kapat

11.07.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
intermerkez
Siber Haber
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Web dediğin koca bir buzdağı
Yapılan son araştırmasına göre, Web'in yüzde 85'i su altında. Artık hemen her sörfçünün kullandığı arama motorları ve arama rehberleri, Web'in yalnızca yüzde 16'sını indeksleyebilmiş durumda.

ABD'de NEC Research Institute'un yaptığı araştırmanın sonuçları hayli ilginç. Web kelimenin tam anlamıyla çok küçük bir bölümü görülebilen bir buzdağı. ZDNet Türkiye'nin haberine göre (http://www.zdnet.com.tr), Dr. Seteve Lawrence ve Dr. C. Lee Giles'ın yönettiği araştırmanın sonuçları, Web üzerinde yaklaşık 800 milyon sayfa, 15 terabyte büyüklüğünde veri ve yaklaşık 180 milyon görsel öge, resim, çizim bulunduğunu gösteriyor.

İşin ilginç yanı, bu miktarın en fazla yüzde 16'sı, o çok güvendiğimiz meşhur arama motorları tarafından indekslenebiliyor. Kısacası, Yahoo, Altavista, Excite gibi rehberleri kullanarak gerçekleştirdiğiniz aramalar, aslında buzdağının yalnızca üst bölümünü, yüzde 16'lık bir bölümünü taramış oluyor.

Bu oranın en büyük risk oluşturduğu sektörse, ister istemez e-ticaret oluyor. Arama motorlarının dizinlerine girememiş e-ticaret siteleri, yüzmekle atmak arasında seyrediyorlar.

Sanıldığı kadar porno yok
Sanıldığının aksine, porno içerikli sitelerin oranıysa düşük. Araştırmaya göre, bütün Web'in ancak yüzde 1.5'ini oluşturuyor seks içerikli Web siteleri. Ticari içerikli Web sitelerinin oranı yüzde 83'ken, bilimsel/eğitsel içerikli siteler de Web'in yüzde 6'sını oluşturuyor.

Araştırmayı yönetenlerden Steve Lawrence'a göre, arama rehberlerinin var olan içeriği indeksleme oranı da giderek düşüyor. Fakat Lawrence, bu eğilimin bir süre sonra tersine döneceğini düşünüyor: "Şu an Web'e çıkamamış birçok bilgi var. Her gün yeni içerikli siteler yayına giriyor; dolayısıyla arama rehberleri de bu hızı yakalayamıyorlar. Ancak, bütün bilgi Web üzerine aktarıldığında, yeni Web sitelerinin yayına girme hızı düşecek. Böylece arama rehberleri de yeni sitelerin hızına yetişebilecek." Peki ne zaman? Lawrence'a göre, böylesi bir değişim, 10-20 yıl gibi bir süre sonra ancak mümkün olacak. Tabii, Lawrence'ın dile getirdiği başka bir soru daha var: "Arama rehberleri zamanla Web'in çoğunluğunu kapsayabilecek, fakat asıl sorun, bunu gerçekten isteyip istemedikleri."

Çarpıcı bulgular
Araştırmanın ortaya koyduğu diğer çarpıcı bulgularsa, şöyle:

* Arama rehberleri, daha çok, kendilerine link veren siteleri dizinlerine alıyorlar.

* ABD kökenli siteler, ABD kökenli olmayan sitelere göre, arama rehberlerine girme açısından, daha şanslı.

* Ticari Web sitelerinin indekslenme oranı, eğitim içerikli sitelerinkine göre daha yüksek.

*Yeni ya da bir değişiklikle yeni hale gelmiş bir Web sitesinin arama rehberlerinin kaydına girmesi, aylar sürebiliyor.

Kullanılan Yöntem
Bu arada, araştırmanın kullandığı yöntemle ilgili bilgi de verelim. Araştırma, elbette bütün Web'i taramak yerine, tıpkı kamuoyu yoklamaları ya da pazarlama araştırmalarında olduğu gibi, bir örneklem seçerek yapıldı. Rassal örnekleme (sampling random) yöntemiyle Ñyani IP'leri rasgele belirleyerekÑ 2,500 Web sitesi örneklem olarak seçildi.


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır