Geçen hafta sektörün iki önemli ismi ile ayrı ayrı görüşme fırsatı buldum. Tabii ki konumuz motosikletti. Motosikletin son 1,5 yıl içerisinde yaşadığı sıkıntılar ve buna çare yaratacak çözümler üzerine sohbet ettik. Aslında bu kadar çok konuşulmasına ve seçimlere bir buçuk ay kalmasına rağmen, devletin 2,5 milyon motosikletli seçmeni az da olsa düşünerek bir güzellik yapması çok hoş olurdu. Neyse, genel konuşmalarımızda daha çok motosikletin çevreye olan katkıları üzerine odaklaşırken; tabii ki çevrenin dışında günlük kullanımda bizlere, yani kullanıcılara olan faydaları üzerine de konuştuk. Avrupa ve dünyanın birçok ülkesinde ulaşım amacı ile kullanılan motosiklet, aynı zamanda çevreci bir araç. Ağırlığının az olması nedeniyle yolları bozmaması ve trafik sorunu olan yerlerde trafiği rahatlatıcı etkisi sebebiyle, tercih ve teşvik ediliyor. Bugün motosiklet Türkiye için bir gereklilik halini almıştır. Özellikle pazarın yüzde 90- 95'lik kısmının kullandığı motor hacmi 250 cc ve altında olan motosikletler, dar gelirli vatandaşlarımızın asli ulaşım aracı haline gelirken, ticarette de en büyük destekçisi... Hayatını kuryecilik, paket servis ve küçük ölçekli iş yerlerinde iş taşımaları yaparak kazanan insanlar için motosiklet bir lüks değil. Bu konuyla ilgili olarak MOTED (Motosiklek Endüstri Derneği) başkanı Ferruh Tanay, sektörün büyümesi için devletin bazı teşvikler de bulunması gerektiğini söylerken, ticari kullanım ile ilgili olarak da eğer otomobilde böyle bir durum varsa, bunun motosiklette de uygulanması gerektiğini belirtiyor. Konu ile ilgili Emok (Enduro Motosiklek Klubü) başkanı Erem Yücel ise devletin ticari araç kullanımda yaptığı gibi, hem sektörü teşvik edecek hem de motosikletin avantajları ile çevreye olan katkısından dolayı (trafik-yakıt-zamankirlilik) destek vermesi gerektiğini söyledi. Motosikleti KOBİ' ler, esnaf ve sanatkârlar ticari olarak kullanıyor. Ama teşvik edilirse, birçok aracın anlamsız ve fuzuli olarak trafiğe çıkması engellenir. Böylece birçok yerde trafiği rahatlatan formül elde edilmiş olur. Böylece motosikletin hem çevreci ve hem de ekonomik olması, yakıt ithalatından gelen cari açığı kapatmakta da avantaj sağlanır. Maliye Bakanlığı seçim öncesi böyle bir güzellik yapar mı bilmem ama eğer yapmazsa, umarım yeni dönemde gelecek yeni bir bakan buna ön ayak olur.
Bugünkü Tüm Yazıları
Devlet vergiyi bir düşürse...
Yayın tarihi: 16 Haziran 2007, Cumartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/06/16/ct/haber,ECB58859B01146F5BFA97A6FF4E10984.html
Tüm hakları saklıdır.