Eğitimci Deniz Aytan, duyu betimleme odasında çocuklarla uzun saatler geçiriyor.
Kokuların gizemli dünyası
Sadık GÜLEÇ/Haber Merkezi
Hoş bir koku aynı anda pek çok duyuyu harekete geçirebiliyor. Buradan yola çıkarak yurtdışında olduğu gibi Türkiye'de de engelli çocukların eğitiminde kokular ve aromatik yağlar kullanılmaya başlandı..
Değişik kokuların insan beyninde bazı sistemleri harekete geçirdiği yüzyıllardır biliniyor. Kokular, insanın kendisini iyi ve huzurlu hissetmesini sağlıyor. Kokuların bu etkisinden şimdi eğitimde de faydalanılıyor. Ümraniye'de bulunan Kar Tanesi Özel Eğitim Rehabilitasyon ve Psikolojik Danışmanlık Merkezi'nde engelli çocukların eğitiminde kokuların büyük rolü var. Merkezde bulunan duyu betimleme odasında, duyu bütünleme terapisi yardımıyla engelli çocukların beş duyusu geliştirilmeye çalışılıyor. Kar Tanesi'nde engelli çocukların eğitiminde kokular ve aromatik yağlar kullanılıyor. Adına duyu terapisi denilen yöntemler ile engelli çocukların çeşitli duyularının geliştirilmesi amaçlanıyor. Engelli çocukların bazılarında tat alma, işitme, koku alma, dokunma gibi duyular eksik olabiliyor. Bu duyulardan birinin dahi eksikliği ise çocuklarda bir rahatsızlık olarak kendini gösteriyor. Eğitimci Deniz Aytan "Bu kokulu ortamlarda çocuklar daha sakin oluyorlar. Çok hareketli çocuklar mesela buradan çıktıktan sonra gevşiyor, daha yavaş hareket ediyor," diyerek bu yöntemin faydalarını anlatıyor. Merkezde kokulardan farklı şekillerde faydalanılıyor. Bu kokuların ve yağların özellikle yurtdışında engelli çocukların eğitildiği merkezlerde kullanıldığını söyleyen Deniz Aytan, Türkiye'de bu uygulamanın pek bilinmediğini söylüyor. Bu yağlar, çocukların vücutlarının çeşitli noktalarına masaj yapılarak uygulanıyor. Aytan, kullanılan kokuların ve yağların faydalarını şöyle anlatıyor: "Uyarıcı özelliği bilinen nane özü içeren yağlar, sınıf içi etkinliklere gösterilen ilgiyi artırıyor. Ellerini kullanmakta güçlük çeken bir çocuğun ellerine nane özlü yağ eklenmiş su spreyiyle masaj uygulandığında, ellerini daha rahat kullandığı gözlemlenmiştir. Sürekli ellerini ovuşturan ve sınıftaki etkinliklere yoğunlaşamayan bir çocuğa ise sakinleştirici etkisi olan, damıtılan neroli yağı ile ellerini ovmasına izin verildi. Çocuk dersin devamını daha sakin bir şekilde izledi. Ve ellerini ovalamaktan vazgeçti." Engelli çocukların eğitiminde kokuların dışında ışık, ses ve tatlar da kullanılıyor. Deniz Aytan duyuları geliştirmek için pek çok yöntem denediklerini söylüyor: "Farklı tarzlarda müzikler ve kuş seslerinden faydalanıyoruz. Tat alma duyularını geliştirmek için ağızlarına değişik tatlar damlatıyoruz. Farklı tatları hissetsinler istiyoruz. Mesela ekşiyi ve acıyı aynı anda verince farkı algılıyorlar. Algıları açılıyor." Tel: (0216) 481 90 50
Yayın tarihi: 26 Nisan 2008, Cumartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/04/26/ct/haber,55466FE1BD874AD99BAB4A0BFFA91785.html
Tüm hakları saklıdır.