|
|
|
|
|
|
Kullanana mı sormalı ticaretini yapana mı?
Bıkmadan, gocunmadan, kim ne der aldırmadan tekrarlıyorum: Amatör denizciliğimizin önünde çok büyük engeller vardı. Sonunda sesimizi duyurmayı başardık. Engellerin ciddi bir bölümünü Ulaştırma Bakanı ve Denizcilik Müsteşarlığı elbirliğiyle kaldırdı. Halen de çözüm için uğraşıyorlar. Gelgelelim tek bir bakanlığın ya da müsteşarlığın iyi niyetli çabası yetmiyor. İşe başkaları da karıştı mı, bir milim yol alamıyorsun. Örnek mi, Maliye Bakanlığı ve (MTV) Motorlu Taşıtlar Vergisi.
DÜNYADA ÖRNEĞİ YOK Girmeye çalıştığımız Avrupa Birliği'nde de dünyanın medeni diğer ülkelerinde de MTV yok. Ama bizde var. Anladığımız kadarıyla Maliye Bakanlığı da AB'ye girdiğimizde otomatikman kalkacak bu vergi için bir takım çalışmalar yapmakta. Ama buradaki niyetleri vergiyi kaldırmak değil, hafifletmek yönünde. Bu arada bir takım sivil kurumların fikirlerini alıyorlar, birileri de bu eğilime yön vermeye çalışıyor. Asıl tehlike de burada başlıyor. Geçenlerde Deniz Ticaret Odası Başkanı Metin Kalkavan'ın açıklamaları tüm gazetelerde yer aldı. Buna göre vergi muafiyeti 10 beygirden 25 beygire çıkartılıyor. Buna karşılık 8 metre ile vergi muafiyetinde boy sınırı getiriliyor. Verginin tamamının kalkması gerektiğini baştan belirterek yapılmak istenilenin yanlışlığını sizlere aktarayım. Öncelikle bu taslağı hazırlayanlara amatör denizci kimdir, onu tarif ettirmek lazım. Eğer işin altında başka bir ticari hinlik yoksa, bu kardeşlerimizin kafasındaki amatör denizci mefhumu sadece 5-6 metrelik sandala binip, balığa çıkanlarla sınırlı olsa gerek. Öncelikle bugün yelken yapan kamaralı teknelerin tamamına yakını 8 metreden büyük. Başka ince bir nokta da 8 metrenin üstündeki bu teknelerin çok büyük bir bölümünün de 27 ile 36 beygir civarında motor kullanıyor olması. O zaman insan ister istemez kendi kendine sormadan edemiyor. Neden 25 beygir de 30 ya da 40 değil? Neden 8 metre de 10 12 metre değil?... İşin özeti açıkça şu: Getirilecek kısmi iyileştirmenin amatör denizcilere bir faydası olmayacak. Belki birileri biraz daha fazla takma motor, birileri de biraz daha fazla sandal satacak... Hiç kimse bana bu kararların denizcilik sektörünü ayağa kaldıracağını savunmasın. Kanunları, yönetmelikleri, kuralları yaparken amatör denizcileri yani kullanıcıları bir kenara bırakıp sadece satıcıların fikirlerini alırsan olacağı bu. Seveyim derken öldürüverir sonra da "Ne oldu?" diye şaşkın şaşkın bakarsın. Yeri gelmişken şunu da açıkça söyleyeyim. Vergideki ölçütleri getirmeye çalışanlarla ikinci el tekne ithaline karşı çıkanların arasında da zerre kadar fark yok.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|