Giriş Saati : 11.10.2008 15:05 Güncelleme : 11.10.2008 22:49
Geçtiğimiz yıl Türkiye'de diyet ürünleri pazarı, yüzde 20 oranında büyüyerek, 90.7 milyon YTL'ye ulaştı. Diyet ürünlere yapılan harcama tüm sosyo ekonomik statü gruplarında artarken, en büyük artışın alt gelir grubunda olması dikkat çekti.
Dünyada fast-food çılgınlığının zirve yaptığı dönemin sonunda hızla artan kolestrol, sindirim ve obezite sorunları, tüketiciyi bilinçli beslenmeye yöneltti. Metobolizmaya yararlı, hastalıklardan korunmaya, sindirimi kolaylaştırmaya yardımcı olan gıdalara yönelen, özellikle obezite sorunun aşmaya çalışan tüketicileri takip eden gıda pazarı, hızla fonksiyonel ve diyet ürünler geliştirerek piyasaya sundu. Dünyada fonksiyonel gıda pazarı 50 milyar dolarlık ciroya ulaştı. Türkiye'de dünyaya oranla küçük kalsa da geçtiğimiz yıl fonksiyonel ve diyet ürünler pazarı yaklaşık 420 milyon YTL'yi aştı.
Diyet ürünlerde, 2007 yılında yüzde 20 oranında büyüyen pazar, 90.7 milyon YTLye ulaşırken, Türkiye'nin yaklaşık yüzde 46'sı diyet ürün satın aldı. Verilerde alt gelir grubunda diyet ürünlerine yönelik harcama artışı dikkati çekti. Diyet ürünlere üst gelir grubunun harcadığı para sabit kalırken, alt gelir grubunda arttı. Buzlu çay, çikolata, margarin en hızlı büyüyen diyet kategorileri olurken, en hızlı pay kaybeden kategori bira ve dondurma oldu. Özellikle yaz ayları döneminde satışları artan fonksiyonel ve diyet gıda ürünleri pazarı, 2006 yılında sırasıyla yüzde 7.2 ve yüzde 23 büyüdü. Böylece toplam büyüklüğü 28 milyar YTL olan gıda pazarının 75 milyon YTL'si diyet, 273 milyon YTL'si ise fonksiyonel ürünlerden oluştu.
FONKSİYONEL GIDA PAZARI 330 MİLYON YTL'YE ULAŞTI
Gerekli besin elementi ihtiyacını karşılamasının yanı sıra, bir sağlık faydası sağlayan, çeşitli bileşenler eklenmiş normal gıda tipi anlamına gelen 'fonksiyonel gıda' pazarı, dünyada hızlı bir şekilde büyüyor.
50 milyar dolarlık ciroya ulaşan pazar, son yıllarda Türkiye'de de hızlı bir gelişim içinde. Sindirimi kolaylaştıran yoğurttan, kalp dostu tereyağına vücuda yararlı olduğu iddiasıyla sayısız ürünler sunan gıda firmaları, tüketiciyi en zayıf yanları olan kilo sorununda yakalamayı başararak, fonksiyonel gıdanın yanına bir de diyet ürünleri ekledi.
Gıda ve içecek kategorisindeki payını arttırmaya hızla devam eden fonksiyonel ve diyet ürünler, özellikle kolesterol, sindirim, diyabet ve kilo sorunlarının yaygınlaşması ile tüm gelir guruplarının ilgi alanına girdi. Alışveriş merkezleri ve perakende sektörü dergilerinden Arasta'nın haberine göre, 2007 yılında Türkiye'de fonksiyonel ürün pazarı daha fazla hanenin daha fazla harcama yapmasına bağlı olarak yüzde 17.9 oranında büyüme gösterdi.
Yaklaşık 330 milyon YTL'ye yaklaşan fonksiyonel ürün pazarında yapılan harcama tüm sosyo ekonomik statü gruplarında artmasına rağmen en büyük artış yüzde 24'lük oranla alt gelir grubunda oldu. Fonksiyonel ürün satın almak için hanelerin yüzde 59'u bakkal ve orta marketleri tercih ederken, fonksiyonel ürün için bir alışverişte en fazla para zincir marketlerde harcandı.
Yoğurt, makarna ve meyve suyu hariç, tüm fonksiyonel ürün kategorileri için harcanan para artış gösterirken, en yüksek harcama artışı, yüzde 70.6 ile enerji içecekleri, yüzde 60.9 ile bisküvi ve yüzde 46.6 ile ekmekte gerçekleşti. Fonksiyonel ürün kategorilerinde üst gelir grubu harcamaları içinde meyve suyu, süt ve ekmek, alt gelir grubunda ise, maden suyu, margarin ve bisküvi için ortalama üzerinden pay ayrılıyor.