Denizciliğimizde inanılmaz bir patlama var. Elbette bu değişiklik bir anda olmadı. Ama her şey birbirini tetikliyor ve sonuçta keyifle izlediğimiz gelişmelere şahit oluyoruz. Sizlere bu hafta tanıştıracağım Teoman Sarıaslan adlı yelkenci dostumuz da tüm deniz yaşamını seçenler gibi son derece mütevazı biri. Bu nedenle de 12 yıl önce Türkiye'den gidişi gibi dönüşü de sessiz sedasız olmuş. Denize tüm yaşamı boyunca yakın olan Sarıaslan, ilk yatını dünya gezginlerinin en büyük öncüsü Joshua Slocum'dan esinlenerek yaptırmış. Teknesinin modeli de ünlü denizcinin Spray adlı yatının Bruce Roberts tarafından çizilmiş modern bir kopyası olmuş. Kahramanımız, Karadeniz Ereğlisi'nde yapılan 13 metrelik ahşap yatı Beti ile uzunca bir süre Bodrum'da yaşamış, mavi turlar yapmış. Ya sonra? Sonra: Denizcilerin pek çoğunun yaptığını yapmış Sarıaslan. Yani daha büyük bir tekne!
TEKNESİNİ KENDİ YAPTI
Sarıaslan'ın Hint Okyanusu'na kadar uzanan serüvenini yaşadığı teknesi Coral 15 metre boyunda. Bu teknenin ortaya çıkış hikâyesi Sarıaslan'ın denize ve teknelere ne kadar hakim olduğunun da bir göstergesi aynı zamanda... 1992'de İzmir'de 12 metre boyunda yarım kalmış bir sac kabuk almış. Sonra bunu tam ortadan dört parçaya ayırarak büyütmüş. Çakalburnu Tersanesi'nde tamamen kendi çabalarıyla yapılan çalışmanın sonunda ortaya 15,2 metre boyunda ve genişliği 4,25 olan modern dizaynlı bir açıkdeniz yatı ortaya çıkmış. Sonrası gerçekten de ilginç. Çünkü Teoman Sarıaslan bu tek başına yaptığı yatla 1996'da bir sabaha karşı, herkes derin bir uykudayken, kimseye veda etmeden, sessizce Bodrum Limanı'ndan demir alıp, dünya denizlerine yelken açmış. Ne sponsor ne de peşinden para yetiştirecek birileri... Teknede iki bidon mazot, cebinde ise sadece Süveyş Kanalı'ndan geçebilecek kadar para... Üstelik teknedeki yelkenlerin hepsi de ikinci el yabancı yatlardan alınmış şeylermiş... Devamı ise gerçekten ilginç. Türkiye'ye uçakla olsun dönmeden geçen yedi yıl... Dünya denizlerinde geçen yüzlerce macera...
FIRTINADA TEK BAŞINA
Bunların arasında Hint Okyanusu'nu Güneybatı Muson rüzgârları eserken tek başına geçmekten, Umman'dan fırtınada denize açılmaya kadar sayılamayacak kadar olay yaşamış. Özellikle de Yemen'in Umman Körfezi'ndeki Mukalla Limanı'nda karşılaştığı Türk ve Yunan kaptanların denize açılmasını engellemek için resmen yalvarmalarını hâlâ hatırlıyor. Şimdi Teoman Sarıaslan'ın önünde yepyeni projeler var. Bunun için teknesinin boyunu iki metre uzatarak açık denizde gördüğü eksiklikleri gideriyor. Tekne tamamlandığında ise bugüne kadar hiçbir Türk denizcisinin yapamadığı bir rotayı ve dünya turunu hedefliyor. Sarıaslan'ın yeni hedefi hiç durmadan tek başına yelkenle dünya turu... Zor bir rota, zor bir hedef... "Başarabilir mi?" diye sorarsanız, "Bunu Teoman yapamazsa, kim yapar!" diye cevaplarım. Tek başına onca tekne transferi yapmış, tek başına dünya denizlerini çiğnemiş Teoman Sarıaslan'a sonuna kadar güveniyorum. Siz bu yazıyı okurken, ben teknesi Coral'ın son durumunu görmek üzere Bodrum'a gidiyor olacağım. Anlaşılan Sarıaslan'la ilgili daha pek çok şey yazacağız.
Yayın tarihi: 6 Nisan 2008, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/04/06/pz/haber,0CD211330BE24453B684CDF222A2BAB6.html
Tüm hakları saklıdır.