Arçelik ve Vestel devler arasında
Dünyanın 250 dev şirketi arasında Türkiye'den de Arçelik ve Vestel yer aldı.
Deloitte'un, "Tüketici Ürünleri Sektörünün Küresel Güçleri" raporunda, bu sektördeki gelişmeleri değerlendirdi. Rapor, 2006 yılına ait verilere dayanarak hazırlandı Sektörün en büyük 250 şirketinin bir önceki yıla göre yüzde 8.4 büyüme sağladıkları ve toplam satışlarda 2.65 trilyon doları geçtiklerine dikkat çekilen raporda, sektörün en büyük 250 şirketi listesinde Türkiye'den Arçelik ve Vestel de yer aldı.
Rapora göre, sektörde en büyük satış hacmi elde edenler gıda, içecek ve tütün şirketleri ile elektronik şirketleri oldu.
Sektörün en büyük 250 şirketi listesinde ilk sırayı 101 milyar 407 milyon dolarlık net satışla Altria Grubu, ikinci sırayı 91 milyar 658 milyon dolarlık net satış rakamıyla Hewlett Packard, üçüncü sırayı ise 90 milyar 551 milyon dolarlık net satışı ile Samsung Electronics aldı. Bu üç şirketi 78 milyar 625 milyon dolarla Nestle, 77 milyar 966 milyon dolar ile Matsushita ve 76 milyar 476 milyon dolar ile Procter & Gamble izledi.
Listede birinci sırada yer alan Altria Grubu geçen yıl Kraft Foods şirketini satmıştı ve bu yıl da Philip Morris şirketini satarak tütün işinden çıkmayı planlıyor. Bu nedenle, Grubun önümüzdeki yıllarda birinciliğini koruması beklenmiyor.
Sektörün en büyük 250 şirketi listesinde Türkiye'den Arçelik 4 milyar 885 milyon dolar ile 127'nci olurken, Vestel de 3 milyar 672 milyon dolar ile 162'nci sırada yer aldı. 250 firmalık genel sıralamanın yanı sıra rapor içerisinde yapılan farklı sıralamalarda da Arçelik ve Vestel'in önemli başarılar gösterdiğine dikkat çekildi. Afrika/Orta Doğu bölgesinde tüketim ürünleri firmaları arasında Arçelik en büyük ikinci, Vestel ise en büyük üçüncü firma olarak yer aldı.
Arçelik, dünyanın en büyük 10 beyaz eşya ve elektrikli küçük ev aletleri firması arasında ise altıncı sırada yer aldı. Bu listede birinci sırada Sanyo yer alırken, Sanyo'yu Whirlpool, Electrolux, BSH ve Steinhoff International takip etti.
Vestel ise en hızlı büyüyen 50 tüketim ürünleri firması arasında 32'nci sırada yer aldı.
KOŞULLAR DEV ŞİRKETLERİN CİROLARINI ZORLUYOR
Deloitte raporunda, sektörde en fazla ağırlığın gıda, içecek ve tütün alanında çalışan şirketlerde olduğu, bunları elektronik üreticilerinin izlediğine dikkat çekilerek, sektördeki yeni trendlerin birçok şirketi zorladığı vurgulandı. Raporda, zorlaşan koşullar bazı dev grupların bile cirolarında gerilemeye yol açtığının kaydedildi.
EV BAKIM ÜRÜNLERİ VE DEKORASYONDA YÜKSEK KAR
Geçtiğimiz yıl hazır giyim/moda, tüketici elektroniği ve eğlence ürünleri sektöründe yüksek oranda büyüme görüldüğünü vurgulayan Süel, sadece lastik ürünleri sektöründe ortalama net karlılık negatif değer alırken en yüksek kar oranının ev bakım ürünleri ve ev dekorasyon ürünlerinde görüldüğünü kaydetti.
"Tüketici Ürünleri Sektörünün Küresel Güçleri" raporunda perakende sektörünün son yıllarda artan gücüne de dikkat çekilerek, perakendede son yıllarda yaşanan birleşme ve satın almalar, bu sektördeki kuruluşlarını güçlendirdiğine belirtildi. Raporda, tüketici ürünleri sektöründe de perakendeye paralel bir konsolidasyon süreci yaşandığının vurgulandı.
GELENEKSEL PAZARLAMADA VERİMLİLİK DÜŞÜŞÜ
Deloitte Türkiye Danışmanlık Hizmetleri Sorumlu Ortağı ve Tüketim Endüstri Lideri Uğur Süel, tüketici ürünleri sektöründe faaliyet gösteren firmaların yaşadıkları en büyük zorluklar arasında; market markaları (private label) ile yaşanan rekabet, hammadde fiyatlarındaki artış, yeni ürün geliştirmeden elde edilen geri dönüşün düşük olması, geleneksel pazarlama programlarının verimliliğinin düşüşü olarak gösterilebileceğini kaydetti.
PERAKENDE SEKTÖRÜ GÜÇÜNÜ GÖSTERİYOR
Süel, rapora göre her ne kadar satışlar toplamda yüzde 8.4 büyümüş olsa da firmaların yüzde 16'sının satışları düşüş gösterdiğine dikkat çekerek, "Bu durum söz konusu zorluklara ve rekabete karşı önlem alan firmaların hem büyüyen pastadan daha fazla pay aldıklarını hem de rakiplerinin pazar paylarını kaptıklarını göstermektedir" değerlendirmesi yaptı. Gerekli hazırlıkları yapmayan ve rekabette geri kalan firmaların ise hızlı tüketim sektöründe yaşanan konsolidasyona (satın alımlar ve birleşmeler) en yakın adaylar olduklarına işaret eden Süel, son yıllarda perakende sektöründe yaşanan konsolidasyon, az sayıda çok büyük perakende firmasının sektörde yer almasıyla sonuçlandığını, bu eğilimin hızlı tüketim ürünleri sunan şirketlerin konsolide olmasıyla sonuçlanması öngörüsünde bulundu.
Süel, Amerika ve Avrupa kökenli firmaların gelirlerde artış sağlamak için Türkiye'nin de içinde bulunduğu perakende sektörünün ivme kazandığı gelişmekte olan pazarlara yöneldiğine dikkat çekti. Süel, bu durum tüketici ürünlerinde yer alan Türk firmalarının hem Türkiye pazarında hem de birçoğunun hedeflediği uluslararası pazarlarda yoğun rekabetle karşı karşıya kalacağı değerlendirmesi yaptı.
Süel, ilk 250 firma arasında en büyük grubu oluşturan Yiyecek, İçecek ve Tütün Ürünleri sektörü yüzde 5.6 ile en düşük büyüme sergileyen sektör olduğunu; tüketicilerin ya sadece ihtiyaçları olan ürünleri satın aldığını ya da kendileri için fark yaratan ürünlere yöneldiğini ifade etti.
(ANKA)
Yayın tarihi: 19 Şubat 2008, Salı
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/02/19//haber,DA0B406011594E508777285698E0D3A3.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.