Panama Kanalı'nı Türk zincirleri trafiğe açıyor
Kastamonu'daki Zintaş şirketinin ürettiği zincirler, Türk ve Fransız ordularından Atlantik Okyanusu ile Pasifik Okyanusu'nu birbirine bağlayan Panama Kanalı'na kadar pek çok yerde kullanılıyor..
İLİŞKİLİ HABERLER
Panama Kanalı'nı Türk zincirleri trafiğe açıyor
Kastamonu'ndan aktaracağımız 2 başarı hikâyesi, yoktan var etmeyi anlatıyor. İki girişimci de işlerinde en iyiler. Kablarına sığamıyorlar. Yurtdışı pazarlara açılmanın peşindeler. Ve bunu yaparken de pek rastlanmayacak bir girişimcilik örneği veriyorlar. Okuyunca bana hak vereceksiniz. Bu hikâyelerden birinin aktörü, Hüseyin Avni Üster. Zintaş Kastamonu Zincir Sanayi ve Ticaret A.Ş.'nin Yönetim Kurulu Başkanı. 1947 doğumlu. Dereden türbinle elektriğin kısmen sağlandığı, 'Daday lambası' ile aydınlanıldığı bir dönemin çocuğu. Babası Mehmet Üster, susamdan helva ve tahin işi ile uğraşmaktadır. O, Kastamonu'nun Helvacı Hacı Beyi'dir. 1961 yılında vefat ettiğinde, işin yönetimini ablasının beyi üstlenir.
TIFIL DELİKANLIDAN MARKA ŞİRKET
Hüseyin Avni Üster ise, okuyup inşaat yüksek mühendisi olmuştur. 1972 yılındaYol Su Elektrik'te (YSE) yol işleri şefi olarak göreve başlar. Ancak esnaf çocuğu Üster, maaşla geçinememektedir. Ayrılır. 27 sene müteaahitlik yapar. Onlarca yol inşaatı gerçekleştirir. Zincir işiyle tanışması da işte bu yol inşaatlarından birinde olur. Hüseyin Avni Üster'den dinleyelim: "Türkiye'nin en büyük patlatmasını ben yaptım. 1976 yılının şubat ayında yol açmak ve taş malzeme ihtiyacını temin için 50 ton dinamiti Ödemiş Deresi'nde patlattık. Küçük çaplı bir zelzele oldu. Bu sırada, dozerin tekeri olduğu yere gömüldü. Dozeri çıkartacak zincir bulamadık. En büyük zincir 15 milimetre kalınlığındaydı. 'Sen yap' dediler." Üster, yapar da. Ülkenin 70 cent'e muhtaç olduğu dönemlerde, kendi ifadesiyle 26-27 yaşında 'tıfıl' bir delikanlıyken, Sanayi Kalkınma Bankası'ndan 4 milyon marklık kredi sağlayarak kurar fabrikasını. İlk üretim 1979 yılında yapılır. Bugün 3 milimetreden 90 milimetre kalınlığa kadar zincir yapıyor. Yılda 3 bin 700 ton zincir yapma kapasitesi bulunuyor. "Üretim aralığı bakımından dünyada 5'inciyiz" diyen Hüseyin Avni Üster, 49 kişinin çalıştığı fabrikasında Türk ordusu için ürettiği ağır yük araçlarında kullanılan özel patinaj zinciri nedeniyle dönemin 1. Ordu Komutanı Orgeneral Atilla Ateş imzalı teşekkür mektubunu gururla gösteriyor.
KİLOSU 7 DOLARDAN 20 TON ZİNCİR
Zincirlerinin safari araçlarında da Panama Kanalı'nda da kullanıldığını anlatan Üster, şu bilgiyi verdi: "Panama Kanalı'nın kapakları zincirle açılır. Çelik halatta uzama meydana geldiği için zincir kullanılır. Bu tip zincirlerin üreticileri belli. Kendini ispatlamış firmalar var. Bize bir sipariş yoktu ama 100 ton test yüküne sahip zincir yapıp geçen yıl Panama'ya gönderdik. Sınavı geçtik, şu anda zincirlerimiz Panama Kanalı'nda çalışıyor. Kilosu 7 dolardan 1.4 milyon dolar tutarında 20 ton zincir yolladık. Fransız Savunma Bakanlığı'nın 640 takım ağır tank taşıyıcıları ile ilgili açtığı ihaleyle, Fransız Ordusu'na 1.7 milyon dolarlık zincir verdik. Kar zincirimiz, Afrika'da çamur zinciri olarak kullanılıyor."
İLİŞKİLİ HABERLER
Panama Kanalı'nı Türk zincirleri trafiğe açıyor
Yayın tarihi: 14 Ağustos 2007, Salı
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/08/14//haber,6C77FDC34E24462C8D09AED7DFC6BA80.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2007, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.