|
|
Rekabetten tüketici kazançlı çıkıyor
Otomotiv dünyasında yaşanan kıyasıya rekabet, en çok tüketiciye yarar sağlıyor. Rekabet nedeniyle, ürün kalitesi ve hizmet kalitesi artarken, firmaların ve otomotiv bayilerinin kârlılıkları artmıyor, aksine düşüyor. Tüketici, bugün kaliteli ürün ve kaliteli servis hizmetini düne göre daha az ödeyerek satın alıyor. Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği'nin (OYDER) yaptırdığı bir araştırma, son yıllarda kârlılığın düştüğünü açıkça ortaya koyuyor. 19 ilde yapılan "Yetkili satıcıların memnuniyeti ve kârlılığı" araştırmasının sonuçlarına göre, iki yıl önce yüzde 1.5 olan bayi kârı, bu yıl yüzde 1'e gerilemiş. 2000 yılında ise otomobil bayilerinin kârı yüzde 4-5 arasındaymış. Yani bayilerin işleri tıkırındaymış. Ancak, otomobil pazarı büyürken, kârlılık oranı önemli ölçüde düşmüş.
Kârlılık düşüyor OYDER Başkanı Tarık Taşar, Pazar büyürken, kârlılığın düşmesindeki en önemli nedenin, giderlerdeki artış olduğunu söylüyor. Rekabet nedeniyle, satış ve satış sonrasındaki hizmet kalitesinin arttığını söyleyen Taşar, bayilerin zor bir dönemden geçtiğini belirtiyor. Bugün Türkiye'deki bayi ve servis yatırımlarının toplamı 4 milyar doları bulduğunu söyleyen Taşar, Sayıları bini bulan yetkili satıcılarda 70 bin kişi çalıştığını kaydediyor. Taşar, ana sponsorluğunu VDF'nin yaptığı araştırmanın sonuçlarını 3 Kasım 2006 tarihinde TİM Show Center'da düzenlenecek panelde açıklayacaklarını söyledi. Taşar, CECRA (Avrupa Otomotiv Yetkili Satıcılar Federasyonu) Yönetim Kurulu Başkanı Jurgen Creutzig ve Fransa Renault Yetkili Satıcılar Konsey Başkanı Rene Cedat'ın da Avrupa'da yaşadıkları tecrübeleri, Türkiye'deki bayilerle paylaşacaklarını kaydetti. Sonuç olarak otomotiv firmaları, rekabet nedeniyle geliştirdikleri en ekonomik, en güvenli, en konforlu otomobilleri, en uygun fiyatlarla satmaya çalışıyorlar. Bayiler ise tüketicilere düşük fiyatlarla, kaliteli hizmet vermenin yollarını arıyor. Bütün bunlar tüketiciye yarıyor. Rekabet, tüketiciye kazandırıyor .
|