SMS: AY yaz boşluk bırak mesajını yaz 4122'ye gönder
Dünya liginde oynayan şirket
Türkiye Şişe ve Cam Fabrikaları'nın hikâyesini dinleyince ve ortaya çıkan sonuca bakınca, ülkemizden dünya liginde oynayan şirketlerin çıkabileceğini, dünya markalarının yaratılabileceğini görüyor insan. Ekonomi Müdürümüz Cüneyt Toros ve Yavuz Barlas ile camdaki başarı hikâyesini Türkiye Şişe ve Cam Fabrikaları'nın Levent'te İş Bankası ile yan yana olan gökdeleninde dinledik. Başta Yönetim Kurulu Başkanı ve aynı zamanda İş Bankası Yönetim Kurulu Başkanı olan AhmetKırman, Genel Müdür DoğanArıkan, Düzcam Grup Başkanı AlevYaraman, Cam Ev Eşyası Grup Başkanı GülsümAzeri, Kimyasallar Grup Başkanı AteşKut ve Cam Ambalaj Grup Başkanı TeomanYenigün'ün anlatıklarından ve sorduğumuz sorulara aldığımız yanıtlardan ortaya çıkan başarı hikayesinin altı çizilebilecek noktaları şöyle sıralanabilir: * Cam üretimi makro ekonomi ile çok paralel gidiyor. Çünkü inşaattan otomotive, beyaz eşyadan seracılığa kadar farklı alanlara üretim yapıyor ve ekonominin büyümesiyle bire bir ilişkili bir süreç. Şu anda Cam Grubu'nun 800 bin ton olan kapasitesi yatırımlarla 500 bin ton artırılıyor ve 1.3 milyon tona çıkarılıyor. Şişe ve Cam'ın 2008-2009'dakidüzcamtalebibeklentisi1.3milyonton.Buhızlıartış,aynızamandapozitifveyüksekbirekonomikbüyümebeklentisiniyansıtıyor. * Şu anda devamedenyatırımlarıntoplammaliyeti550milyondolar. Camı üreten her bir fırının maliyeti 60 milyon dolar. Yakında temeli atılan Bursa Yenişehir'deki üretim hattında ilk kez iki fırın birden devreye alınacak. Burada aynı zamanda kaplama cam denilen ısıcam üretimine başlanacak. Bu cam, normal camlardaki enerji kaybını yarı yarıya azaltıyor. Mevcutbinalardaısıcamkullanılsaydıyılda1milyardolarlıkenerjitasarrufedilmişolacaktı. * Camın üretildiği fırınların ömrü 6-14 yıl arasında değişiyor. Bir fırın yakıldığında bir daha hiç söndürülmüyor. Yani üretim 365 gün 24 saat devam ediyor. Boş kapasite doğsa bile, üretim bandındaki camlar kırılarak yeniden prosesden geçiriliyor. Çünkü fırının yeniden devreye girmesi bir yıllık zaman alıyor. ŞişeCamyatırımlarınıyaparkenkenditeknolojisinikendisiyaratıyor. * Şişe ve Cam Grubu, dünyada rekabet ettiği diğer büyük üreticiler gibi, ev eşyasında seramik ve çelik alanına girmemiş, sadece cam ürünlerine konsantre olmuş. Bu alanda 10 bin çeşit ürün yapıyor. 3 bin kalıp var. 110ülkeye,5kıtayaihracatgerçekleştiriyor.2milyardolarlıkcironundörttebiriyani500milyondolarıdışsatımdangeliyor. * Şişe ve Cam Grubu üretimi 41 şirkete ait 55 fabrikada yapıyor. Yurtiçindeki fabrikaları ağırlıklı olarak Kırklareli, Eskişehir ve Mersin'de. Yurtdışındakiler ise Rusya, Bulgaristan, Gürcistan, Mısır, İtalya ve Almanya'da. Toplam çalışan sayısı 15.129. Çalışan başına ortalama maliyet yıllık 25 bin dolar. Fabrikalarının 9'u yurtdışında faaliyet gösteriyor. * Şişe Cam Grubu'nda herüçgündeikiyeniürünçıkarılıyor.15gündebirtemelatılıyor.Grupsadececamüretimindekalırkenaynızamandadikeybirentegrasyonagitmiş. Düz cam, cam ev eşyası, cam ambalaj, soda ve krom gibi faaliyette bulunduğu her sektörde dünya sıralamasına girmiş, her sektörde tanınıyor ve sözü dinleniyor. SodasanayisindeAvrupaikincisi,kromdailküçte,cameveşyasındadünyaüçüncüsü. Bu alanda kendisine dünya birincisi olma hedefini de koyuyor.
İlküçteoynayacakşirket Sohbetin sonunda Yönetim Kurulu Başkanı AhmetKırman sözü bağlıyor: "ŞişeCamİşBankası'nınençokönemverdiğiveenbüyükyatırımı.Dünyaçapındamarkaolmanındaenbüyükörneklerindenbiri.Çeşitliülkelereyatırımyaparakhissedarlarımızadeğeryaratmakistiyoruz.Dünyadailküçteoynayacakbirşirket." Kuruluş talimatını 1935'te Türkiye'nin de kurucusu Atatürk verince, arkasında da İş Bankası gibi finansal kuruluş olunca, ülkede ve bölgede liderlik vizyonuna sahip, dünyaligindeoynayanveilküçegirenbirşirketTürkiye'dendeçıkabiliyor. Demek ki, ortamını yaratınca ve en önemlisi de finansman kaynaklarını güçlü tutunca oluyor.
Sonuç "Kazanmakisteyeninharcamasıgerekir."LatinSözü