Türk Telekom'da yürütülen toplu iş sözleşmesi görüşmelerinin anlaşmazlıkla sonuçlanması üzerine grev başladı.
Türk Telekom ve Türkiye Haber-İş arasında uzlaşmazlıkla sonuçlanan toplu iş sözleşmesi kapsamında dün gece geç saatlere kadar süren görüşmelerde de anlaşmaya varılmaması üzerine, sendikaya üye 25 bin 680 işçi bu sabah saat 8.00 itibariyle grevi başlattı.
Türkiye Haber-İş sendikası yöneticileri ve Türk Telekom Ankara il Müdürlüğünde çalışan işçiler sabah saat 08.00'de Müdürlük önünde toplantılar. Türkiye Haber-İş Genel Başkanı Ali Akcan, Türk Telekom yönetiminin çalışanların haklı taleplerini görmezden geldiğini ve işçiye tarihinde bir ilki yaşatarak, greve zorladığını söyledi. Akcan, Türk Telekom yönetiminin ilke bazında Sendika taleplerini haklı görmelerine karşın, çözüm önerilerini kabul etmek yerine üst yönetimin verdiği kararla yetinmelerini beklediklerini belirtti.
Yönetimin toplu sözleşme sürecini tıkayarak işçileri grev aşamamasına getirdiğini ifade eden Akcan, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Sendikalı işçilerle aynı kıdem ve unvana sahip bulunan ve birçok yerde de yan yana çalışan işçilere işverenin kendiliğinden verdiği ücreti sendikalı işçilere vermekte direnmesinin hangi haklı gerekçeyle izah edebileceğini anlamış değiliz. Nitekim Türk Telekom yetkilileri de bu durumu izah etmekte zorlandıkları için taleplerimizi haklı görmekteler, ancak ücretler arasında kendilerinin oluşturduğu bu dengesizliğin faturasını işçilerimize ve sendikamıza ödetmeye kalkmaktalar. Bizden böylesine onur kırıcı bir yaklaşıma destek vermemizi ve anlayış göstermemizi kimse bekleyemez."
Ali Akcan, gelinen noktayı "sözün bittiği eylemin başladığı" yer olarak tanımlayarak, grevi son çare olarak gördüklerini, ancak haklarını alana kadar mücadeleye devam edeceklerini söyledi. Akcan, "Yönetim adil davranmak isteniyorsa yabancı sermayeye işçimizi ezdirmesin" dedi.
Bu arada Telekom çalışanlarına destek için gelen eski Türk-İş Genel Başkanı, CHP İstanbul Milletvekili Bayram Meral de yaptığı konuşmada, Türk Telekom'un tarihinde ilk kez greve gittiğini belirterek, "Siz bunu başaracaksınız. Bu halkın size ihtiyacı var" dedi.
"OLUMSUZ ETKİLERİ EN AZA İNDİRMEK İÇİN GEREKEN YAPILACAK"
Türk Telekom, hizmetin kesintisiz devam etmesi ve grevin muhtemel olumsuz etkilerinin en aza indirilmesi için gerekenin yapılacağını duyurdu.
Türk Telekom'dan yapılan yazılı açıklamada, Haber-İş Sendikasının, Türk Telekom'un 11 Ekim 2007 tarihinde sunduğu ve ''önemli iyileştirmeler'' içeren yeni teklifini kabul etmediği anımsatılarak, sözleşme sürecinde, ''tüm iyi niyetli ve yapıcı'' tutumlarına karşın, kritik bir aşamaya gelmiş olunduğu aktarıldı.
Türk Telekom yönetimi olarak, şartları zorlayarak ve bütün imkanları kullanarak, sendika yönetimine bütçe dahilinde mümkün olabilecek en iyi nihai teklifi sundukları belirtilen açıklamada, bunu yaparken, aynı zamanda teklifte çalışanların mutluluğunun ve şirketteki iç huzurun gözetilmesinin de hedeflendiği ifade edildi.
Açıklamada, şunlar kaydedildi: ''Bugüne kadar geldiğimiz tüm noktaları sizler aracılığıyla çalışanlarımız ve kamuoyuyla paylaşmaya özen gösterdik.
2007 Mayıs ayında başladığımız görüşmelerde, 14 Eylül 2007 tarihinde Grev Kararı asıldıktan sonra, davetimiz üzerine Türk Telekom yönetimi ve Haber-İş Sendikası yönetimi, 11 Ekim 2007 Perşembe günü, Ulaştırma Bakanımız Sayın Binali Yıldırım'ın da katıldığı bir toplantıda bir araya geldi. Toplantıda anlaşmazlık konusu olan maddeler müzakere edildi ve Türk Telekom'un gelebileceği en son pozisyonu belirlemek için, anlaşma sağlanamayan maddeler üzerinden tek tek geçildi. Uyuşmazlık konusu maddelerin birçoğunda önemli iyileştirmeler öngören nihai teklifimizi sendika yönetimine sunduk.
15 Ekim Pazartesi günü sendika yönetiminin teklifimize olumlu yaklaşmadığını üzülerek öğrenmiş bulunuyoruz. Son geldiğimiz noktada nihai teklifimiz ile ilgili detayları ve yapmış olduğumuz iyileştirmeleri bir kez daha hatırlatmak isteriz:
Mevcut durumda toplu sözleşmeye tabi çalışanlarımızın ortalama ücreti piyasa ortalamalarının yüzde 59 üzerindedir. Bu rakam dünyanın önde gelen bağımsız araştırma şirketi tarafından, ülkemizde kamu ve özel sektör şirketlerinin benzer pozisyonlardaki elemanlarına ödenen ücretler baz alınarak gerçekleştirilmiştir. Buna rağmen şartlar zorlanarak ilk yıl için yüzde 10 artış, ve toplu sözleşmenin ikinci yılında ise birinci ve ikinci altı ayda yine yüzde 4'er ücret artışı içeren teklifte bulunulmuştur.
''DURUMU ÜZÜNTÜYLE KARŞILIYORUZ''
Ayrıca, yasal zorunluluk olmamasına rağmen, özelleştirme öncesi dönemden kalan mevcut 112 günlük ikramiye uygulamasının aynı şekilde devam etmesi teklif edilmiştir.
Şirket içindeki düşük ücretlerin yüksek ücret alanlarla aynı seviyeye getirilmesi hedeflenmektedir. Bu teklif aynı unvanda ve aynı kıdemde görev yapanlar arasındaki ücret farklılığının, kademeli olarak düzeltilmesini de içermektedir.
Bu düzeltme ile ilgili, 25 milyon YTL'lik ilave bir bütçenin ayrılması ve ücret farklılığının bu bütçe kullanılarak 2008 yılı içinde kademeli bir şekilde giderilmesi önerilerimiz arasında bulunmaktadır.Haber-İş Sendikası Yönetimi, önemli iyileştirmeler içeren son paketimizi de reddetmiştir. Bu durumda Türk Telekom Yönetimi olarak yapılacak başkaca bir yaklaşımın kalmadığından hareketle, gelinen noktayı gerek çalışanlar ve gerekse medya yoluyla kamuoyu ile paylaşma ihtiyacı duymuş bulunuyoruz.
Basınımızın ve kamuoyunun yakından takip ettiği üzere, Türk Telekom yönetimi, muhtemel bir grevin şirketimize ve çalışanlarımıza getireceği zararı göz önüne alarak, her zaman tarafların sağduyusuna olan inancını ortaya koymuş ve böylesi bir noktaya gelinmemesi konusunda bugüne kadar elinden gelen gayreti göstermiştir. Çalışanlarımızın refahının sürekliliği ve şirketimizdeki iş barışının devamlılığının gözetilmesi açısından bu durumu üzüntüyle karşılıyoruz.
Çalışanlarımız yasal haklarına ve kararlarına saygı duyuyoruz. Kamuoyunun önemle üzerinde durduğu konunun grev durumunda yaşanabilecek aksaklıklar olduğunun bilincindeyiz. Özellikle kamu sağlığı ve güvenliği konularında şirketimiz üzerine düşen hassas görevi bugüne kadar olduğu gibi layıkıyla yerine getirebilmek için elinden geleni yapmaktadır. Hizmetlerimizin kesintisiz bir şekilde devam etmesi ve grevin muhtemel olumsuz etkilerinin en aza indirilmesi için de gereken yapılacaktır.''Gece geç saatlere kadar süren pazarlıklarda anlaşma sağlanamaması üzerine Türkiye Haber-İş Sendikasına üye 25 bin 680 işçi greve çıkmış, sendika üyeleri, sabah saatlerinde iş yerlerine giderek binaların girişlerine ''Bu iş yerinde grev var'' yazılı pankartları asmışlardı.
DOANY: SENDİKAYA ÇOK İYİ BİR TEKLİF VERDİK
Türk Telekom Yönetim Kurulu Başkanı Paul Doany, Türk Telekom'un çalışanlarına çok iyi oranlarda ücretler ödediğini savunarak, ''Bu nedenle sendikaya çok iyi bir teklif verdiğimizi düşünüyoruz'' dedi.
Doany görüşmelerin ardından gazetecilere yaptığı açıklamada, Haber-İş Sendikası yetkilileriyle toplu iş sözleşmesi konusunda anlaşmaya varamadıklarını bildirdi.
Son 2 haftadır Türk Telekom'da grev olmayacağı yönünde açıklamalar yaptıklarını hatırlatan Doany, görüşmeler sonucunda bunun gerçekleşmediğini ve üzgün olduklarını kaydetti.
Türk Telekom'un çalışanlarına çok iyi oranlarda ücret ödediğini, ücretlerin piyasa koşullarının üzerinde olduğunu ifade eden Doany, şöyle devam etti:
''Bu nedenle sendikaya çok iyi bir teklif verdiğimizi düşünüyoruz. Enflasyon oranı 2007'de yüzde 8 olmasına rağmen biz yüzde 10 teklif ettik. İkinci yıl için de yüzde 4 4 verdik. Ancak anlaşma sağlayamadık. Ücretler konusunda hayal kırıklığına uğradık. Sayıları 5-6 bini bulan tekniker, teknisyen ve teknisyen yardımcılarının ücretlerinde de iyileştirme teklif ettik ama anlaşamadık.
Grevin çok uzun sürmeyeceğini, kısa zamanda bir karara varılacağını ya da hakem aracılığıyla çözüleceğini düşünüyoruz. Umudumuzu henüz kaybetmedik.''
TÜRK TELEKOM'UN BİLİNMEYEN NUMARALARI YANIT VERMİYOR
Türk Telekom'da başlayan grev sonrası hizmetler verilemiyor. Müşteri hizmetleri telefonlara bakıyor ancak hizmet veremiyor, 11811 numaralı bilinmeyen numaralar servisi ise çalışmıyor.
Türk Telekom ve Haber-İş Sendikası arasında gerçekleştirilen toplu iş sözleşmelerinde anlaşmaya varılamaması sonrası Türk Telekom'un 25 bin 680 işçisi greve başladı. "Bu iş yerinde grev vardır" tabelası asılan Türk Telekom müdürlüklerinde hizmet verilmiyor.
CALL CENTER İŞLEM YAPMIYOR
Türk Telekom'un 4441 444 numaralı müşteri hizmetleri telefonu da çalışmıyor. Telefona bakan müşteri hizmetler yetkilileri hiçbir işlem yapmıyor. Sadece arayan vatandaşları grev hakkında bilgilendirmek için açıklama yapıyor.
Şu anda sistemde bilgi kontorolü yapdıklarını, bilgi sistemlerinin hata verdiğini söyleyen müşteri hizmetleri yetkilileri, bugün itibariyle belirsiz süreyle işlem yapayacaklarını söylüyor. Call Center görevlisi işlem yapmak isteyen abonelere, "Hiçbir işlem yapamıyoruz. Sistemde güncelleme var ve grev kararı nedeniyle bildirimde bulunamıyoruz. Arayan müşterilere bilgi aktarmak için telefonlara bakıyoruz" yanıtı veriliyor.
(AJANSLAR)
Yayın tarihi: 16 Ekim 2007, Salı
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/10/16//haber,7D0DD82325194CA6A61E2F2B04BD4048.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2007, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.