kapat

14.06.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
micro
Siber Haber
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Turizmin babasından krize dörtlü reçete
Dünya Seyahat Acenteleri Birliği Onur Üyesi Böytüzün, 'Turizm Bakanlığı yerine müsteşarlık, istatistik sistemi, Tanıtım Konseyi ve 12 aylık turizm sezonu' önerdi

Türkİye'de turizmin gelişmesi için 40 yıldır uğraş veren ve Dünya Turizm Acenteleri Birliği (UFTAA) Yönetim Kurulu Onur Üyesi olan Nihat Böytüzün, turizmdeki krizin aşılabileceğini söyledi. Böytüzün, bunun için 4 maddeli bir reçete önerisi yaptı:

Turizm Bakanlığı Başbakan'a bağlı bir müsteşarlığa dönüştürülmeli.

Türkiye'yi her zaman tanıtabilecek, alt sektörlerin temsilcilerinin de katıldığı bir Tanıtım Konseyi kurulmalı.

Doğru verilere ulaşabilecek ve sorunları doğru teşhis edecek bir sistem oluşturulmalı.

Turizm sezonu 12 aya yayılmalı.

"Bakanın yetkisi sınırlı"
Turizm Bakanlığı'nın yetkisinin sınırlı olduğunu ve sektörün ihtiyaçlarını karşılayamadığını belirten Böytüzün, "Yetkide sınırlama olduğu için koltukta kimin oturduğu önemli değil. Turizm Bakanlığı kaldırılmalı ve turizm sektörü direkt olarak Başbakan'a bağlı bir müsteşarlık haline getirilmeli" diye konuştu. Böytüzün, böyle bir sistemle, devletin üst yönetiminin sektörün sorunlarını daha iyi görebileceğini vurguladı.

Böytüzün, "Böyle bir müsteşarlığın başında olsanız işe nereden başladınız?" şeklindeki sorumuz üzerine de, Türkiye'de turizmin kesin istatistikleri bulunmadığını, bu nedenle sorunlara doğru teşhis konamadığını söyledi. "Alınan istatistikler kesinlikle detaya inmeyen ve doğruyu yansıtmayan rakamlar. Önce doğru bir istatistik kaynağı yaratır, sorunları teşhis ettikten sonra harekete geçerdim. Dünyanın tüm önemli kuruluşlarına temsilci yerleştirir ve tanıtım yapardım" dedi.

Nihat Böytüzün, şu anda atılması gereken ilk adımın, turizmden ekmek yiyen 35 alt sektörün temsilcilerinin de aralarında bulunduğu bir Turizm Tanıtım Konseyi kurulması olduğunu da belirtti. Bu Konsey'in sadece kriz zamanlarında değil, her dönemde Türkiye'nin tanıtımı ve sorunları üzerine çalışmalar yapması gerektiğini söyleyen Böytüzün, "Devlet ve birlikler bir araya gelirse Türkiye turizmin 'altın çocuğu' haline gelebilir" dedi.

Turizmi sadece yaz dönemiyle kısıtlamamak gerektiğini de söyleyen Böytüzün, "Şu ara turizmi 12 aya yaymak için bazı çalışmalar var. Kış turizmi, kültür turizmi, din turizminin üzerine eğilinmeli" diye konuştu.

"İç turizme yönelelim"
Böytüzün, bu yıl için yapılabilecek tek şeyin iç turizme yönelmek olduğunu da belirterek, "İçerde fiyatlar çok düştü. Ancak ben buna olumlu bakıyorum. Çünkü içinde insan olmayan tesis eskimeye başlar. Ayrıca tesisinde müşteri gören turizmcinin, hizmet edecek insan bulan personelin morali yükselir. Hiç değilse bir sonraki seneye daha moralli girerler" dedi.

Bu sıkıntının geçici olduğunu da söyleyen Nihat Böytüzün, "Biz bu işi öğrendik. Ufak tefek sorunların halledilmesi ve sistemli çalışılması halinde 2000 yılını çok parlak geçiririz" diye konuştu.

"Tanıtım ve indirim gerek"
Türkİye Oteller Birliği Başkanı Ali Güreli, turizmde yeniden atağa kalkılabilmesi için KDV indirimi ve tanıtım bütçesi verilmesi gerektiğini söyledi.

Sektörün geçen yılın Kasım ayındaki beklentisinin yüzde 22 artış olduğunu belirten Güreli, "Ancak Apo krizi ve Kosova nedeniyle şimdiye kadar 2.5 milyon turist ve 2 milyar dolar döviz kaybettik" dedi. Sektörün yeniden atağa kalkabilmesi için hükümetin KDV'de indirime gitmesi gerektiğini belirten Güreli, "Her bir puanlık KDV indirimi, 2.5 puanlık talep artışı doğuruyor. Yani KDV oranı 5 puan düşse, dış turizm kaynağı yüzde 12.5 oranında artar. Buradan edinilecek kaynak da ülke tanıtımında kullanılabilir" dedi.

Tanıtıma ayrılan payın da yükseltilmesi gerektiğini vurgulayan Ali Güreli, "İspanya, turizm bütçesinin yüzde 4'ünü tanıtıma aktarıyor. Kaldı ki, başlarında terör davası yok. Bu durumda biz bütçemizin en az yüzde 8'ini tanıtıma ayırmalıyız" diye konuştu.

Turizmin 35 alt sektörü beslediğini de kaydeden Güreli, bu sektörlerin turizmle içiçe olduğunu ve bu nedenle turizm işletmelerinin de KOBİ kapsamına alınması gerektiğine değindi. Güreli, "Turizm sağladığı ihracat girdisi nedeniyle ihracatçılara verilen desteklerden de yararlanmalı" dedi.

Açıl SEZEN


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır