|
|
Artık kimse "Ajansa yetişelim" demiyor
Pazar gününün reyting sonuçlarını incelerken tuhaf bir ayrıntı gözüme çarptı. A/B grubu izleyicide ilk 13 programdan 9 tanesi haber bülteniydi. Geriye dönüp, inceledim. Kış aylarına girildiğinden bu yana hafta sonları ana haber bültenleri, onların önüne konulan "Günün İçinden" tarzı ısıtıcı haber programları ve spor bültenleri ilk 10'un içinde ağırlıklı olarak yer almaktaydı. Buradan üç ayrı sonuç çıkarttım. Birincisi; insanlar light haber izlemek istiyor. Bilindiği gibi haftasonu bültenleri, olağanüstü gelişmeler dışında, nispeten hafif konular içeriyor. Yaşam, magazin, sağlık, eğlence konuları öne çıkıyor. Politikacılar bile hafta sonunda kravatsız görüntüleri ile ekrana düşüyor. İkincisi; büyük kentlerdeki trafik sorunu ana haber bültenlerinin reytingini vuruyor. Hafta sonları işten eve dönme telaşı yaşamayan insanlar bültenleri izleyebilecek fırsatı buluyorlar. Üçüncüsü; hafta arası haber bültenleri izleyici bulamayacak kadar erken saatte yayınlanıyor. Özellikle 18.40- 19.00 aralığında başlayan bültenler izleyiciyle buluşamıyor. Bunun yanında daha geç saatlerde başlayan Kanal 1 Ana Haber, Kanal 7 Haber gibi bültenler özellikle haber ihtiyacı duyan A/B grubunda daha fazla izleyici topluyor. Bu durum, kış döneminde majör kanalların habere yaklaşımını değiştireceğe benziyor. Büyük kanallar haber bültenlerini 20.00'ye alıp, prime-time'daki reklam kuşağı sayısını düşürmeyi göze alamayacaklarına göre, bültenlerini ve VTR sürelerini iyice kısaltıp, "konsantre haber" sistemine geçecekler. Ayrıntılı haberi ise haber kanallarına ve daha geç saatte yayına giren minör kanallara terk edecekler. Majör kanalların haberleri de daha "compact" hale gelecek. Haberler, gelişmenin en çarpıcı yüzünü ortaya çıkartan, kısa ama etkileyici efektlerle hazırlanmış videolarla izleyiciye sunulacak. Hatta Kam-spiker dediğimiz, anchor'un okuduğu haber anonsları bile en fazla 10 kelime ile sınırlanacak. Tıpkı canlıların evrim süreci yaşamaları gibi, kullanılmayan uzuvlar yavaşça kaybolacak. Majör kanalların uzun ve ayrıntılı haber bültenleri, yerini kısa haber spotlarına bırakacak. Ana haber bültenlerinin önemini ve süresini azaltan bir başka neden de gelişen iletişim teknolojileriyle birlikte haberin artık günün her saatinde elimizin altında olması. İşyerinde televizyon izleme olanağının artması, internet kullanımının yaygınlaşması, GSM şebekelerinin haber ağlarını geliştirmesi ile izleyici evine zaten gündemden haberdar olarak gelecek. Dedelerimizin diliyle "ajansı dinlemeye" artık ihtiyaç kalmayacak...
|