kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 9 Nisan 2008, Çarşamba
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
Temsa Genel Müdürü Mehmet Buldurgan

İlk gece görüşlü otobüs Türkiye'den

07.04.2008
2001 ekonomik krizinden kendi markasıyla ihracat yaparak çıkan Temsa, bugün otobüste bir Türk markası oldu. 35 ülkeye ihracat yapan Temsa, dünyanın ilk gece görüşlü otobüsünü Adana'da üretti..
Sabancı Grubu'nun otomotiv sektörüyle tanışmasını sağlayan Temsa, bugün Türkiye'nin otomotivde dünyaya açılan markası oldu. 1984 yılında Japon Mitsubishi'yle imzalanan distribütörlük ve üretim lisansı anlaşmalarıyla otomotiv sektörüne adım atan Temsa, 2001 yılında krizle birlikte batmaktan kendi markasını yaratarak kurtuldu. Adeta küllerinden doğan Temsa, 7 yılda biri Mısır'da 3 fabrikası olan, 35 ülkeye ihracat yapan, 750 milyon dolar değerinde dev bir marka haline geldi. Temsa Genel Müdürü Mehmet Buldurgan, marka macerasının 2001 yılında toplam otobüs satışlarının 300'den 20'ye düşünce başladığını söyledi. Buldurgan o dönemde yaşanılanları şöyle anlattı: "Ya tamam ya devam dememiz gerekiyordu. Sabancı Holding yönetimine krizden çıkış olarak, "Kendi markamızla yurtdışına otobüs ihraç edelim" önerisinde bulundum. Başka bir seçenek olmadığı için çok gönüllü olmadan onayladılar. Aradan geçen 7 yılda biri Mısır'da 3 fabrikamız ve dünyaya açılmış 750 milyon dolar değerinde Temsa markamız oldu."

180 MİLYON $ YATIRIM
Son 3 yılda 180 milyon doları aşan yatırım yaptıklarını belirten Buldurgan, 1 milyar YTL olan cirolarını 4 yıl içinde 2 milyar YTL'ye çıkartıp, tüm ticari araç sınıfında kendi markalarıyla yer alacaklarını söylüyor. Temsa'nın Adana'daki fabrikasında görüştüğümüz Mehmet Buldurgan, Temsa'nın marka macerasını ve gelecek hedeflerini anlattı. 2001'e kadar Mitsubishi lisansıyla tek bir model otobüs ve midibüs ürettiklerini söyleyen Buldurgan, bugün Temsa markasıyla bu sayının 16'ya yükseldiğini belirtti. 1999'da Temsa'ya genel müdür olan Buldurgan, ekonomik krizle birlikte batma noktasına geldiklerini hatırlatarak şöyle konuştu: "Marka olmak için yola çıkmadık. Krizden çıkma yolunu arıyorduk. Mitsubishi'den öğrendiklerimizle Temsa markalı otobüs üretip, ihraç etmeye başladık. Önce Mitsubishi markasıyla ihracat yapalım dedik ama Mitsubishi ürettiğimiz otobüsün yüzünün farklı olduğunu görünce logolarını kullanmamızı istedi. Bu işimize geldi ve Temsa markasıyla ihracata başladık. Fransa'da Mercedes'in bayilikten çıkardığı bir kişiyle anlaşıp ilk bayiliğimizi verdik. 2002'de Fransa'ya 200 otobüs satarak, dipten çıktık. 7 yılda1 milyar YTL'lik ciroyu aştık. Hedefimiz 4 yılda bunu yüzde 100 artırmak."