765 CEO inovasyon en önemli konu dedi!
IBM'in iki yılda bir dünya genelinde CEO'lara soru yönelterek yaptığı bir araştırma var. 2004 yılında CEO'lara ' önlerindeki en önemli iki konu' sorulduğunda, cevap olarak maliyetlerin kontrolü ve büyüme yanıtı alınmıştı. Öyle ya, maliyet en önemli konu olunca, birkaç yıldır, koskoca fabrikaların ülkeden ülkeye kolayca hareket ettiğine tanıklık etmedik mi? Dahası şirketler, bir ülkedeki avantajlar ortadan kalkınca, ne kadar büyük bir tesis kurulmuş olursa olsun, hızla koşarak geldikleri o ülkeyi yine hızla terk etmekten de çekinmiyorlardı. Önceki gün IBM Genel Müdürü Hüseyin Kızıltay ile teknoloji dünyasındaki gelişmeler ışığında şirketleri neler beklediğini ve şirketleri yöneten CEO'ların ajandalarında ilk sırayı neyin aldığını konuştuk. Kızıltay, IBM'in dün İstanbul'da CEO'larla paylaştığı yeni araştırmasından yola çıkarak, 'inovasyon' un konuşulan tek konu haline geldiğini söyledi.
Dünya artık yeniden düz! İnovasyon artık Türkçe'ye yerleşti. Çünkü tercümesi diye bir dönem kullanılan 'yenilikçilik' kelimesinin inovasyonu tam anlamıyla anlatamadığı konusunda hemen hemen herkes hemfikir. İki yıl önce inovasyonun ne olduğu konuşuluyordu. Bu yıl ise, artık herkes inovasyonun kritik önemde olduğunu farkında. 'Dünyanın artık yeniden düz olmasından söz ediliyor' diyerek içine girilen dönemi özetleyen Kızıltay'a katılmamak mümkün mü? İnsanlar, şirketler, bilgi ve sermaye artık o kadar hızlı bir yerden bir yere ulaşıyor ki! Kızıltay'ın dediği gibi ayakta kalabilmek için de bundan sonra 'inovasyon' olmazsa olmaz hale geliyor. Kızıltay, IBM'in araştırmasından yola çıkarak ilginç tespitlerde bulunuyor: "7-8 yıl öncesine kadar kaliteden konuşurduk. Kalite artık öyle bir hale geldi ki olmazsa olmaz. Şimdi inovasyon önümüzde. Eskiden insanları etkiliyordu. Sonra şirketleri etkilemeye başladı. Şimdi ülkeleri etkiliyor. Kişinin rekabetçi olması yetmiyor. Çünkü artık ülkelerin rekabetinden söz ediliyor. Yaptığınızın işi en iyi yapmak, yenilikçi olmak en önemli konu.
Şirketlerin yaşaması için IBM'in Türkiye'den 4-5 CEO'yu, tüm dünyadan toplam 765 CEO'yu kapsayan araştırması da ortaya koydu ki, CEO'lar artık şirketlerin yaşayabilmesi için mutlaka yenilikçilik konusunda öncü olmaları gerektiğini düşünüyor. Yeni bir dünya olduğu ve herkesin her pazara ve her ürüne kolayca ulaşabildiği, ürün ve hizmetlerin kolayca taklit edildiği üstelik de bunun çok kısa sürede gerçekleştiği, yani entelektüel farklılığın kaybolabildiği ve bunun fiyatı vurduğunun farkındalar." Kızıltay'dan öğreniyorum ki, şu anda herkes 'inovasyon'un yeniden tanımı üzerine tartışıyor. İnovasyon bir buluş mu, teknik bir olay mı yoksa sosyal bir olay mı? Kimilerinin, "Başımızda Demoklas'in kılıcı gibi duruyor" dediği inovasyonu sanırım artık çok daha fazla konuşacağız.
|