40 milyon YTL harcadılar, 1 milyon Euro için açmadılar
İzmir-İstanbul arasını 6 saate indirmek için Bandırma-İzmir demiryolunu yenileyen TCDD, güvenlik sertifikasına 1 milyon Euro bulamayınca hattı yolcu trenine açamadı.
Son 56 yılda sadece bin 732 kilometrelik demiryolunun yapıldığı Türkiye'de hükümet, 2 yıl önce İstanbul-Ankara, İstanbul-İzmir ve Ankara- İzmir hatları için hızlı tren projeleri hazırladı. Projenin İstanbul-İzmir ayağında yolcular İstanbul'dan Bandırma'ya deniz otobüsü ile, buradan da trenle İzmir'e götürülecekti. Böylece İstanbul-İzmir arası 5-6 saatte kat edilebilecekti. Bu çerçevede 100 yıl önce Fransızlar tarafından yapılan ve son dönemde sadece yük trenleri tarafından kullanılan Bandırma-İzmir tren yolu hattı 2004 yılında projelendirdi. Ancak bu sırada Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk "hızlandırılmış" treni, 18 Haziran 2004'te Pamukova'da raydan çıktı ve 39 kişi yaşamını yitirdi.
Sertifika
1 milyon euro Bandırma-İzmir hattı projesine ise devam edildi ve son olarak 50 yıl önce değiştirilen 101 kilometrelik hat, tamamen yenilendi. Trenlerin saatte 130 kilometre hız yapabileceği hale getirilen hatta, 60'a yakın hemzemin geçit de tamir edilerek sinyalizasyon sistemi kuruldu. 2005 yılında tamamlanan yenileme çalışmalarında 40 milyon YTL harcandı. Pamukova kazası nedeniyle tedbirli davranan TCDD, önce kendi makine ve statik mühendisleri ile bakanlık bürokratlarından kurduğu Bilim Konseyi'nden yolun güvenliğiyle ilgili görüş istedi. Ancak Konsey, demiryolunun güvenliği konusunda, yetkili bir kuruluştan sertifika alınması gerektiğini bildirdi. Bir araştırma yapan TCDD, bu konuda sadece bir Almanya kuruluşunun sertifika verdiğini belirledi. Bunun üzerine, bu kuruluşla temas kuruldu ve yolun test ettirmek istediğini bildirdi. Alman kuruluşu ise dayanıklılık, rayların esnekliği, taşıyabileceği güç ve trenlerin hangi hızda gidebileceği konularında yapılacak test için 1 milyon Euro fatura çıkardı. TBMM KİT Komisyonu'na başvuran TCDD, hat üzerinde yerel yönetimler tarafından inşa edilmesi gereken hemzemin geçit ve bariyerleri yaptıkları için 10 milyon YTL ekstradan masraf çıktığını öne sürerek test parasının bütçeden karşılanmasını talep etti. KİT Komisyonu buna, "Demiryolunu siz yaptınız. Eğer güveniyorsanız seferlere başlayın" yanıtı verdi ve ödenek çıkarılamayacağını bildirdi. Bu arada Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, 2005 yılında Balıkesir'e yaptıkları ziyaretlerde demiryolunun açılacağı sözünü verdi. Ancak olası bir Pamukova faciasından korkan TCDD, sertifikayı alamadığı için tren yolunu yolcu taşımacılığına açamadı. 40 milyon YTL harcanıp yapılan ama 1 milyon Euro bulunamadığı için yolcu trenlerine açılamayan yol, yine yük trenleri tarafından kullanılıyor. Böylece, yenilenmeden önce sadece 2004 yılında 10 ayrı yük trenin devrildiği yol, şimdi yük trenleri için oldukça güvenli hale geldi.