|
|
|
|
|
Ve gemi batıyor
|
|
Kaş Sualtı Müzesi Uluburun 3'ü niye batırdı? Dünyanın bilinen en eski gemisi Uluburun'un bir kopyası Kaş'ta inşa edildi. Uluburun 3 adlı kopya geminin batığının çok sayıda turistin ilgisini çekmesi bekleniyor
Çılgın Türkler bu kez hayırlısıyla bir gemi batırdı
Dünyanın bilinen en eski gemisi Uluburun'un bir kopyası Kaş'ta inşa edildi. Uluburun 3 adlı kopya geminin batığının çok sayıda turistin ilgisini çekmesi bekleniyor.
Yola çıkmadan önce her şey yolunda mı diye 360 Derece'den Mualla Erkut'u aradım. "Hepimiz çok heyecanlıyız. Dün salimen gemiyi indirdik. Osman, 'Bir de kazasız belasız batırabilirsek rahat bir uyku çekeceğim diyor'," diye cevapladı. Çılgınca değil mi? "Kaş'a gemi batırmaya gidiyorum," dediğimde "Deli misin nesin? Gemi batırmaya giden kaptanı da ilk kez duyuyoruz!" diye hemen herkesten bendeniz de aynı reaksiyonu almıştım. Gerçekten de çılgınca bir işti. Kısacası yeni bir Şu Çılgın Türkler olayı yaşandı Kaş'ta... 360 Derece Tarihi Araştırmalar Grubu'nun bugüne kadar yaptığı diğer işler gibi çılgınca bir olay yaşadık özetle... Uluburun gemisini yaparken olduğu gibi tek başlarına da değillerdi üstelik. Bu kez Kaş'ta tüm toplumumuza örnek olacak bir işbirliği gerçekleşti. Gönüllülük esasıyla tamamlanan bu projede devlet vardı, asker vardı, sivil toplum örgütleri ve yerel yönetim vardı, yöre halkı, ticari kuruluşlar vardı ve hepsinden de önemlisi üniversite ve bilim adamlarımız vardı. Öncelikle bir sivil toplum örgütü olarak bilimsel araştırmalarla uğraşan 360 Derece Tarih Araştırmaları Derneği ve Sualtı Araştırmaları Derneği vardı işin içinde. Ayrıca sırf Kaş Sualtı Arkeo Parkı için kurulan Kaş Deniz Tarihi Araştırmaları Derneği de büyük destek verdi çalışmalara. Bu kuruluşlara bilimsel desteği ve verileri sağlayan ise Ankara Üniversitesi Arkeoloji Bölümü ve başındaki Profesör Hayat Erkanlı'ydı. Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'nın desteği alınmıştı. Denizcilik Müsteşarlığı son derece yapıcı bir şekilde yardımcı olmuştu. Ve hepsinden önemlisi Kaşlılar bu projeye başta Belediye Başkanı Halil Kocaer olmak üzere destek vermişlerdi. Kaş Kaymakamı Hikmet Aydın da selefinin başlattığı projeye sahip çıktı.
GEMİ BATIRMAK NEREDEN ÇIKTI Projeyi anlatmadan önce son yıllarda yaşananları bir kez daha hatırlamakta fayda var. Her şey 360 Derece Grubu'nun dünyanın bilinen en eski gemisinin bir kopyasını yapmasıyla başladı. Kaş Uluburun'da bulunan 3300 yıllık batık geminin yeni bir kopyası, üstelik de o günkü teknikle yapıldı. Yüzüp yüzemeyeceği bile tartışılan Uluburun II, inanılmaz bir performans gösterdi. Önce İstanbul'a geldi, Sonra Akdeniz ve ardından ver elini Kıbrıs... Kıbrıs yolculuğu sırasında ciddi bir fırtınayla da üç gün üç gece boğuşmak zorunda kaldılar. Bu ilkel gemi, bütün sıkıntıları atlattığı yetmezmiş gibi, kendisine eşlik eden ve bozulan motoru da uzunca bir süre çekmek zorunda kaldı. Uluburun II adı verilen geminin Kıbrıs dönüşü Kaş'a gelişi büyük heyecan yarattı. Ve yerel yetkililer, "Bu gemi buranın tarihini yansıtıyor, onun için de buradan ayrılmasını istemiyoruz," dediler. Sonunda iki aşamalı bir proje ortaya çıktı. İlk proje Türkiye'nin ilk sualtı arkeo-parkının inşaasıydı. İkincisi proje ise Kaş'ta binalarından rıhtımına kadar her şeyi ile antika bir liman yapılarak Uluburun II'nin de orada teşhir edilmesiydi. Önce Uluburun II'nin birebir eşi Uluburun III, dört ay gibi inanılmaz bir sürede Kaş'ta inşa edildi. Tüm bu çalışmalara ciddi sayıda gönüllü en ufak bir menfaat gözetmeden katkıda bulundu. Denize indirilen tekne bir süre suda teşhir edildi ve büyük ilgi gördü. Sonra Uluburun III, 20 metre derinliği olan Limanağzı Bölgesi'ne götürülerek batırıldı. Batan teknenin hemen yanına ise ilk bulunan tarihi geminin kalıntılarının birebir kopyası yerleştirildi. Kaş Sualtı Arkeo-Parkı dalışa hazırdı. Artık Kaş'a gelenler ileride daha da zenginleştirilecek olan bir bölgede tarihe dalış yapacaklar. Batık bir geminin ambarına girmek, gerçek bir kalıntının kopyasının üzerinde yüzmek gerçekten de çok heyecan verici olmalı. Projenin 13 sualtı dalış merkezi ile Türkiye'nin en aktif dalış noktalarından biri olan Kaş'a bu konuda da büyük bir hareket getirmesi bekleniyor.
ANTİKA LİMAN Şu anda Bodrum'da sergilenen ve büyük ilgi gören Uluburun II ise önce İstanbul'a götürülecek ve daha sonra antika limanın tamamlanmasından sonra Kaş'a getirilerek canlı müzenin bir parçası olacak. Çeşme ve Urla'da ortaya çıkarılan en eski liman kalıntılarına uygun olarak inşa edilecek olan Kaş Antika Limanı ile ilgili çalışmaların bilimsel denetimini ise tüm projede olduğu gibi Ankara Üniversitesi ve Profesör Hayat Erkanlı gerçekleştirecek. İzmir'deki kazı çalışmalarını da halen Profesör Erkanlı başkanlığındaki bir ekip gerçekleştiriyor. Yapılacak olan antika limandaki binalarda o devrin limanlarında bulunan tüm etkinlikler yaşatılacak. Tasarıda yelken bezi dokuyan bir atölye de yer alacak. Antika liman çalışmasının bir yıl sürmesi ve önümüzdeki yıl Cumhuriyet Bayramı'nda hizmete açılması öngörülüyor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|