ABD firmaları: Satın alma tercihinde radarda yoksunuz
Amerikalı firmalar arasında beş sektörde Türkler'in rekabet şansı üzerine yapılan araştırmada, "Satın alma tercihimizde Türk malları radar dışı" yorumu yapıldı. Türk şirketlerinin "daha saldırgan olması" tavsiyesi yapıldı.
Türkiye-ABD 3. Ekonomik Ortaklık Komisyonu Toplantısı'nda Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), ABD Ticaret Odası ve ABD Kalkınma Ajansı'nın ortaklaşa hazırladığı Türkiye'den ABD Pazarına Giriş Rehberi El Kitabı'nın tanıtımı dün yapıldı. ABD'li Firmaların Gözüyle ABD Pazarında Türk Yazılım, Mobilya, Otomobil Parçaları, Mermer-Doğal Taş ve Aydınlatma Ürünleri başlıklı bir araştırmanın sonuçlarına da kitapta yer verildi. Söz konusu her bir sektörde ABD'de lider veya Türkiye'de de faaliyet gösteren 15'er firmayla yapılan araştırmaya katılanlar, "Bazı olgularda Türkiye'nin satın alma düşüncelerinde görünmez veya radar dışı dahi olduğunu" söylediler. ABD Dışişleri Bakanlığı Ekonomiden Sorumlu Müsteşar Yardımcısı Dan Sullivan, TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, ABD Büyükelçisi Ross Wilson ile ABD Ticaret Odası Temsilcisi Kristal Alley'in katılımıyla gerçekleşen toplantıda tanıtılan kitapta, ABD pazarına girmek isteyen Türk firmaları için iş görüşmelerinde nasıl davranmaları gerektiğinden, bilgi alabilecekleri ve bağlantı kurabilecekleri kurumlara kadar kaynak bilgiler aktarıldı. Türk sanayisinin ABD pazarı için daha saldırgan olması, promosyon kampanyaları yapması ve sektörlere özgü forumlara katılması gerektiğini katılımcılar dile getirdi.
ELVERİŞLİ
DEĞİLİZ Beş sektör için yapılan araştırmada tespit edilen bir ortak sonuçta katılımcıların "ABD pazarının Türk firmaları için her zaman en elverişli pazar olmadığını" belirtmesi oldu. Avrupa'nın Türkiye için ABD'ye göre daha doğal bir eşleşme alanı olduğu belirtildi. ABD ve Türkiye arasındaki standartlar ile pazar tercihi farklarının Avrupa ile Türkiye arasında bulunmadığı dile getirildi. KOBİ'lerin doğrudan gelmek yerine daha büyük Türk firmalarıyla ortaklığa odaklanması katılımcılar tarafından dile getirildi. Araştırmada her bir sektör için ABD'li firmaların yorumları ise şunlar:
* OTOMOTIV PARÇALARI: Meksika ve Kanada, ABD pazarıyla bütünleşti. Başta KOBİ'ler, Türk firmalarının günümüz parça pazarında rekabetçi olmaları için gereken ölçek ekonomisini başarmaları güç. Türkiye'deki araç platformları ABD'dekilerden farklı. Sektöre ABD pazarı için yön vermek muhtemelen önemli yatırım gerektirir. Türk otomotiv parça imalatçıları ABD pazarı için uygun değil ama Avrupa kadar kaliteli üretim yaptıkları ününe sahipler.
* YAZILIM: Türkiye'de faaliyet gösteren ABD'liler sektörden memnun ama ABD'de görüşülenler, Türkiye'nin sanayi içinde görülmez olduğunu söylüyor. Türkiye, yüksek maliyetli üretim bölgesi olarak görülüyor. Bilgi teknoloji alanında Türkiye'nin yetenekleriyle ilgili bilgi bulunmuyor. A.T Kearney sektör araştırmasına göre Türkiye personel becerisi ve mevcudiyetinden 3 üzerinden 0.91 puan aldı.
* MERMER, DOĞAL TAŞ: Türkiye, ABD'de iyi bilenin bir tedarikçi. Türk traverten blokları, kiremitleri ve plakaları kaliteli ve rekabetçi fiyatlı bulunuyor. Ancak Türk tedarikçileri alıcı uyarılarını dinlemeyerek, güvenilirlilik konusunda kaygı yaratıyor. ABD pazarı 12X12 ve 16X16 boyutlu kiremitleri tercih ederken, Türk üreticiler farklı boyut satma tercihiyle pazar uyumsuzluğu yaratıyor.
* MOBİLYA: ABD'de görüşülenler arasında İstikbal markası dışında, Türk mobilya tedarikçileri ve ürünlerinden haberdar olan yok. Türk mobilya sektörü, ABD tarafından bakıldığında küresel oyuncu olarak algılanmıyor. Ancak Türkiye, döşeme, yatak üretimi ve perdelik kumaş konusunda tanınıyor. Çinli rakipleri dikkate alındığında Türk mobilyacıların ABD'de rekabette zayıf kalacağı düşünülüyor.
* AYDINLATMA: Ampul hariç ürünlerin ele alındığı bu sektörde, Türkiye ABD'de tanınmıyor. Bu sektörden ABD'li firma temsilcileri ticari fuarlarda Türk ürünleri ve firmalarıyla karşılaştıklarını hatırlamadıklarını belirtti.