Gerek Avrupa gerekse Türkiye'de 4x4 SUV pazarı gün geçtikçe yükselen bir satış trendine ulaştı. Ancak sektörün önemli oyuncuları geçmişte çok hızlı büyüyen pazarın bundan sonra aynı hızda gelişmeyeceğini söylüyor..
Tüm dünyada yaşanan 4x4 furyası
Türkiye'de de son hızla devam ediyor. Şehir içinde binek otomobil konforu, zorlu yol koşullarında offroad keyfi yaşatan 4x4 araçlar, bu çok yönlü kullanım özelliği ile gün geçtikçe daha fazla talep görüyor. Geçen yıl otomobil pazarı 2006 yılına göre yüzde 4.2 daralırken, 4x4 segmentinin toplam pazardaki payı yüzde 5.5'den yüzde 7'e yükseldi. Bu yılın ocak-mayıs döneminde ise bu oran yüzde 8'lere çıktı. 4x4 pazarında büyüme devam edecek gibi görünüyor. Ancak, 4x4 pazarında yer alan oyuncular bundan sonra pazarın geçmişteki gibi hızlı büyümeyeceği konusunda birleşiyorlar.
Hyundai Assan Genel Müdürü Kurthan Tarakçıoğlu SUV pazarındaki büyümenin öncelikli sebepleri arasında, 2001 krizi sonrası ekonomik toparlanma, kişi başına düşen milli gelirin artışı ve pazara yeni ve daha ulaşılabilir ürünlerin girmesi sayılabilir. Adetsel olarak bakıldığında 2004 yılında bin 258 adet olarak gerçekleşen SUV satışımız, 2005 yılında pazardaki ve Hyundai satışlarındaki büyük artışa ve Tucson modelimizin başarısına paralel olarak 2 bin 667 adede ulaşmıştır. Sonraki dönemde pazardaki daralmayla paralellik göstererek 2007 yılında bin 392 adet olarak gerçekleşmiştir. 2008 yılında ise bin 900 adetlik SUV satış hedefimiz bulunmaktadır. Ağustos ayı itibariyle Tucson yeni motor ve çekiş sistemleri sunulmaya başlanacaktır. Güncel modelde 112 bg güç üreten CRDi-VGT teknolojili motorun gücü 150 bg çıkarılacak. Her ne kadar politik ve ekonomik belirsizlikler, alternatifli planlar ve tahminler yapmayı gerektirse de güncel gelişmeler ve ilk beş aylık sonuçlar ışığında SUV segmentinin pazardaki payını artıracağını düşünüyoruz.
Land Rover Genel Müdürü Ayhan Ölçer
Land Rover ise 1948 yılından bu yana sadece 4x4 modelleri üreten bir marka olarak, son 5 yılda satışa sunduğu 5 yeni modeli ile premium 4x4 segmentindeki liderliğini sürdürüyor.
Türkiye'de 2002 yılında toplam 609 adet perakende Land Rover satışı gerçekleştiren Borusan Otomotiv, 2007 yılında bu adeti yüzde 370 arttırarak 2259 adete çıkardı. Her ne kadar rakipler lüks 4x4 segmentinde Range Rover'dan pazar payı almaya çalışsalarda; 2007 yılında toplam 762 adetlik satış ile lüks 4x4 segmentinin yaratıcısı Range Rover liderliğini açık bir şekilde sürdürüyor. Pazara yeni 4x4'lerin girmesi ile birlikte, segment biraz daha büyüyecek ancak geçmiş yıllardaki hızlı büyüme yaşanmayacak.
Yayın tarihi: 9 Temmuz 2008, Çarşamba
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/07/09//haber,268743DA70A242F3920CE96B144CB6EE.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.