|
|
|
|
Acil olmayana Acil Servis'te bakmalı mıyım?
Hayır. Tıbben durumu acil olmayan bir hastaya, acil serviste bakmak zorunda değilsiniz. Bu tür talepler bir suistimaldir. Bunları karşıladığınızda, başkaları da bu fırsattan yararlanmak isteyecektir. Bu durumda acil servisler, asıl işlevini göremez hale gelir. Gündüz, hastaların sıra bulamaması sorununun çözümü, acil servislerin rutin hasta hizmeti vermesiyle çözülemez. Böyle bir sorun varsa; ya gündüz hizmet veren poliklinik sayısı artırılır ya da vardiya sistemine geçilip, geceleri de poliklinikler açık tutulur. Bu tür başvurularla çok sık karşılaşıyorsanız; gündüz poliklinik sayısının artırılması önerisiyle başhekiminize durumu iletmelisiniz. Ne var ki, Acil Servis'e başvuran bir hastanın tıbben acil bir durumunun olup olmadığına doğru olarak karar verilebilmesi için, çoğu kez hastanın muayene edilmesi gerekir. Rastgele hastaları geri çevirmek, 'Sen acil değilsin' diye geri döndürmek de hekim için bir risktir. Çünkü o kişinin gerçekten tehlikeli bir durumu varsa ve daha sonra evinde ya da yolda başına bir iş gelirse ne olacak? Bu olasılığı dikkate alarak, hiç olmazsa hastayı kısaca sorgulayıp, acil bir durumunun olup olmadığına karar verilmeli ve kuşkusuz muayene edilmelidir. Acil servislerde, hastaya ilk ve acil tıbbi yardım uygulanır. Acil servislerde hizmet veren hekimler de, ancak bu tür acil hastalıkların teşhis ve tedavisi konusunda deneyim sahibidirler. Hastanın ayrıntılı muayene ve tetkikleri ile hastalığın kontrolüne dönük kesin tedaviler, her branştan ilgili uzmanların hastanede olduğu ve her türlü laboratuvar desteğinin alınabildiği mesai saatleri içerisinde uygulanmalıdır. Aksi yapıldığında elde edilecek sonuç, hasta için de güvenli olmayabilir. Acil bir durumu olmadığı halde acile başvuran hastalar, yarın acil bir durum geliştiğinde ihtiyaçları olan hizmeti alamama riskini, kendi elleriyle oluşturmuş olurlar. Acil hizmetler, her an, herkesin ihtiyacı olabilecek yaşamsal önemi haiz sağlık desteği kapsamındadır. Bu hizmetin kalitesini, ulaşılabilirliğini ve işlevselliğini koruyup geliştirmek, sadece hekim veya sağlık yöneticilerinin değil; tüm toplumun sorumluluğundadır.
* Acil Servis hekimiyim. Hasta hakları konusunda duyarlı olduğumu sanıyorum. Ancak gündüz mesai saatlerinde sıra alıp polikliniklerde muayene olamayan hastalar, gece veya hafta sonları Acil Servis'e başvurup reçete almak istiyorlar. Oysa biz, sadece acil hastalara hizmet veriyoruz. Bu tür talepler, acil servislerde yığılmalara ve gerçekten durumu acil olanların beklemelerine yol açıyor. Ne dersiniz? Bu hastalara bakmak zorunda mıyım? Bunları geri çevirmek, hasta hakları ihlali olur mu?
|
|
|
|
|
|
|
|
|