|
|
|
|
|
|
|
|
|
ÖSS'de değişikliğe yeşil ışık
Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'e sunulan "Türkiye'nin Yükseköğretim Stratejisi Taslağı" raporu ile YÖK, üniversiteye giriş sisteminde değişiklik yapılmasına yeşil ışık yaktı.
ÖSS'nin Türkiye'nin sosyal ve ekonomik eşitsizliklerine katkıda bulunduğu kaydedilen raporda, ÖSS'de yapılacak bir değişikliğin öncelikle "ortaöğretimi bitirme sınavı" getirilmesine bağlı olduğu ifade edildi.
Bu sınavın ardından sınavsız geçiş ve özel yetenek sınavıyla girilecek programların dışında hukuk, tıp ve mühendislik gibi programları isteyen adaylar
Ders Düzeyi Seçme Sınavı'na; başta öğretmenlik olmak üzere çeşitli lisans programlarını isteyen adaylar ise Temel Düzey Seçme Sınavı'na girmek zorunda olacak.
Yükseköğretim Kurulu (YÖK), Öğrenci Seçme Sınavı'nda (ÖSS) değişiklik yapılmasına yeşil ışık yakarken, bu değişikliğin temelinde lisenin ardından bitirme sınavı getirilmesini şart koştu. Liseyi bitirme sınavında başarılı olan öğrencilerden sınavsız geçiş ve özel yetenek sınavı ile yerleştirme yapan programların dışındaki hukuk, tıp ve mühendislik gibi alanlara yerleşmek isteyen adaylar "ileri düzeyde" bilginin ölçüleceği Ders Düzeyi Seçme Sınavı'na girecek. Dört yıllık fakültelerin öğretmenlik başta olmak üzere diğer programları için ise ortaöğretim müfredatını temel alan Temel Düzey Seçme Sınavı (TDSS) öngörülüyor.
YÖK Başkanı Prof. Dr. Erdoğan Teziç başkanlığında 13 akademisyen tarafından hazırlanan "Türkiye'nin Yükseköğretim Stratejisi Taslağı" raporunda, ortaöğretimdeki düzenlemelerle bağlantılı olarak ÖSS'de değişiklik yapılacağı kaydediliyor.
10'NCU SINIFTA YÖNLENDİRME SINAVI OLMALI
YÖK raporunda, 1974 yılında uygulamaya konulan merkezi sınav sisteminin değiştirilmesinin "ortaöğretim ve yükseköğretimin yeniden yapılandırılması kapsamında bir bütünlük içinde" ele alınmasıyla gerçekleştirilmesi gerektiği kaydedildi. Yapılacak önerilerin tüm sistemi kapsaması gerektiği vurgulanan raporda, ortaöğretim 10'ncu sınıfta yönlendirme amaçlı bir sınavın düzenlenebileceği ifade edildi.
ÖSS'E DEĞİŞİKLİĞİNE ŞARTLI YEŞİL IŞIK
ÖSS'nin, Türkiye'deki "sosyal ve ekonomik eşitsizliklerin" devam etmesine katkıda bulunduğu kaydedilen raporda, sınav sisteminin şartlı olarak değiştirilmesine yeşil ışık yakıldı. Değişiklik ortaöğretim mezunlarının bitirme sınavına tutulmasına bağlandı. Ortaöğretimi bitiren öğrenciler öncelikle "ortaöğretimi bitirme sınavı"ndan geçirilecek, başarılı olan adaylar üniversitedeki program türlerine göre ayrı ayrı sınavlara girecek.
DDSS VE TDSS GELİYOR
Ortaöğretim bitirme sınavını başarıyla geçen adaylar, üniversitedeki programların içeriğine dayalı yapılacak iki ayrı sınava girebilecek. Adaylardan isteyenler "ileri düzeyde bir sınav" olarak adlandırılan hukuk, mühendislik ve tıp bölümlerine yerleştirilmeyi sağlayan Ders Düzeyi Seçme Sınavı'na (DDSS) ya da orta öğretim müfredatına dayalı olarak başta öğretmenlik programları olmak üzere çeşitli 4 yıllık lisans programlarına girmeyi öngören Temel Düzey Seçme Sınavı'na (TDSS) girebilecek.
DDSS NASIL YAPILACAK
Hukuk, mühendislik ve tıp fakültelerine girişi sağlayacak olan DDSS'nin haziran ayının ikinci yarısında ardışık haftalarda dört aşamada gerçekleştirilmesi planlanırken, bu aşamaların hepsi birbirinden bağımsız olarak değerlendirilecek. Matematik, sosyal bilimler, fen bilimleri ve Türkçe-yabancı dil sınavları şeklinde aşamalandırılan sınavlardaki başarı durumu ayrı ayrı göz önünde bulundurularak yerleştirmeler yapılacak. DDSS'de öğrenciler dört aşamalı sınavın tüm aşama ya da bir sınav aşamasındaki tüm derslerin sınavına girmek durumunda olmayacak.
SINAVSIZ GEÇİŞ VE ÖZEL YETENEK SINAVLARI KORUNDU
Öngörülen yeni sistemde sınavsız geçiş ve özel yetenek sınavları korunurken, ortaöğretim bitirme sınavında başarı olan adaylardan isteyenler ağırlıklı olarak açıköğretim ve meslek yüksekokullarının iki yıllık fakültelerine yerleştirilmeyi öngören sınavsız geçiş imkanından yararlanabilecek. Özel yetenek sınavı ile öğrenci alan programların yolu da ortaöğretimi bitirme sınavının ardından açılıyor.
Raporda, yeni sınavların uygulanması halinde ortaöğretim çağında, okuldaki eğitimin öne çıkacağı, bunun da ortaöğretimde niteliğin artmasına imkan vereceği kaydedildi. Ayrıca lisans programlarına, ilgili programın gerektirdiği nitelikte adayların yerleştirileceği ve yükseköğretim kademesindeki eğitimde niteliğin yükselmesine sağlanacağı belirtildi.
(ANKA)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|