Ankara Ticaret Odası (ATO) Başkanı Sinan Aygün, bazı bankaların, ''limit aşım ücreti'', ''yıllık kart ücreti'' ve ''komisyon ücretlerinden'' ciddi ölçüde haksız kazanç elde ettiklerini öne sürerek, bu durumun, tüketici haklarına olduğu kadar ticaret etiğine de aykırı olduğunu bildirdi.
Aygün, yaptığı yazılı açıklamada, Kredi Kartları Yasasına göre, bankaların müşterinin talebi olmadan limit artıramayacaklarını belirterek, yasayı dolaylı yollardan delen bazı bankaların, müşterinin harcama limitini aşmasına göz yumup ardından da ''limit aşım ücreti'' talep ettiklerini belirtti.
Limit
aşımı halinde, aşılan miktara işlem tarihi ile ödeme tarihi arasındaki süre için akdi faiz uygulanabileceğini belirten Aygün, ''Bankalar, akdi faizden başka herhangi bir ücret talep edemezler'' dedi.
Çok sayıda kredi kartı kullanıcısının ekstrelerinde ''limit aşım ücreti'' sürprizi ile karşılaştıklarına işaret eden Aygün, tüketicilere, ''Kredi kartınızın limitini aşmamaya özen gösterin. Aşarsanız da limit aşım ücreti talep eden bankalara itiraz edin. Gerekirse tüketici hakem heyetlerine başvurun'' uyarısında bulundu.
''YENİ FACİAYLA KARŞI KARŞIYA KALINABİLİR''
Aygün, son birkaç aydır kredi kartları konusundaki şikayetlerin yeniden artmaya başladığına dikkat çekti. Kredi kartı borcunu kapatmak için tüketici kredisi çekmek isteyen vatandaşların bu taleplerinin reddedildiğini belirten Aygün, bankaların, borcunu kapatmak isteyen müşterilerine kolaylık göstermemesi durumunda, önümüzdeki aylarda yeni bir kredi kartı faciasıyla karşı karşıya kalınabileceğini ifade etti.
Yıllık enflasyonun yüzde 9.65 olduğu göz önünde tutulduğunda, Merkez Bankası tarafından yüzde 5.63 olarak ilan edilen kredi kartı akdi faiz oranının yüksek olduğunu vurgulayan Aygün, ''Yıllık enflasyonun yüzde 9.65 olduğu bir ekonomide aylık faizin yüzde 5.63 olması tefeciliktir'' görüşünü dile getirdi.Aygün, bazı bankaların yüzde 5.63'ten daha düşük faiz uyguladıklarını belirterek, bankaların akdi faiz oranlarının Merkez Bankasının internet sitesinde düzenli olarak yayınlandığını, tüketicilerin en düşük faizi uygulayan bankaların kredi kartını tercih etmesi gerektiğini ifade etti.
''BANKALAR, HAKSIZ KAZANÇ ELDE EDİYOR''
Aygün, bankaların, ''limit aşım ücreti'', ''yıllık kart ücreti'' ve ''komisyon ücretlerinden'' ciddi ölçüde haksız kazanç elde ettiklerini, bu durumun tüketici haklarına olduğu kadar ticaret etiğine de aykırı olduğunu öne sürdü.
Yıllık kart ücretinin ortalama 25-30 YTL civarında olduğuna dikkat çeken Aygün, Aralık 2006 itibariyle kredi kartı sayısının 32 milyon 433 bine ulaştığı dikkate alındığında, bankaların sadece yıllık kart ücretinden yaklaşık 973 milyon YTL kazanç elde ettiklerini bildirdi.
İtiraz eden kimi müşterilerden kart ücreti alınmadığını vurgulayan Aygün, bunun da uygulamanın keyfiliğini gözler önüne serdiğini belirtti.Aygün, tüketicilerin, yıllık kart ücretini iade etmeyen bankaları tüketici hakem heyetlerine şikayet etmelerini istedi.
''BDDK'NIN, YÖNETMELİK ÇIKARMASINI BEKLİYORUZ''
Vatandaşların bankada açtırdığı hesaplardan da ''hesap işletim ücreti'' kesildiğini belirten Aygün, şunları kaydetti: ''Filmlerde bankalar soyuluyor, ama gerçek hayatta vatandaş soyuluyor. Hesapta paranız yoksa, para yatırdığınız anda hesap işletim ücreti kesiliyor. Kullanmadığınız hesaplarınızı mutlaka kapatın.''
Bir kişinin aynı bankada birden fazla hesabı bulunabildiğini, her hesap için ayrı ücret talep edildiğini belirten Aygün, bazı bankaların hesap işletim ücretinin aylık 5 YTL'yi bulduğunu kaydetti.
Aygün, Türkiye'de 80 milyonun üzerinde hesap bulunduğunu, her ay 5 YTL hesap işletim ücreti kesildiğinde bankaların kasasına giren toplam paranın 4 milyar 800 milyon YTL'ye ulaştığını bildirdi.
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulunun (BDDK) söz konusu keyfi uygulamaları ortadan kaldırmak için yönetmelik hazırlığı içinde olduğunu da kaydeden Aygün, ''BDDK'nın, yasadaki boşlukları kapatan bir yönetmelik çıkarmasını bekliyoruz'' dedi.