv şirketlerinin holding bilançosundaki yüzde 29'luk payı, önümüzdeki dönemlerde 28'e düşecek.
* LPG: Banka uzmanları, İstanbul ve Ankara'da doğalgaza geçişlerin çoğalmasının, Koç'un LPG şirketi Aygaz için bir tehdit oluşturacağını düşünüyor.