Yemek stilistliği çok para kazanılan, gelişen bir endüstri, daha çok insana ihtiyaç var ama yemek stilistlerinin bildiklerini öğretecek yerleri yok.
Onların işi ağzımızı sulandırmak...
Nar gibi kızarmış bir piliç, dumanı tüten kıpkırmızı bir domates çorbası ya da parlak görünümlü, iştah açan sebzeler... Yemek stilistleri dergilerde veya televizyonlarda yer alan bu görüntülerde malzemelerin seçiminden pişmesine ve kameranın önüne konmasına kadar olan süreçten sorumlu tutuluyor..
İLİŞKİLİ HABERLER
Onların işi ağzımızı sulandırmak...
Yaprak Alkaya, Gamze Bursa ve Mike Norman Türkiye'de sayıları 10 parmağı geçmeyen yemek stilistlerinden üçü. Fotoğraf ve film çekimleri için hazırladıkları tabaklarda, sofralarda yemeğin güzel görünmesini sağlıyorlar. Bunun için hindinin derisini şırıngayla şişirmeye, yiyecekleri boyamaya veya birbirlerine zımbalamaya kadar varan teknikler kullanıyorlar. Güzel yemek pişirmekle kotarılamayacak kadar zor bir dalda çalışıyorlar. Bu iş için hem güzel yemek yapmak hem de renk, oran, kompozisyon bilgisine, zevke ve yemek kültürüne sahip olmak gerekiyor. Reklam sektöründe günlük bedelleri ortalama 1000 YTL civarında.
Yaprak Alkaya
10 yıldır bu işle uğraşıyor. Sektörün en eskilerinden. Ablası Yasemin Alkaya'nın restoranı var, annesinin de bir catering şirketi. Coca Cola'nın fotoğraf çekimi için İngiltere'den gelen yemek stilistiyle tanışınca hayatı tamamen değişmiş. İngiltere'ye gidip sektörün efsane isimleriyle çalışmış. Döndüğünden beri de hem reklam filmleri hem de reklam fotoğrafı çekimleri için yemek stilistliği yapıyor. Banvit, Burger King, Panda, Algida, Coca Cola, Kellogg's, Piyale, Barilla, Sana ve Rama çalıştığı bazı firmalar. Türkiye'de branşlaşma olmamasından şikâyetçi. Diğer yemek stilistlerinin aksine ek iş yapmadığını, mesleğinin sadece bu olduğunu belirtiyor. Uzmanlık alanı yenilebilir maket yapmak. Yenilebilir maketler, yemeğin hem fotoğrafta hem filmde ışığın sıcaklığına dayanıklı olması, rengini ve formunu kaybetmemesi gerektiği durumlarda kullanılıyor. Bir tek çilek fotoğrafı çekilmesi için dokuz kasa çileği ayıklayıp en güzelini bulmuş. Sahanda yumurta çekimi içinse 100 yumurta harcamış. Mesleğin bir diğer zorluğu genelde yazın kış, kışın yaz yemeklerinin çekilmesi. Bulunamayan sebzeleri yurtdışından getirtiyorlar. Alkaya'nın çekimlerde yanından ayırmadığı bir çantasında her türlü malzeme var. "Yemek yaparken kullanılan bütün aletleri kullanıyorum ayrıca pul cımbızları, pul büyüteçleri, dişçi cımbızları, fırçalar, farklı yağlar, cilalar, falçata, dişçi aynaları, misina, kerpeten tornavida.... Umarım işten dönerken polise yakalanmam. Kim bilir neler düşünürler," diyor.
Mike Norman
Güney Afrikalı bir şef. 10 yıldır Türkiye'de yaşıyor. Yemekle olan macerası, en büyük hayali olan okyanus aşırı yolcu gemilerinde profesyonelliğe dönüşmüş. 10 yıldır Türkiye'de yaşıyor. Çırağan Sarayı'nda dört buçuk yıl executive şef olarak çalıştı, Chef's restoranı açtı, danışmanlık şirketi kurdu ve en sonunda da 360 İstanbul restoranını açtı. Aynı zamanda çok severek yaptığı ve insanlara da öğretmek istediği bir işi yapıyor 'yemek stilistliği'. Burger King, Arçelik, Siemens, Knorr, Vestel ve Mc Donald's gibi birçok marka ve dergiler için yemek pişiriyor, tasarlıyor... Onu fotoğrafçı Ahmet Ağaoğlu keşfetmiş. Yemek çekimlerinde tavuk boyamak ve benzeri teknikleri kullanmayı tercih etmiyor. Doğal pişirme tekniklerinden yana. Güzel görünen bir tavuk istiyorsanız bunu boyamadan da elde edebileceğini, çekimden sonra da tavuğun yenilebileceğinin üzerinde duruyor. Bir tek dondurma çekimlerinde yapay dondurma kullanılması gerektiğine inanıyor.
Gamze Bursa
Dergilere still life editörlüğü yaparken, teklif üzerine yemek çekimlerine yemek yapmaya başlamış ve hem dergi hem de reklam sektöründe ismini duyurmuş. Altı tane yemek kitabının stilistliğini (Remix 1, Remix 2, Home Land of Olives and Olive Oil: Turkey, Hare, Moulinex ve Bizim Evde Pişenler) üstlenmiş. Ayrıca ambalaj, basın ilanı ve panolarda kullanılmak üzere çekilen reklam fotoğrafları için de çalışıyor. Knorr, Tat, Banvit, Vakko, Selpak, Pizza Hut, Burger King, Kavaklıdere, Yeni Rakı, Uno, Arçelik, Bosch, Ariel, O.K, Tariş (ödül aldı) çalıştığı firmalar arasında. Birçok dergiye düzenli yemek çekimleri yapıyor. Bursa, dünyadan yemek ve dekorasyon dergilerini, kitaplarını çok sıkı takip ettiğini belirtiyor. Şeflerin iyi yemek stilisti olamayacaklarını sebebini de 360 derecelik tabağa göre düzenleme yapmalarına bağlıyor ekliyor: "Biz 80 derecelik fotoğraf makinasının gördüğü açı içinde çalışırız." Uzaktan bakılınca yaptıkları işin çok kolay görünmesinden şikâyetçi. Tek bir kare fotoğraf için yemeğin hazırlanması hariç bir buçuk-iki saat uğraştıklarını, gerekirse aynı yemeği defalarca hazırladıklarını belirtiyor.
İLİŞKİLİ HABERLER
Onların işi ağzımızı sulandırmak...
Yayın tarihi: 27 Ekim 2007, Cumartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/10/27/ct/haber,F44355A78F7E4D118C7D8CDFD612B386.html
Tüm hakları saklıdır.