'Battal Gazi bana fikir aşılar'
Uluslararası sergilere canlı DJ performansı ve kolaj filmleriyle katılan Serhat Köksal'ın albümlerinde ve filmlerinde yok yok... Cüneyt Arkın'dan Aziz Nesin'e, James Bond'dan Battal Gazi'ye, popüler ve marjinal kültür tarihine ilişkin yığınla imge ve ses bir arada
Aslında o bir DJ sanatçı... En son Rusya'da çaldı. Önümüzdeki ay ise Tahran'da gerçekleştirilecek olan ' Depression ' adlı sergiye katılacak. Berlin'de bilim adamı Tesla adına düzenlenen ses ve video sanatı üzerine şekillenen bir projede misafir sanatçı olarak yer alacak. Serhat Köksal, ilk röportajını Türkiye'den önce BBC World'den alternatif müziğin babası John Peel'e vermiş. Daha sonra John Peel, radyoda onu "Türkiye'de dinlediklerim arasında en çok 2/5 BZ'nin müziğini sevdim," anonsu ile çalmaya başlamış.
-2/5 BZ, isminiz bir enteresan. Nereden geliyor bu isim? - 2/5 BZ, 80'lere ait bir lise defterinin kenarına: 'Göz nuru el emeği ile bezeterek,' karaladığım bir şeydir. Sonraları bu defter karıştırılırken dikkatimi çekti ve projelerimin ismi oldu.
- İlk ne ürettiniz? - İlk üretim 1982'de yapılmış olan, Ping Pong Oynayan Adamlar ve Süper Çöpmen Ajda Pekkan adını taşıyan, defter çizgi film. 14-15 saniyelik bu filmi ortaokul ve lise yıllarımda çevremde göstermeye başladım. 1992'de ise bir şekilde İstanbul'da üç ay boyunca sergileme imkânı bulduğum bu filmi herkes '1 Lira' ödeyerek seyredebildi. Kasetleri, çıkartmaları ve posterleri seri bir şekilde 1991'den itibaren üretmeye ve çoğaltmaya başladım. 1999'dan itibaren, 2/5BZ'den ses ve video CD'leri çıkmaya başladı. İlk dönem albümleri arasında Sizden Hesap Soracağız, Opua Dışın, Heeeeeyt vardı. Son zamanlarda ise Battal Ebru, No Touristik No Egzotik İstanbul Cut- Up gibi albümler ürettim.
'BİT PAZARINDAN KASET TOPLADIM' - Tekniğiniz neydi? - Teknik gayet basit bir teknik. Mesela filmlerimi sadece iki VHS video kullanarak ürettim ve onlar bu şekli ile birçok uluslararası festivalde yer aldı. Beş saniyelik eski sampler aletimin imkânları yetmediği anlarda, bu iş için çeşitli özel teyp bantlar kullandım.
- Çocukluğunuzun en büyük kahramanı Cüneyt Arkın mı? - Küçüklüğümde, yani 70'lerin ortası gibi, sinema salonlarında seyrettiğim bu filmleri, 80'lerin sonunda Topkapı'daki bit pazarında video kaset olarak yeniden elde etmeye başladım. Seslerini ve görüntülerini kendi yaptığım müziklerde ve montaj filmlerde kullanmaya karar verdim. Onları yeniden dönüştürdüm. Bu filmleri sevdim ve onlardan etkilendim ama yaptığım işlerde onları yüceltmek veya yermek yerine, kurmak istediğim dünyaya veya söylemek istediğim söze aracı olarak görüyorum.
- Nedir o söz mesela? - Mesela 1991'de GAP TV'den görüntüleri çektiğim ve 'Sema dans figürü' olarak algıladığım Battal Gazi'nin ağaç dalına takılarak, kılıcı ile pervane gibi dönme sahnesi, beni her seyredişimde düşüncelere daldıran ve fikirler aşılayan bir görüntüdür. Bu Sema dansını, filmlerimde kullanmışımdır. Veya oryantal dansçı, etnik marketizmin günümüzde de devam etmekte olduğunu düşünerek kullandığım bir şey. Yine kolaj filmlerimde, genellikle turistik ve egzotik gezileri ile etnik paranoya yaşatan James Bond'u kullanırım. Mesela onun 1960'ların sonunda İstanbul'da geçen macerasında, ziyafet sofrasında seyrettiği dansözün eline silah alarak yumruklarıyla 'Etnik markete hayır, egzotizm hayır' sloganı ile Bond'u tehdit etmesini mizansen etmişimdir.
Ayşegül Sönmez
|