Dünya liginde oynayan şirket
Türkiye Şişe ve Cam Fabrikaları'nın hikâyesini dinleyince ve ortaya çıkan sonuca bakınca, ülkemizden dünya liginde oynayan şirketlerin çıkabileceğini, dünya markalarının yaratılabileceğini görüyor insan. Ekonomi Müdürümüz Cüneyt Toros ve Yavuz Barlas ile camdaki başarı hikâyesini Türkiye Şişe ve Cam Fabrikaları'nın Levent'te İş Bankası ile yan yana olan gökdeleninde dinledik. Başta Yönetim Kurulu Başkanı ve aynı zamanda İş Bankası Yönetim Kurulu Başkanı olan Ahmet Kırman, Genel Müdür Doğan Arıkan, Düzcam Grup Başkanı Alev Yaraman, Cam Ev Eşyası Grup Başkanı Gülsüm Azeri, Kimyasallar Grup Başkanı Ateş Kut ve Cam Ambalaj Grup Başkanı Teoman Yenigün'ün anlatıklarından ve sorduğumuz sorulara aldığımız yanıtlardan ortaya çıkan başarı hikayesinin altı çizilebilecek noktaları şöyle sıralanabilir: * Cam üretimi makro ekonomi ile çok paralel gidiyor. Çünkü inşaattan otomotive, beyaz eşyadan seracılığa kadar farklı alanlara üretim yapıyor ve ekonominin büyümesiyle bire bir ilişkili bir süreç. Şu anda Cam Grubu'nun 800 bin ton olan kapasitesi yatırımlarla 500 bin ton artırılıyor ve 1.3 milyon tona çıkarılıyor. Şişe ve Cam'ın 2008-2009'daki düzcam talebi beklentisi 1.3 milyon ton. Bu hızlı artış, aynı zamanda pozitif ve yüksek bir ekonomik büyüme beklentisini yansıtıyor. * Şu anda devam eden yatırımların toplam maliyeti 550 milyon dolar. Camı üreten her bir fırının maliyeti 60 milyon dolar. Yakında temeli atılan Bursa Yenişehir'deki üretim hattında ilk kez iki fırın birden devreye alınacak. Burada aynı zamanda kaplama cam denilen ısıcam üretimine başlanacak. Bu cam, normal camlardaki enerji kaybını yarı yarıya azaltıyor. Mevcut binalarda ısıcam kullanılsaydı yılda 1 milyar dolarlık enerji tasarruf edilmiş olacaktı. * Camın üretildiği fırınların ömrü 6-14 yıl arasında değişiyor. Bir fırın yakıldığında bir daha hiç söndürülmüyor. Yani üretim 365 gün 24 saat devam ediyor. Boş kapasite doğsa bile, üretim bandındaki camlar kırılarak yeniden prosesden geçiriliyor. Çünkü fırının yeniden devreye girmesi bir yıllık zaman alıyor. Şişe Cam yatırımlarını yaparken kendi teknolojisini kendisi yaratıyor. * Şişe ve Cam Grubu, dünyada rekabet ettiği diğer büyük üreticiler gibi, ev eşyasında seramik ve çelik alanına girmemiş, sadece cam ürünlerine konsantre olmuş. Bu alanda 10 bin çeşit ürün yapıyor. 3 bin kalıp var. 110 ülkeye, 5 kıtaya ihracat gerçekleştiriyor. 2 milyar dolarlık cironun dörtte biri yani 500 milyon doları dış satımdan geliyor. * Şişe ve Cam Grubu üretimi 41 şirkete ait 55 fabrikada yapıyor. Yurtiçindeki fabrikaları ağırlıklı olarak Kırklareli, Eskişehir ve Mersin'de. Yurtdışındakiler ise Rusya, Bulgaristan, Gürcistan, Mısır, İtalya ve Almanya'da. Toplam çalışan sayısı 15.129. Çalışan başına ortalama maliyet yıllık 25 bin dolar. Fabrikalarının 9'u yurtdışında faaliyet gösteriyor. * Şişe Cam Grubu'nda her üç günde iki yeni ürün çıkarılıyor. 15 günde bir temel atılıyor. Grup sadece cam üretiminde kalırken aynı zamanda dikey bir entegrasyona gitmiş. Düz cam, cam ev eşyası, cam ambalaj, soda ve krom gibi faaliyette bulunduğu her sektörde dünya sıralamasına girmiş, her sektörde tanınıyor ve sözü dinleniyor. Soda sanayisinde Avrupa ikincisi, kromda ilk üçte, cam ev eşyasında dünya üçüncüsü. Bu alanda kendisine dünya birincisi olma hedefini de koyuyor.
İlk üçte oynayacak şirket Sohbetin sonunda Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Kırman sözü bağlıyor: "Şişe Cam İş Bankası'nın en çok önem verdiği ve en büyük yatırımı. Dünya çapında marka olmanın da en büyük örneklerinden biri. Çeşitli ülkelere yatırım yaparak hissedarlarımıza değer yaratmak istiyoruz. Dünyada ilk üçte oynayacak bir şirket." Kuruluş talimatını 1935'te Türkiye'nin de kurucusu Atatürk verince, arkasında da İş Bankası gibi finansal kuruluş olunca, ülkede ve bölgede liderlik vizyonuna sahip, dünya liginde oynayan ve ilk üçe giren bir şirket Türkiye'den de çıkabiliyor. Demek ki, ortamını yaratınca ve en önemlisi de finansman kaynaklarını güçlü tutunca oluyor.
Sonuç "Kazanmak isteyenin harcaması gerekir." Latin Sözü
|