|
|
|
|
AB Konseyi'nin Türkiye Raporu
Tavsiyeler 121. ECRİ, ırkçılık ve ırk ayrımcılığıyla mücadelede uzmanlaşmış bir bağımsız organın mümkün olan en kısa sürede oluşturulmasını tavsiye etmektedir. Bu bağlamda ECRİ, bu tür bir organın kurulmasını tavsiye eden, ırkçılığa ve ırk ayrımcılığına karşı mücadeledeki yasal mevzuat hakkındaki ECRI'nin 7 Numaralı Genel Politika Tavsiyelerine ve bu tür organların oluşumu, sorumlulukları ve işlevleri hakkında yönlendirici bilgiler veren, ulusal düzeyde ırkçılığa, yabancı düşmanlığına, antisemitizme ve ayrımcılığa karşı mücadelede uzmanlaşmış organlar hakkındaki ECRI'nin 2 Numaralı Genel Politika Tavsiyelerine dikkat çeker.
Irkçılığa Karşı Mücadele Alanındaki Reform Paketlerinin Uygulaması 122. Ekim 2001 tarihli geniş kapsamlı Anayasa reformundan bu yana, Türkiye önemli bir dizi anayasal, yasal ve mevzuat reformlarından geçmektedir. Bu raporun hazırlanması sürecinde tam yedi reform paketi kabul edilmiş ve başka reformlar da kabul edilme sürecine girmiştir. Bu rapor boyunca birkaç kez belirttiği gibi ECRİ, bu reformlar sonucunda gerçekleşen olumlu gelişmeleri memnuniyetle karşılamaktadır çünkü bunlar açıkça Türkiye'deki bireylerin haklarının korunmasının iyileşmesi ve rahatlaması yönünde atılmış adımlardır. ECRI'nin ilgi alanına giren konular, özellikle de ırkçılık ve hoşgörüsüzlükle mücadele açısından, bu reformların ne kadar önem taşıdığı malumdur. 123. Bununla birlikte ECRİ, bu reformların uygulanmasının geciktiğini, ayrıca idari ve adli makamların, özellikle de Cumhuriyet Savcılıklarının, bu yeni yasal mevzuatta öngörülenlerin aksi yönde tavır takındıklarının da sıklıkla görüldüğünü tespit etmiştir. Bu raporda bu tavrın birçok örneği yer almaktadır. 124. ECRİ, hükümetin bu yeni reformların uygulanabilmesi için hâlâ aşılması gereken engellerin farkında olduğunu memnuniyetle kayda geçer. Türk yetkilileri, kabul edilmiş olan bu reformların uygulanmasını yakından takip ettiklerini ECRI'ye bildirmişlerdir. Bu reformların izlenmesi ve takibine yönelik olarak bakanlıklar arası bir komite oluşturulmuştur. Adalet Bakanı, hakim ve savcılara, kararlarını bu yeni mevzuata uygun olarak vermeleri gerektiğini, bunun da bazı durumlarda tavır değiştirmeyi gerektirdiğini defalarca hatırlatmıştır. Tavsiyeler 125. Türk hükümetinin yeni yaklaşımını takdirle karşılayan ve bunu açık bir ilerleme olarak değerlendiren ECRİ, yeterli ve istikrarlı bir mali kaynağı ve insan kaynaklarını tahsis etmek suretiyle ırkçılık ve hoşgörüsüzlük alanındaki yeni hükümlerin derhal uygulanması için yetkililerin gerekeni yapmalarını rica eder. İlgili değişik sektörlerden sorumlu olan idarenin tüm elemanlarının -ulusal, bölgesel ve yerel düzeyde- reformların uygulanmasına tümüyle gönül vermelerini sağlamakta yarar vardır. Bunu sağlamak için de Devlet memurlarının tümüne bu yeni yasalar hakkında geniş bir bilgi vermek ve onları eğitmek çok önemlidir. Aynı şekilde, bireylerin de haklarının neler olduğunu öğrenmelerini sağlamak amacıyla kamuoyuna yönelik bilgilendirme kampanyaları yapmakta da yarar vardır. 126. Zihniyet değişikliğinin yasaların kabul edilmesinden çok daha uzun zaman alan bir süreç olduğunun bilincinde olan ECRİ, Türk yetkilileri reformların yürürlüğe girdiklerin andan itibaren derhal uygulanmaları gerektiğini kamuoyu önünde her gerektiğinde yinelemeye teşvik etmektedir. ECRİ, yeni yaklaşımın somut neticelerinin düzenli olarak ölçülmesi gerektiğine ve bu sürecin gelişiminde, düzeltmesinde ve uygulanmasında, bu yeni yaklaşımla ilgili olan azınlıktaki gruplarının yakın bir işbirliğinin, yetkililer tarafından oluşturulacak olan yapıcı bir diyalog yoluyla sağlanması gereğine dikkat çeker.
EK Aşağıdaki ek bölüm ECRI'nin Türkiye'deki durumla ilgili yaptığı analize ve çözüm önerilerine dahil değildir 128. ECRİ Türkiye hakkındaki bu üçüncü raporda bulunan incelemenin 25 Haziran 2004 tarihli olduğunu, ve bu tarihten sonraki gelişmelerin dikkate alınmadığının altını çizmektedir. ECRI'nin ülkeler bazındaki yaklaşımına uygun olarak Türkiye hakkındaki taslak metin hazırlanırken, ECRİ Türk hükümeti yetkilileri ile gizli bir diyalog içerisinde bulunmuştur. Yetkililerin yaptığı yorumların bazıları ECRİ tarafından dikkate alınmış ve metne dahil edilmiştir. Ancak bu diyalogun oluşturulmasından sonraki bir tarihte Türk hükümeti yetkilileri, Türk resmi yetkililerinin aşağıdaki gözlemlerinin ECRI'nin raporuna ek olarak yayınlanmasını özellikle istemişlerdir.
|
|
|
|
|