|
|
|
Kentlerde hava kirliliği artıyor
Kent insanını tehdit eden sorunların başında gelen hava kirliliğinin yüzde 50'sinin motorlu taşıtlardan kaynaklandığı, bu oranın giderek arttığı bildirildi.
Konya İl Çevre ve Orman Müdürü Nuri Kunt, sanayileşmeyle birlikte şehirlerin cazibe merkezleri haline geldiğini ve nüfus yoğunluğunun arttığını söyledi.
Bugün Avrupa'da nüfusun yüzde 80'inin kent merkezlerinde yaşadığını ifade eden Kunt, Türkiye ile birlikte dünyanın bütün gelişmiş ülkelerinde kent insanını tehdit eden sorunlardan en önemlileri arasında hava kirliliğinin yer aldığını kaydetti.
Hava
kirliliği yüzünden her yıl AB'ye üye ülkelerde 300 bin kişinin öldüğünü vurgulayan Kunt, şunları kaydetti:''Hava kirliliğinin insan ömrünü ortalama dokuz ay kısalttığı gibi çocuklarda astım hastalığını artırdığı da bilimsel olarak kanıtlanmıştır. Dünyadaki hava kirliliğinin yüzde 50'si motorlu araçlardan kaynaklanmaktadır ve bu oran giderek artmaktadır. Yoğun trafik nedeniyle kent sokakları çocuklar için güvenli olmaktan çıkmış, engelliler, yaşlılar ve hareket kabiliyeti azalmış insanların rahat alışverişleri, cadde ve sokaklarda dolaşmaları ve sosyal hayata katılımları kısıtlanmıştır. Özellikle son yıllardaki hızlı nüfus artışı, şehirleşme ve sanayileşmeye paralel olarak hava kirliliği sorunları ciddi boyutlara ulaştı.''
Yollar ve köprülerin yapılmasıyla kullanımı kolaylaştırılan otomobillerin sayısının giderek arttığını ifade eden Kunt, trafiğe çıkan her otomobilin kirliliği biraz daha artırdığını, insan sağlığını tehdit ettiğini söyledi.
OTOMOBİL ÖZENDİRİLMEMELİ...
Yapılan araştırmalara göre, 125 otomobilin taşıdığı insanı, 1 tramvayın ya da 3 otobüsün rahatlıkla taşıyabildiğini dile getiren Kunt, şöyle devam etti:''Otomobil, taşıdığı yolcuya göre otobüsten 125 kat fazla hava kirliliği yaratmaktadır. Otomobil, kilometrede taşıdığı yolcu başına otobüsten 5 kat daha fazla enerji tüketmektedir. Otomobil taşımak için yapılan yatırımlar, otobüs sistemi için yapılan yatırımdan 15 kat, metrodan 4 kat daha fazladır. Yolcuların yüzde 30'unu taşıyan otomobiller yolların yüzde 90'ını, yolcuların yüzde 70'ini taşıyan otobüsler ise yolların sadece yüzde 10'unu işgal etmektedir.''
Kunt, kentlerde otomobil kullanımını özendiren ve dolayısıyla sorunları ağırlaştıran katlı kavşak, yol genişletme gibi yatırımlardan artık vazgeçilmesi gerektiğini belirterek, ''Kent merkezi, toplu taşıma ve yaya önceliliğine göre planlanmalı, transit trafik kentin merkezi bölgelerinden geçirilmemeli, kent merkezlerinde sadece toplu taşımanın girebileceği alanlar belirlenmelidir. Kentlerde yayaların ve bisiklet kullananların can güvenliğini sağlayacak tedbirler acilen alınmalıdır'' diye konuştu.
(AA)
|