kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 29 Kasım 2007, Perşembe
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

Yerel duyarlılıklar

KONUK YAZAR: NEŞECAN ÇEKİCİ
Anadolu şehirlerinde gayrimenkul projesi geliştirmek farklı bakış açılarıyla bakmayı gerektiriyor. İstanbul gözlüğünü çıkarıp, yerel gözlüğü takmak başarı için olmazsa olmaz koşul.
'Global düşünmek, yerel uygulamak'
tüm projeler için önemli oluyor. Çünkü her şehrin geçmişten gelen karakteristikleri var. Bu özellikler geleneklerle, alışkanlıklarla şekillenmiş. Bölgelere özgü olan ayrıntılar üzerinde çalışmak, başka bir deyişle yerel duyarlılıkları önemsemek yatırımlarda hüsranı önlüyor. Gerek konut, gerekse alışveriş merkezi projelerinde global oyuncuların önemli hatalar yapmamaları için yatırım yapılacak alanı hissetmek bazen fizibilite analizlerinden daha önemli bile olabiliyor. Gerek yaşam, gerekse alışveriş biçimlerinden kaynaklanan davranışların bu projelere yansıtılması gerekiyor. Anadolu şehirlerinde, büyük şehirlerdeki genel geçer kurallarla hareket etmek ve küçük gözüken ayrıntıları atlamak geri dönülmez hataları beraberinde getirebiliyor.
Konutlarda mekn büyüklüklerine bakış açısı şehirden şehire değişiklikler gösteriyor. Gayrimenkul yatırımına düşkünlükten dolayı daire sahipliğinin yüksek sayıda olması arz-talep analizlerini önemli kılıyor. Genelde merkezler etrafında veya merkeze yakın mesafelerde yaşamların oluşması yeni yaşam alanlarını kabullenmeyi zorlaştırıyor. Aile başına düşen araç sayısının oldukça yüksek olduğu şehirlerde bile merkezin 3-5 kilometre dışında olmak uzak sayılabiliyor. Büyük şehirlerdeki yaşama uygun pratik çözümler sunan bazı ayrıntılar, Anadolu şehirlerinde benimsenmiyor. Geçmişte geniş ailelerin bir arada yaşam alışkanlıkları, misafir ağırlama gelenekleri büyük ve çok odalı evleri (gerekli olmasa da) tercihlerde öne çıkarıyor. Mutfakların, kilerlerin büyük metrekarelerde olması önemseniyor. Mimari ayrıntılarda, kullanılan malzemelerde şehrin baskın olan alışkanlıklarına hitap etmek gerekli oluyor. Tabii ki, tüketiciye yeni çizgiler sunmak da önemli. Belki yanlış yerleşmiş, fonksiyonel fazlalık veya eksiklikleri elimine etmek de geliştiricilerin üstlenecekleri misyonlar. Geliştirilen projelerde bazen tüketici odaklılık dışına çıkılarak yaratıcı olmak ve yeni kavramların hayat bulması da önemli. Alışveriş merkezi geliştiricileri için de yerel davranmak en az konut projelerinde olduğu kadar önemli. İçinde bulunduğumuz dönemde İstanbul dışında ciddi sayıda alışveriş merkezi projesi geliştirilmekte. Çok büyük yatırımlar söz konusu. Yerel eğilimlere kulak vermek, konuma, alışveriş merkezi içinde yer alacak mağazalara , food- court alanlarına kadar birçok konuda her ilde farklı düşünmek başarının anahtarı haline geliyor. Genel bilgiler, genel varsayımlar standart geliştirmeler demek oluyor. Yanlış ve eksik yaklaşımlar, ihmal edilen küçücük bir nokta getirilerle ölçülen yatırımın kilitlenmesine sebep oluşturuyor. Gayrimenkul piyasalarında yatırımcıların önüne fizibilite ile birlikte yerel düşünce rasyonellerini koymak da önümüzdeki dönemlerde gerekli olacak. Uzmanlar dayanıksız tüketim mallarında dahi yerel davranmanın önemini irdelerken, gayrimenkul projelerinde bu hususun gözden kaçırılmamasının önemini tartışmaya gerek bile yok.