kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 30 Ağustos 2007, Perşembe
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

Paralar 'marka'ya aktı ikinci ev bedavaya çıktı

MENEKŞE ATASELİM
2005'te patlayan markalı konut projeleri konut ihtiyacına cevap vermenin ötesinde yatırımcısına ciddi kâr ettirdi. Konutların çoğu yaklaşık iki yılda yaptığı primle ikinci bir evin parasını çıkardı..
Türkiye'de gayrimenkul sektörünün büyük yükselişe geçtiği 2005 yılında pek çok inşaat firması yeni konut projelerine başladı. İstanbul'dan ateşlenen fitil bugün Eskişehir, Bursa, İzmir gibi şehirlere ve Bodrum gibi yazlık beldelere de sıçradı. Ancak, İstanbul içinde bulunduğumuz dönemde bundan iki yıl önce temeli atılan konutların teslimine sahne oluyor.

Hem ihtiyaç hem yatırım
GYODER'in (Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Derneği) hazırladığı konut kredileri araştırma raporuna göre, Türkiye'nin 2015'e kadar konut ihtiyacının 8 milyonu bulması öngörülüyor. Ancak inşa edilen binlerce yeni konut bu ihtiyaca cevap vermekle birlikte büyük ölçüde de yatırım amaçlı satın alınıyor. Çünkü, yavaş yavaş tamamlanmaya başlayan projeler sahiplerine teslim edilirken evlerin fiyatları da geçen zamanla birlikte artışa geçiyor. Bir projenin tamamlanması için ortalama 2 yıl bekleyen ev sahiplerinin yüzü de konutları prim yaptıkça gülüyor.

Bir ev daha alınıyor
Öyle ki, inşaatına iki yıl önce eylül ayında başlanan ve 2005 furyasının ilk meyvelerinden olan Dündar İnşaat'ın Incity projesinde yer alan 170 metrekarelik bir daire, bugün itibarıyla sahibine 140 bin dolar kazandırıyor. Kozyatağı'ndaki proje satışa ilk çıktığında fiyatı 355 bin dolardı. Takvimler Ağustos 2007'yi gösterirken aynı konutun değeri 495 bin doları buldu. Bu durumda, dairenin sahibi iki yılda 140 bin dolar kâr etmiş, başka bir deyişle orta sınıfa hitap eden projelerden 140 bin dolara bir başka ev daha satın alabilecek kadar para kazanmış oluyor.

Marka faktörü fiyat artırıyor
Ancak, her proje ve her daire yatırımcısına aynı oranda kazandırmıyor. Bunun için projenin konumu, hitap ettiği hedef kitle gibi çok belirleyici pek çok faktör söz konusu. Buna rağmen inşa edilen markalı konut projelerinin çoğu satışa çıktığı tarihten itibaren teslim aşamasına kadar ortalama yüzde 30 oranında prim yapıyor. Uzmanlar, bu hızlı değer artışını inşa edilen projelerin 'markası'na bağlıyor. Yapılan değerlendirmelere göre, İstanbul'daki diğer konutlar 2005'teki rüzgarın ardından bugün o dönemle aynı oranda değer kazanmıyor. Ancak gayrimenkule yatırım her zaman kar ettirecek bir kazanç kapısı olarak nitelendiriliyor.
Haberin fotoğrafları